ویژه

آژیر خطر ناسالم بودن هوای اهواز به صدا در آمد

هر چند که سهم هر یک از صنایع در میزان آلودگی صنعتی استان خوزستان کاملا مشخص است اما شهروندان انتظار دارند هر چه سریع‌تر کمیته‌ای تشکیل شود و در آن میزان و سهم هر صنعت در آلودگی استان خوزستان را مشخص کنند و یک بار برای همیشه این مسئله را خاتمه دهند.

صدای خس خس سینه‌اش را می‌توان به راحتی شنید،  به سختی نفس می‌کشد. گرد خاک از ریه‌هایش پاک نشده این بار دودها و آلاینده‌های سمی در ترکیب با پدیده‌های طبیعی از جمله وارونگی هوا استوار ایستادن را برایش مشکل کرده است. وارونگی هوا از جمله پدیده‌هایی است که هر سال با آغاز فصل پاییز و زمستان به میهمان شومی می‌ماند که با پهن کردن دامن آلوده شده‌اش به آلاینده‌های سمی و  مضر عرصه زندگی را بر شهروندان خوزستانی تنگ می‌کند.

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست وارونگی هوا یک پدیده طبیعی بوده و به تنهایی هیچ مشکلی را برای شهروندان ایجاد نمی‌کند اما اگر این پدیده از حالت طبیعی خارج شود عواقب سخت و سنگینی به دنبال دارد به طوری که لیلا عبدی فعال محیط زیست در این‌ باره گفته است که وارونگی دمایی یکی از پدیده‌های طبیعی است اما این پدیده طبیعی از زمانی که خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز از یک منطقه مسکونی به منطقه‌ای صنعتی تغییر هویت داد از حالت طبیعی خارج و به یک معضل خانمان‌سوز تبدیل شده است.

فلرهای سربه فلک کشیده شده صنایع  دلیل به شماره افتادن نفس‌ها

وی با بیان اینکه  رخ دادن  پدیده وارونگی دما در شهرهای صنعتی مانند اهواز با خطرات جدی و در برخی از مواقع با خطراتی جبران ناپذیر مانند مرگ همراه است، افزود: زمان رخ دادن وارونگی دما، جریان هوای گرم مانند یک سقف مستحکم و غیرقابل تجزیه آسمان منطقه را در بر می‌گیرد و اجازه خروج هوای سرد را نمی‌دهد حال در کنار جبهه هوای سرد آلاینده‌های صنعتی که در جو وجود دارند به دلیل اینکه راهی برای خروج و صعود به ارتفاعات بالای جو را ندارند به سطح شهر برمی‌گردند.

این فعال محیط زیست تصریح‌کرد: برگشت آلاینده‌های آلوده و سمی صنایع به سطح زمین سبب کاهش اکسیژن و در نهایت ایجاد مشکلاتی برای شهروندان می‌شود.

وی معتقد است که فلرهای سربه فلک کشیده شده صنایع، کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ به صورت 24 ساعته در حال ورود مواد سمی و آلاینده به جو هستند.

عبدی تصریح‌کرد: در استان خوزستان به ویژه کلانشهر صنعتی اهواز منابع متحرکی از قبیل خودروها و وسایل حمل‌ و نقل‌ دورن شهری در ابتدای صبح با شروع رفت‌ و آمدهای شهری یک جهش ناگهانی در افزایش آلاینده‌ها ایجاد می‌کنند و در ادامه صنایع، کارخانه‌ها و شرکت‌ها نیز به عنوان منابع ثابت تشدید کننده وارونگی هوا به سخت شدن این پدیده کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صدها میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت سوخته می‌شود که شاید مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در استان خوزستان سوخت گاز همراه با نفت باشد، گفت: اگر موضوع جمع‌آوری گازهای همراه نفت را در اولویت قرار دهیم می‌توان بخش‌های زیادی از آلودگی هوای استان خوزستان را برطرف کرد.

عبدی تصریح‌کرد:هر چه میزان آلودگی وارد شده به فضای وارونگی بیشتر باشد چون راهی برای خروج وجود ندارد آلودگی بیشتری بالای سر همان فضایی که دچار وارونگی شده است باقی می‌ماند.

فعال بودن فلرهای نفتی در چهار سمت شهر اهواز

اهمیت این موضوع در استان خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز به حدی افزایش یافت که سبب شد مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان نیز در نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان و لزوم مدیریت اصولی انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی و راهکارهای کارشناسی  آژیر خطر ناسالم بودن هوای شهرهای صنعتی استان خوزستان به  ویژه اهواز را به صدا در آورد.

محمدرضا لاهیجان‌زاده فعال بودن فلرهای نفتی در چهار سمت شهر اهواز و افزوده شدن فلرهای شرکت نفت کارون به فلرهای قبلی را عامل ایجاد محیط آلوده‌ در اهواز عنوان کرد و گفت: از آبان‌ماه به بعد با سرد شدن هوا پدیده اینوروژن و آلودگی هوا تشدید شده و به دلیل اینکه جابه‌جایی هوا کمتر اتفاق می‌افتد آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود.

وی افزود: شدت آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی در اهواز به حدی رسیده که حتی در روزهایی که پدیده گرد و غبار نداریم هم شاخص PSI(آلودگی هوا) به حد سالم نمی‌رسد این در حالی است که در گذشته چنین شرایطی نداشتیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: هیچ دستگاهی به اندازه حفاظت محیط زیست از برنامه‌های شرکت نفت مطلع نیست و جلسات پیاپی با شرکت نفت تشکیل می‌دهیم. بحث جلسه در مورد اولویت‌های وزارت نفت است زیرا وزارت نفت به دلیل عدم وجود اعتبارات اولویتی برای آلایندگی‌های فلرهای نفتی در نظر نگرفته است.

بی‌توجهی وزارت نفت نسبت به آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی

لاهیجان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر شرکت نفت و گاز مارون پروژه‌های دو هزار میلیارد تومانی تعریف کرده‌اند ولی در میان تمام این پروژه‌ها تنها یک پروژه نمک‌زدایی مصوب کرده‌اند که ربطی به محیط زیست ندارد و این نشان می‌دهد که تاکنون آلودگی هوا مدنظر وزارت نفت نبوده است.

وی افزود: تولید نفت افتخاری برای شرکت نفت است ولی حاضر نیستند آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی را برطرف کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: درآمد فروش نفت و گاز شرکت مارون چند 10 هزار میلیارد تومان است، ولی نمی‌دانم چرا در طول سال یک اولویت جدی برای آلودگی هوا قرار نداده‌اند.

اما بیژن عالی‌پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه به هیچ عنوان صحبت‌های مسئولان مرکز بهداشت خوزستان مبنی بر نقش عمده فعالیت‌های نفتی در آلودگی هوای اهواز را قبول ندارم منشاء اصلی دربه‌دری محیط زیست را مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد زیرا به وی معتقد است که مسئولان این حوزه به درستی از محیط زیست نگهداری نکردند.

وی در ادامه برای افزایش کیفیت هوا از برنامه‌هایی خبر داد و افزود: برای تمام فلرهای نفتی برنامه داریمبرای نمونه دو فلر را که یکی در اهواز 3 در جاده اندیمشک و دیگری در اهواز 2 در جاده بندر ماهشهر است تا شش ماه دیگر نخواهیم داشت.

عالی‌پور تصریح کرد: برای جلوگیری از سوختن فلرهای دیگر نیز پروژه‌ها را به مزایده گذاشته‌ایم در حال حاضر دو پیمانکار یکی در منطقه نفتی کرنج پارسی و دیگری در منطقه نفتی مارون تعیین شده‌اند و در حال کار هستند که یا گاز را به شرکت گاز دهند و یا به برق تبدیل کنند. همچنین برای سایر فلرها پروژه تعریف شده و تا 2 یا 3 سال آینده کارهای مربوط به این فلرها نیز انجام می‌شود.

مشخص شدن سهم هر صنعت در آلودگی هوا مهمترین مطالبه مردم خوزستان

هر چند مدت‌ مدیدی است که آژیر خطر ناسالم بودن هوای شهرهای صنعتی استان خوزستان به ویژه اهواز به صدا در آمده است اما همچنان مسئولان استان با بیان دلایل متعدد سعی در بی‌تقصیر نشان دادن سازمان متبوع در این آلودگی را دارند.

هر چند که سهم هر یک صنایع در میزان آلودگی صنعتی استان خوزستان کاملا مشخص است اما شهروندان انتظار دارند هر چه سریع‌تر کمیته‌ای تشکیل شود و در آن  میزان و سهم هر صنعت در آلودگی استان خوزستان را مشخص کنند و یک بار برای همیشه این مسئله را خاتمه دهند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها