ویژه

بحران خوزستان؛ مروری بر آنچه در بهمن 95 بر خوزستان خاکی بدون آب و برق گذشت

خ مثل خاک، مثل خاموشی، مثل خفگی، مثل خوزستان؛ این‌ها فقط عباراتی برای بازی با کلمات و  واج‌آرایی نیستند! برای هر خوزستانی مفهوم رنجی را می‌دهند که پس از گذشت یک سال هنوز هم ملموس است.

بهمن سال ۹۵ زخم خاک خورده ریزگردها در خوزستان، متفاوت با گذشته سرباز کرد تا تاوان توسعه ناپایدار و سیاست‌های غلط توسعه‌‌ای را از مردمی بگیرد که زخم‌هایشان دستمایه توئیت‌های طنزگونه و لطیفه‌های خنده‌دار و دردآور فضای مجازی شود. تا شاید مسئولان را متوجه ابعاد فاجعه‌بار و گسترده این پدیده شوم کند،‌ شاید…

آنچه که در بهمن‌ماه سال گذشته در خوزستان رخ داد فراتر از یک بحران بود. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد گرد و خاکی که در هر ماه حداقل دو بار نفس را از خوزستانی می‌گیرد و آن‌چنان به شکلی از روزمرگی در آمده است که دیگر در اخبار تلویزیونی، خبری از وقوع این پدیده اعلام نمی‌شود، روزی بتواند ۱۱ شهرستان یک استان را فلج کند.

بحران بهمن سال ۹۵ در خوزستان نباید در میان وعده‌ها و شعارها و عذرخواهی‌ها و مرور زمان به فراموشی سپرده شود، حتی اگر برخی بخواهند آن را با توجیه اقدامات ضربتی به فراموشی بسپارند. حتی اگر بگوییم ما که هوا نداریم اما هواتو داریم.

این خلاصه‌ای است از آنچه که خوزستان در بحران سال پیش به خود دید، در همین روزهای بهمن… در زمستانی که در سال‌های اخیر  به خاکی‌بودنش خو گرفته‌ایم.

ششم بهمن‌ماه 95؛ پیش‌بینی فعال‌شدن چشمه گرد و خاک جنوب شرق اهواز

اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص فعال‌شدن چشمه گرد و خاک جنوب شرق اهواز در روز جمعه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: با توجه به اخطاریه اداره هواشناسی خوزستان در خصوص وزش بادهای شدید جنوب – جنوب شرقی و فعال شدن چشمه گرد و خاک واقع در جنوب شرق اهواز، برخاستن گرد و خاک محلی ابتدا در مناطق مرکزی به ویژه شهرستان اهواز و شهرهای تابعه و سپس مناطق غربی و شمالی استان از اوایل تا اواسط وقت روز جمعه (هشتم بهمن‌ماه) و کاهش سرعت وزش باد و کاهش غلظت گرد و غبار و مساعد شدن شرایط جوی از بعد از ظهر جمعه انتظار می‌رود.

هشتم بهمن‌ماه؛ بارش خاک در آسمان اهواز

 

با فعال‌شدن کانون‌ فوق بحرانی گرد و خاک جنوب شرق اهواز طوفان گرد و غبار با سرعت 60 کیلومتر بر سرعت، مرکز استان و برخی شهرهای اطراف از جمله کارون و شادگان را درنوردید. غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید و 9 پرواز فرودگاه اهواز به دلیل شرایط نامساعد جوی و گرد و خاک شدید لغو شد.

اما این تمام آنچه که خوزستان در هشتم بهمن‌ماه به خود دید، نبود. پدیده گرد و خاک این بار به طور بی سابقه‌ای لغو نماز جمعه در اهواز را به دنبال داشت و شبکه برق و به دنبال آن شبکه آب را در شهر اهواز هدف قرار داد.

از حوالی ظهر بخشی از اهواز در خاموشی فرو رفت و با قطع برق، پمپ‌های آب این مناطق نیز از کار افتادند تا خانه‌های ‌اهوازی‌ها با تاریکی غبارآلود آسمان همرنگ شود و شکل جدیدی از ابعاد گسترده بحران ریزگردها ظهور کند.

در خاک و خاموشی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات خوزستان تعطیل نشدند

برخلاف انتظار مردم شهرهای درگیر پدیده گرد و غبار، مدیرکل مدیریت بحران وقت استان در بعد از ظهر این روز اعلام کرد که فعالیت کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در سراسر استان در روز شنبه (نهم‌ بهمن‌ماه) به روال عادی برقرار است و با توجه به عبور توده گردوخاک از استان تا پایان وقت و همچنین پیش‌بینی هواشناسی فردا شاهد هوای صاف در سراسر استان خواهیم بود و از این نظر مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات فردا در هیچ‌ منطقه از استان تعطیل نخواهند بود.

تعطیل‌نکردن مدارس از سوی اداره‌کل مدیریت بحران، موجی از انتقادات والدین و دانش‌آموزان را در پی داشت تا آنجا که والدین شماری از دانش‌آموزان اهوازی در فضای مجازی اعلام کردند که برای حفظ سلامتی فرزندان خود، اجازه نمی‌دهند آن‌ها در روز شنبه به مدرسه بروند.

نهم‌ بهمن‌ماه؛ خاک، خاموشی، سردرگمی

حوالی ساعت 4 صبح روز شنبه (نهم بهمن‌ماه)، قطعی گسترده برق در اهواز، منجر به قطع آب و به دنبال آن قطعی و ایجاد اختلال در شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه شد.

وضعیتی که پس از گذشت یک سال از آن، به وضوح در خاطر شهروندان اهواز شفاف و روشن باقی مانده است. شهروندانی که پس از بیدارشدن با قطعی آنتن تلفن‌های همراه، قطعی اینترنت موبایل، قطعی برق و آب منازل خود مواجه شدند.

به گفته معاون استاندار خوزستان، تجمع ذرات گرد و غبار ناشی از طوفان ریزگردها بر سیستم‌های توزیع و فوق توزیع برق ورودی اهواز و بارش نم نم باران در هشتم بهمن‌ماه، موجب اختلال در ایستگاه‌ها و پست‌های برق در روز شنبه شد

قطعی سراسری آب در کلیه مناطق اهواز

بنابر اعلام شركت آبفای اهواز در پی قطعی برق ناشی از طوفان گرد و غبار هشتم بهمن‌ماه، تصفيه‌خانه‌های شماره یک، دو و مركز شهر نیز از مدار خارج شدند.

با این حال کارمندان، شاغلان و دانش‌آموزان اهوازی در چنین وضعیتی ناچار به رفتن به محل کار و مدارس شدند. اما قطعی برق و آب در ساعات آینده نیز ادامه یافت.

مدارس نوبت صبح اهواز تعطیل شد

به دلیل قطعی برق و آب در 80 درصد مناطق اهواز، مدارس نوبت صبح اهواز تعطیل اعلام شد. اما عدم امکان اطلاع‌رسانی از طریق پخش در شبکه‌ تلویزیونی صدا و سیمای خوزستان و همچنین مختل شدن فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در شهر اهواز، بسیاری از دانش‌آموزان صبح شنبه با ماندن پشت درب‌های بسته مدارس خود از این تعطیلی آگاهی یافتند.

تعطیلی تمامی مدارس اهواز در دو نوبت شنبه

استانداری خوزستان ساعت 11:30، تعطیلی مدارس نوبت عصر اهواز و همچنین تعطیلی فعالیت ادارات شهرستان‌های اهواز و کارون در روز نهم بهمن ماه را اعلام کرد.

بدین ترتیب مدارس و ادارات اهواز در نهم بهمن‌ماه که انتظار می‌رفت به دلیل طوفان گرد و غبار روز گذشته تعطیل شوند به علت قطعی برق و آب تعطیل شدند.

آقای رییس‌جمهور ریزگردهای خوزستان را شخصا مدیریت بفرمایید

با وجود اقدامات دستگاه‌های متولی برای رفع قطعی برق و آب، شهروندان اهوازی همچنان با سردرگمی نظاره‌گر وضعیتی بودند که نمایانگر تبعات جدی عدم توجه لازم به مهار ریزگردها در طول سال‌های گذشته بود. در چنین شرایطی با توجه به پیش‌بینی‌ وقوع طوفان گرد و خاک هشتم بهمن از سوی هواشناسی، تشکیل جلسه فوری مدیریت بحران حداقل انتظاری بود که براساس پروتکل‌های موجود وجود داشت.

نارضایتی‌ها و انتقادات به نحوه مدیریت این بحران توسط مسئولین امر در خوزستان تا آنجا پیش رفت که نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای با ایسنا قطع آب و برق و تعطیلی ادارات و مدارس استان خوزستان را “دردآور” دانست و از رییس‌جمهور خواست تا به این چالش خوزستان شخصا رسیدگی کند.

همچنین نبود استاندار خوزستان در استان که به دلیل سفری کاری همراه با جمعی از مسئولان و مدیران ارشد خوزستانی به لهستان رفته بود به موج این انتقادات دامن زد.

با نزدیک شدن به پایان روز شنبه به تدریج قطعی برق  آب و اختلال اپراتورهای تلفن همراه در اهواز رفع و جلسه‌ای اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان شبانه و بدون حضور رسانه‌ها در استانداری تشکیل شد. همچنین با تصمیم ستاد مدیریت بحران خوزستان کلیه مدارس اهواز، باوی و کارون در نوبت صبح یک‌شنبه، (دهم بهمن‌ماه) به‌منظور شست‌وشو و پاکسازی مدارس از گردوغبار، تعطیل اعلام شد.

یازدهم بهمن‌ماه؛ تشکیل جلسه مدیریت پس از بحران با حضور استاندار

بالاخره انتظارها پایان یافت و صبح روز یکشنبه یازدهم بهمن با حضور استاندار خوزستان که به گفته خود سفرکاری به لهستان را به منظور رسیدگی به وضعیت و مشکلات پیش آمده در استان رهاکرده بود، جلسه مدیریت بحران خوزستان تشکیل شد.

جلسه‌ای که به طنز از سوی شماری از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی جلسه مدیریت پس از بحران نام گرفت، چیزی که از نگاه استاندار خوزستان نیز دور نماند.

استاندار خوزستان: آسیب وارده به اعتماد عمومی مردم در گرد و غبار اخیر اهواز به راحتی قابل جبران نیست

 

در این جلسه غلامرضا شریعتی؛ استاندار خوزستان با ابراز تاسف نسبت به مشکلات دو روز گذشته از جمله قطعی آب و برق در اهواز و برخی شهرستان‌ها گفت: تردید در تصمیم‌گیری‌ها در دو روز گذشته موجب وارد شدن استرس و رنج‌هایی به مردم شد و  آسیبی که بابت این موضوع به اعتماد عمومی مردم وارد شد، به راحتی قابل جبران نیست.

شریعتی همچنین اذعان کرد: وقتی اطلاعیه هواشناسی به اخطاریه تبدیل شد، ضرورت داشت که ستاد بحران استان تشکیل می‌شد و نباید به ابلاغ این اخطاریه به فرمانداران بسنده می‌شد.  در دو روز گذشته دستگاه‌های مربوطه باید متوجه نوع و حساسیت مساله می‌بودند.

اتفاقات دو روز گذشته درس عبرت شود

فرامند هاشمی‌زاده معاون استاندار خوزستان نیز در جلسه یاد شده به ضعف در اطلاع‌رسانی در پی مشکلات رخ داده اعتراف کرد و گفت: امیدواریم که اتفاقات دو روز گذشته درس عبرتی برای همه شود.

هشدار قطع برق اهواز با هر بار وقوع گرد و غبار شدید

مدیرعامل وقت شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز در این جلسه هشدار داد: ‌تا زمانی که از وقوع پدیده گرد و خاک از ریشه و اساس جلوگیری نشود، جلوگیری از قطعی برق در زمان وقوع این پدیده نیز امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا طی روزهای بعد نیز شهروندان همانند بهمن سال 93 نظاره‌گر وقوع پدیده گرد و غبار با شدت و ضعف و با منشا محلی یا خارجی در مناطقی از خوزستان و به ویژه اهواز بودند با این تفاوت که این بار قطعی برق متناوب در برخی ساعات و در مناطقی از اهواز و برخی از شهرهای استان نیز بر رنج و نگرانی مردم و آشفتگی روانی همراه با معضل ریزگردها مضاعف شد.

هجدهم بهمن‌ماه؛ دولت برای رسیدگی به مساله ریزگردهای خوزستان تشکیل جلسه داد

روز سه‌شنبه هجدهم بهمن‌ماه جلسه رسیدگی به مساله ریزگردهای استان خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، نمایندگان سازمانهای برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست، استاندار و مدیران استان خوزستان برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه دستور داد استاندار، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه ریزگردهای خوزستان را ضربتی پیگیری کنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا از تشکیل  یک شورای سه نفره و آغاز اقدامات ضربتی برای کنترل ریزگردها با اولویت 30 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در غرب و جنوب شرق اهواز  دستور معاون اول رییس جمهور خبر داد.

بیست و سوم بهمن‌ماه خاموشی در 11 شهرستان خوزستان

از بامداد بیست و سوم بهمن‌ماه مه غلیظی اهواز و برخی از مناطق اطراف را در بر می‌گیرد. اول قطعی برق و بعد از آن قطعی آب و اختلال مراکز مخابراتی.

سناریو همان سناریوی نهم بهمن‌ماه است. با همان لحظات پرتنش و ابهام برای یکایک مردم. این بار اما نمایش به جز اهواز در 10 شهرستان دیگر خوزستان نیز روی پرده می‌رود و پدیده “مه‌گرفتگی” متهم ردیف اول بروز این وضعیت اعلام می‌شود.

به گفته مدیرکل وقت مدیریت بحران خوزستان شستشوی سیستم‌های فوق توزیع برق ۱۱ شهرستان از ذرات گرد و خاک ناشی از طوفان هشتم بهمن‌ماه به طور کامل پاکسازی نشده بود و وقوع مه‌گرفتگی شدید و افزایش رطوبت تا 97 درصد در بامداد بیست و سوم بهمن ماه، ایستگاه‌های فوق توزیع را از مدار خارج کرد.

افزایش رطوبت به همراه گردوغبار حالت عایق‌مانندی در ایستگاه‌های فوق‌توزیع و شبکه‌های خطوط انتقال برق ایجاد کرد و از حدود ساعت یک بامداد این روز ایستگاه‌های فوق توزیع 11 شهرستان اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هویزه، ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان با شدت گرفتن مه‌گرفتگی از مدار خارج شدند.

تعطیلی مدارس و ادارات 11 شهرستان

قطعی سراسری آب و برق مدارس و ادارات 11 شهرستان خوزستان را به تعطیلی کشاند. اما باز هم به دلیل مختل شدن شبکه‌های تلفن‌های همراه و قطعی برق امکان اطلاع‌رسانی این تعطیلی پیش از مراجعه دانش‌آموزان به مدارس و کارمندان به ادارات را میسر نکرد.

مدیرکل وقت مدیریت بحران خوزستان به ایسنا گفت: از ساعت 5 صبح امروز( بیست و سوم بهمن‌ماه) تعطیلی مدارس را در این 11 شهرستان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات و بانک‌ها را اعلام کردیم. متاسفانه زمان قطع برق به علت نبود برق اضطراری در تصفیه‌خانه و مراکز مخابراتی با قطع آب و مخابرات نیز در اهواز و برخی شهرستان‌ها مواجه شدیم.

وزیر نیرو عازم اهواز شد

در پی قطعی آب و برق پیش آمده در 11 شهرستان خوزستان، چیت‌چیان وزیر وقت نیرو به نمایندگی از سوی دولت به منظور بررسی مشکلات قطعی آب و برق و رسیدگی به آن حوالی ساعت 12 عازم اهواز شد و در بدو ورود خود و  از ايستگاه‌ها و خطوط فوق توزيع برق بازديد كرد.

وزیر وقت نیرو پس از این بازدید اعلام کرد: طی اقدامات صورت گرفته برق بیش از ۹۰ درصد کل مشترکان خوزستان تاکنون وصل شده و تا ساعت ۱۶:۰۰ نیز کل مشترکین از نعمت برق برخوردار خواهند شد.

چیت‌چیان ترکیب ذرات گرد و غبار با رطوبت شدید بر سیستم‌های فوق توزیع را عامل قطعی گستره برق در مناطقی از استان خوزستان دانست و گفت: بر اثر این اتفاق پنج نیروگاه خوزستان از مدار خارج شدند. نبود برق باعث تعطیلی تصفیه خانه ها و پمپاژ آب شده بود که این امر قطعی آب برخی از شهرهای این استان را به دنبال داشت که طی ساعت ۱۲:۰۰ و ۱۳:۰۰ امروز تصفیه‌خانه‌ها با برخورداری از سیستم برق ویژه‌ای به فعالیت خود ادامه داده‌اند که طی دو یا سه ساعت آینده و پر شدن لوله‌ها مجددا آب منازل وصل خواهد شد.

وضعیت قطعی برق در شهرهای خوزستان حدود 14 ساعت به طول انجامید تا سرانجام سیستم‌های توزیع و فوق توزیع برق تدریج وارد مدار شوند.

همچنین قطعی آب در برخی مناطق تا حوالی ساعت 23 آن روز و در برخی شهرها تا ساعت یک بامداد روز بعد طول کشید.

بیست و چهارم بهمن‌ماه؛ حضور نمایندگان خوزستان در جایگاه هیأت‌رئیسه مجلس برای بیان مشکلات

 

با آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و ورود مجلس به دستور کار روز بیست و چهارم بهمن، نمایندگان عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با حضور در جایگاه هیأت رئیسه مجلس با مسعود پزشکیان درباره مشکلات مردم استان خوزستان مشغول صحبت شدند.

نمایندگان استان خوزستان و بیش از 50 نماینده دیگر در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند جلسه اضطراری هیأت دولت در استان خوزستان تشکیل شود.

وزیر وقت نیرو در سفر خود به خوزستان دستور داد که خارج از مراحل قانونی و تشریفات و بدون اتلاف وقت حدود 50 تا 60 مگاوات ظرفیت برق اضطراری در مراکز مختلف خوزستان در مدت یک ماه تا 45 روز ایجاد شود.

همچنین مقرر شد که با اولویت مقره‌های حساس برق، تا اردیبهشت سال آینده 30 درصد از مقره‌های خوزستان یعنی حدود 30 هزار زنجیره مقره به سیلیکون رابر تبدیل شود.

در نشست‌ها و جلسات پس از آن بر تعویض نزدیک به 30 هزار زنجیره مقره، پوشش عایقی برای 24 پست حساس و آسیب پذیر و خرید 15 دستگاه مقره‌شوی که نیازمند تامین اعتبار به میزان 100 میلیارد تومان است، تاکید شد که این اعتبار با دستور وزیر نیرو تصویب و مقرر شد که تخصیص یابد.سقف‌گذاری روی پست‌های برق 132 کیلو ولت نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که بر برنامه‌ریزی انجام آن طی میان مدت در خوزستان مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مقرر شد که در اسرع وقت مناقصه خرید 15 دستگاه مقره‌شوی انجام شود و از آنجایی که بدهی بانکی برق خوزستان به یکی از بانک‌ها 132 میلیارد تومان است مقرر شد این بدهی تضمین شود تا برق خوزستان بتواند وام 180 میلیون یورویی معادل 800 میلیارد تومان را از بانک توسعه اسلامی اخذ کند.

غروب بیست و چهارم بهمن؛ موج جدید قطعی گسترده برق

از حدود ساعت ۱۸ بعد از ظهر با بارش‌هایی جزئی در اهواز و همچنین بارش‌هایی شدیدتر در ماهشهر شنیده شدن صدای انفجار و بلافاصله قطعی برق در مناطق مختلف شهر اهواز از سوی مردم گزارش شد و پس از آن نیز در ساعات بعدی به تدریج دیگر مناطق اهواز نیز دچار مشکل قطعی برق شدند. گزارش‌های مردم حاکی از آن بود که در شهرستان ماهشهر و در بخش‌هایی از روستاهای حمیدیه و سوسنگرد و همچنین سربندر نیز این مناطق در خاموشی ناشی از قطع برق فرو رفتند.

بیست و پنجم بهمن‌ماه؛ تجمع اهوازی‌ها در اعتراض به بحران اخیر جلوی استانداری

تداوم مشکلات قطعی گسترده آب و برق و مراکز مخابراتی و عدم اقناع افکار عمومی توسط مسئولین امر، شماری از شهروندان اهوازی را جلوی درب استانداری کشاند.

این شهروندان که نسبت به سیاست‌های انتقال آب، ریزگردها و بحران اخیر قطعی آب و برق و مدیریت دستگاه‌های اجرایی در مقابل این بحران به شدت معترض بودند به دلیل عدم دریافت پاسخی روشن از سوی مسئولان در روزهای بعد نیز در همین محل تجمع کردند و شعار “اهواز هوا ندارد” را سر دادند.

بیست و هفتم بهمن‌ماه؛ تداوم خاموشی

 

تجمع مردم معترض برای چهارمین روز متوالی جلوی درب استانداری خوزستان تشکیل شد. شهروندان همچنان در انتظار پاسخی قانع‌کننده درباره مشکلات اخیر بودند.

از حدود ساعت 19 روز چهارشنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه و با وجوداینکه وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود که در خوزستان مشکل قطعی برق وجود ندارد با آغاز بارش‌ها در اهواز قطعی برق سراسری و در برخی نقاط نیز قطعی و افت فشار آب و قطعی مراکز مخابراتی و اینترنت رخ داد.

شهرهایی نظیر سوسنگرد، دهدز، کارون و باوی نیز با قطعی برق در خاموشی فرو رفتند.

بیست و هشتم بهمن‌ماه؛ قطعی برق همچنان پابرجاست

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به احتمال تکرار بحران قطعی سراسری برق به ایسنا گفت:  بر اساس گزارش‌های شرکت‌های توزیع برق و برق منطقه‌ای، تمام اقدامات لازم برای حل مشکل قطعی برق در خوزستان انجام شده است. شب گذشته( ۲۷ بهمن) اهواز، سوسنگرد، دهدز، بستان، حمیدیه و کارون دچار مشکل قطعی برق شدند که صبح امروز( ۲۸ بهمن) تقریبا برق این مناطق وصل ولی ممکن است در حال حاضر برق برخی مناطق اهواز به علت انفجار ترانس قطع باشد.

حضور ۱۰۰ اکیپ از سراسر کشور در خوزستان برای حل مشکلات برق

 

فرامند هاشمی‌زاده همچنین اظهار کرد: 100 اکیپ از سراسر کشور با تجهیزات کامل در خوزستان در اختیار شرکت توزیع برق اهواز و شهرستان‌های دیگر و 10 اکیپ نیز در اختیار شرکت برق منطقه‌ای اهواز و سایر شهرستان‌ها قرار گرفته‌اند. هر اکیپ شامل 4 تا 5 نیرو است. همچنین 14 دیزل ژنراتور به دستور وزیر نیرو در روزهای اخیر در اختیار خوزستان قرار گرفته است.

بیست و نهم بهمن‌ماه؛ اعتراضات مردمی در پنجمین روز متوالی

روز جمعه بیست و نهم بهمن‌ماه تجمع اهوازی‌ها در اعتراض به بحران اخیر قطع برق و آب و همچنین پدیده گرد و غبار و انتقال آب کارون برای پنجمین روز متوالی جلوی درب استانداری خوزستان تشکیل شد.

همچنین هواشناسی خوزستان پیش‌بینی کرد به دلیل شکل‌گیری توده گرد و خاک عراقی و ورود آن به استان، از صبح روز شنبه (۳۰ بهمن) شاهد وقوع پدیده گرد و خاک در مناطقی از استان می‌شویم.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های بیست شهرستان‌ در روز شنبه

در پی پیش‌بینی‌ هواشناسی مبنی بر ورود توده گرد و خاک عراقی، با مصوبه ستاد بحران استان، کلیه مدارس و مراكز آموزش عالی شهرهاي اهواز، كارون، باوي، بستان، حميديه، شوش، آبادان، خرمشهر، اروند، شادگان، دشت آزادگان و هويزه در  نوبت صبح مدارس و مراكز آموزش عالی شهرهاي ماهشهر، اميديه، آغاجاري، دزفول، رامهرمز، رامشير، گتوند و شوشتر فقط در نوبت بعد از ظهر روز شنبه (۳۰ بهمن ماه) تعطیل هستند.

سی‌ام ‌بهمن؛ کارمندان در گرد و خاک به ادارات رفتند

مطابق پیش‌بینی‌های هواشناسی، از حوالی ساعت 8 صبح روز شنبه پدیده ریزگردها مناطقی از مرکز و جنوب خوزستان را فراگرفت و غلظت گرد و غبار در آبادان به 18 برابر حد مجاز و در اهواز به 11 برابر حد مجاز رسید.

کارمندان اهوازی و سایر شهرهای آلوده به گرد و غبار در چنین شرایطی در محل کار خود حضور یافتند.

دلیل عدم تعطیلی ادارات از زبان سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان

کیامرث حاجی‌زاده که بیست و هفتم بهمن ۹۵ با حکم استاندار، سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان شد، ساعت ۱۰:۲۱ روز شنبه (۳۰ بهمن ) به ایسنا گفت: در جریان قطعی‌های برق اخیر خسارات بسیاری از نظر اقتصادی به استان خوزستان وارد و مشکلات بسیاری ایجاد شد و این موضوع یکی از دلایل تعطیل نشدن ادارات استان در گرد و غبار امروز است.

وی ادامه داد: وجود اعلام تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در شهرستان‌های امروز تحت تاثیر گرد و غبار قرار دارند، کلیه ادارات استان خوزستان امروز فعال هستند. توده گرد و غبار اکنون در حال عبور از استان خوزستان است و به تدریج از استان خارج می‌شود.

اما با تشدید وضعیت گرد و غبار در ساعات آینده ادارات اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، شوش،دشت آزادگان، هویزه، هندیجان و همچنین مدارس و دانشگاه‌های ۱۵ شهرستان خوزستان در نوبت عصر تعطیل شد.

تشکیل جلسه مدیریت بحران در دولت برای بررسی مسایل اخیر خوزستان

جلسه مدیریت بحران در دولت برای بررسی مسائل پیش آمده در خوزستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزرای وقت  دفاع، اطلاعات، نیرو، کشور، کشاورزی، رفاه و سپاه به همراه سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست،رئیس  سازمان پدافند غیرعامل، اکبر ترکان و برخی مقامات استانی خوزستان از جمله شریعتی استاندار خوزستان و آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه خوزستان تشکیل شد.

در این جلسه‌ که به گفته نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در حد و اندازه مشکلات خوزستان نبود، معاون اول رئیس جمهور بر بسیج امکانات کشور برای حل مسائل استان خوزستان تاکید کرد.

تعطیلی کلیه مدارس و دانشگاه‌های خوزستان به جز پنج شهرستان در روز یکشنبه

با وجود مصاحبه فرماندار وقت اهواز در شامگاه شنبه (۳۰ بهمن) و اعلام اینکه دلیلی برای تعطیلی مدارس و ادارات در روز یکشنبه ( یکم اسفند) وجود ندارد، و همچنین اظهارات مشابه از سوی برخی دیگر از مسئولان، در نهایت مدارس و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح و عصر یک‌شنبه (اول اسفندماه) در شهرستان‌ اهواز و نوبت صبح در همه شهرستان‌های خوزستان به جز پنج شهرستان تعطیل و زمان پایان کار ادارات و بانک‌ها در ساعت ‌۱۲ ظهر اعلام شد.

یکم اسفندماه؛ حال خوزستان خاکی است

توده گرد و خاک عراقی هنوز از خوزستان خارج نشده است و بر اساس گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان گرد و خاک تا بعدازظهر (همان روز) از آسمان استان زدوده می‌شود

دوم اسفندماه؛ مقام معظم رهبری: حوادث اخیر خوزستان دل انسان را می‌خراشد

مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه درس خارج فقه دوم اسفند ۹۵ با اشاره به مشکلات و خسارت‌های شدید پدیدآمده در اثر سیل و گرد و غبار در مناطق جنوب کشور، تأکید کردند: این حوادث حقیقتاً دل انسان را می‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم، به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آن‌ها چاره‌اندیشی و اقدام کنند.

ایشان مسائل این‌روزهای خوزستان و قطع آب و برق و وسایل ارتباطی در هوای سرد را نمونه دیگری از مشکلات دلخراش و بسیار سخت مردم برشمردند و گفتند: ‌مسئولان وظیفه دارند که به این مشکلات رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و این وظیفه قطعی، فوری و همیشگی حکومت‌هاست که به فکر مردم باشند.

چهارم اسفند؛ رئیس جمهور به خوزستان می‌آید

 

در پی اظهارات مقام معظم رهبری درباره مسائل خوزستان و همچنین تداوم مشکلات استان و فشار افکار عمومی و اعتراضات مردمی نسبت به این مشکلات، اعلام شد که رئیس جمهور پنجشنبه ( پنجم اسفندماه) به منظور بازدید از کانون‌های ریزگرد و حضور در جلسه ستاد ملی مقابله با ریزگردها در سفری یک روزه عازم خوزستان می‌شود.

پنجم اسفندماه؛ رئیس‌جمهور: هنگام مشکلات به جای مچ‌گیری، دست یکدیگر را بگیریم

رییس جمهور در کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها و شورای اداری خوزستان اظهار کرد: شک ندارم آن روزی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفت یا می‌گیرد هیچ ایرانی نیست که نگران مردم اهواز نباشد. اگر کسی در اهواز و در شرایط گرد و غبار به سختی نفس می کشد، به همان نسبت تک تک مردم ایران احساس غم و اندوه می‌کنند درست است که مشکلاتی داریم و در یک منطقه ممکن است برف، باران، سیل و یا ریزگرد مشکل ایجاد کند ولی اگر یکپارچه دست به دست هم دهیم. مشکلات قابل حل است.

روحانی همچنین گفت: من از صدا و سیمای کشور و همه رسانه‌ها می‌خواهم که یک مقایسه انجام دهند و ببینند که آیا مشکل برق تنها در ایران وجود دارد و یا دیگر مناطق دنیا هم با آن مواجه هستند؟ آیا مشکل گرد و خاک یا سیل تنها مختص به ایران است یا در دیگر کشورهای دنیا نیز اتفاق می‌افتد؟ در هر حال ایران جزو 10 کشوری است که میزان بلایای طبیعی در آن فراوان است.

وی ادامه داد: ‌شما می‌گویید که تنفس در اهواز بسیار سخت است، ‌درست می‌گویید؛ گاهی در تهران هم نفس کشیدن سخت می شود. اینجا ریزگرد و در تهران آلودگی حتی در زمستان نیز نفس کشیدن را سخت می‌کند. باید برویم و مشکل را حل کنیم.

آنچه برای حل بحران انجام شد و آنچه امسال بر خوزستان گذشت

 

به گزارش ایسنا، طرح ضربتی دولت برای مهار ریزگرد با اولویت ۴۲ هزار هکتار عرصه فوق بحرانی گرد و خاک جنوب شرق اهواز از اسفندماه سال گذشته آغاز و اکنون و پس از گذشت یک سال در ۱۲ هزارهکتار آن نهالکاری و کانالی به طول ۴۷ کیلومتر برای آبرسانی به این عرصه حفر شده است.

همچنین برنامه شستشوی مقره‌ها و پست‌های برق از سال قبل کلید خورد و همزمان تعویض مقره‌ها و راه‌‌اندازی پست‌های جدید برق آغاز شد.

 

با این وجود زمستان امسال نیز خوزستان چندین چند روز خاک‌آلود را به خود دید که بر اساس اعلام هواشناسی استان ریزگردهای با منشا محلی در این مدت ناشی از فعالیت کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بوده است.

از طرفی در روزهای اخیر نیز مردم مناطقی از اهواز شاهد قطعی برق همزمان با وقوع پدیده گردوغبار شدند. پنجم بهمن سال جاری  پس از گذشت چند روز خاک‌آلود در اهواز و برخی از شهرهای استان برق اهواز در برخی از مناطق قطع شد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز در خصوص علت قطعی برق برخی از مناطق اهواز،  به ایسنا گفت:در پی بروز گرد و خاک با منشاء داخلی و خارجی طی روزهای گذشته، بامداد امروز پنجشنبه مورخ 5 بهمن ماه 96 شاهد ورود مه بسیار غلیظ با رطوبت بسیار بالا از ناحیه جنوب و جنوب غرب اهواز به داخل شهر بودیم.

وی افزود: این پدیده باعث مرطوب شدن گرد و خاک موجود روی تجهیزات شده و اختلالاتی را در قسمت‌های از شبکه توزیع و فوق توزیع به وجود آورد و باعث شد برخی از مناطق اهواز با خاموشی مواجه شوند.

با وجود اینکه قطعی برق همزمان با وقوع پدیده گرد و غبار امسال به صورت گسترده‌ای بروز نکرده اما نگرانی‌ها از تکرار بحران سال گذشته همچنان وجود دارد و فعالیت کانون جنوب شرق اهواز به روال سال‌های گذشته دلیلی بر این نگرانی عنوان شده است.

رنج همیشگی مردم خوزستان از معضل ریزگردها حداقل از نگاه برخی دستگاه‌های مسئول گویی به یکی از اتفاقات روزمره زندگی مردم این دیار تبدیل شده است. اما باتوجه به اظهارات مسئولان و مقامات حداقل انتظار مردم، عدم تکرار بحران قطعی برق و آب سال گذشته است. بدون شک با وقوع مجدد این بحران هیچ توجیهی توسط افکار عمومی پذیرفته نیست.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها