ویژه

ورشکستگی پارسیان دروغ است | تجمع مردم اهواز در برابر شعبه های موسسه ثامن

پس از انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی موسسه اعتباری ثامن، شب گذشته مردم شهرستان کارون در مقابل درب این موسسه تجمع کردند.

خبرگزاری دولت نیز گزارش داده که شب گذشته مردم اهواز در مقابل شعب موسسه ثامن تجمع کردند و مدیران شعب برای برطرف کردن نگرانی مردم در ساعات شب هم درب شعب را باز کرده‌اند تا پاسخگوی اعتراضات باشند. صبح امروز نیز مردم در مقابل شعب موسسه ثامن تجمع کردند و خواهان دریافت سپرده‌های خود هستند.

از کرج هم خبر می رسد: شب گذشته  برخی از سپرده گذاران شعبه اهری ثامن در فردیس با تجمع مقابل درب این شعبه خواستار بازپس گیری سرمایه های خود شدند، این در حالیست که عصر دیروز دادستان کرج در گفتگو با فارس شایعه ورشکستگی این موسسه را تکذیب کرد و گفت: این خبر توسط دشمنان در خارج از کشور و  معاندین و گردانندگانن  شبکه های مغرض منتشر شده و صحت این شایعه مورد تأیید نیست.

رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری ثامن نیز در گفتگویی به مردم اطمینان داد که نگران سپرده های خود در این موسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می شود.

شایعه پشت شایعه

شرق نوشت: شایعه پشت شایعه. از وقتی ماجرای کاسپین تا این حد داغ شد و سپرده‌گذاران این مؤسسه جلوی بانک مرکزی تا سر میرداماد کفن‌پوش صف کشیدند، اگر نگوییم هر روز، اما در فواصل کوتاه شایعاتی در رسانه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد که این مؤسسه مالی، آن بانک و… ورشکست شده‌اند. خبری که آشوب به پا می‌کند و مردم را راهی بانک‌ها و مؤسساتی که نامشان بر سر زبان‌ها افتاده می‌کشاند تا سرمایه‌های خرد و کوچک خود را از آنها بیرون بکشند. چشم مردم ترسیده و نمی‌خواهند سرنوشت سپرده‌گذارانی مانند آن سپرده‌گذاران کفن‌پوش، دامنشان را بگیرد. چند وقت پیش شایعه شده بود که تجمع اعتراضی در مقابل بانک پارسیان شکل گرفته و این بانک روزهای ورشکستگی را به چشم می‌بیند. خبری که واکنش مدیرعامل این بانک را به دنبال داشت. البته این بانک تنها نبود. مؤسسه اعتباری ثامن‌، مؤسسه مالی و اعتباری نور و چند مؤسسه دیگر هم از این شایعات زخم خوردند. به همین سبب هم مدام تکرار می‌شود که باید با شایعه‌پردازانی که از فضای ایجادشده، نهایت استفاده را می‌برند، برخورد کرد.

‌ سازمان‌های نظارتی و قضائی باید با شایعه‌سازان برخورد کنند

همین دیروز بود که قاضی‌پور، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح سومین شعبه بانک پارسیان در ارومیه، به شایعات منتشرشده درباره ورشکستگی این بانک واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه اخیرا علیه بانک پارسیان شایعه‌ای به وجود آمده که باید بانک مرکزی اطلاعیه‌ای در‌این‌باره صادر می‌کرد؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. همچنین سازمان‌های نظارتی و قضائی کل کشور، باید با خاطیان برخورد کنند. ملت با ‌هزاران مشقت پول‌هایشان را برای روز مبادا، پیری، ازدواج و موضوعات این‌چنینی جمع می‌کنند بنابراين ما باید اعتماد مردم را به نظام بانکی جلب‌کنیم.

‌ ورشکستگی بانک پارسیان صحت ندارد
بازنشر تصاویر مربوط به تجمع سپرده‌گذاران تعاونی منحل‌شده ثامن‌الحجج در فضای مجازی، دستمایه انتشار شایعه ورشکستگی بانک پارسیان شده است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد ورشکستگی این بانک صحت ندارد و حتی مجوز تأسیس ١٥٠ شعبه جدید از سوي این بانک اخذ شده است. چندی‌پیش، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌های خصوصی درباره عکس‌های منتشرشده واکنش نشان داده و گفته بود: تصاویر منتشره مربوط به زمان حال نیست و به دوره‌اي که بانک پارسیان عاملیت رسیدگی به تعهدات تعاونی اعتباری منحل‌شده ثامن‌الحجج را برعهده داشت برمی‌گردد که اکنون با سوء‌استفاده به وسيله عده‌ای از اشخاص ناآگاه با قصد و غرض تهیه و منتشر می‌شود.

پرویزیان، نسبت به شرایط فعلی بانک پارسیان به سپرده‌گذاران آن اطمینان داد و گفت این بانک در فضای آرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ماجرای انتشار شایعات درباره‌ ورشکستگی و وضعیت نابسامان بانک‌ها در شرایطی مدتی است ادامه‌دار شده که چندی‌پیش ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داده و با رد شایعات، اعلام کرده این بانک در حال ساماندهی فعالیت مؤسسات غیرمجاز بوده و در این جریان هیچ مشکلی برای بانک‌ها و مؤسسات مجاز وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، درعین‌حال عباس کمره‌ای، مدیر نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی نیز تأکید کرده بود هیچ خطری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی را تهدید نمی‌کند و مشکلی برای سپرده‌گذاران آنها ایجاد نخواهد شد. این در حالی است که بانک‌ها و مؤسسات تحت‌نظارت این بانک همواره در پایش بوده و اقدامات برای دریافت ذخاير کافی برای مطالبات و جلوگیری از درآمدهای موهوم آنها به عمل آمده است. کمره‌ای گفته بود: اعلام این موضوع نادرست که به‌طور مستقیم با زندگی عموم مردم جامعه ارتباط دارد، باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان مردم می‌شود که خسارت‌های ناشی از آن، جبران‌ناپذیر است. متأسفانه این‌گونه اظهارنظرها از سوي افرادی مطرح می شود که اطلاعات فنی دقیقی در این زمینه ندارند.

‌ رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه ثامن: مردم نگران سپرده‌ها نباشند
درهمین‌حال، رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه اعتباری ثامن هم به مردم اطمینان داد که نگران سپرده‌های خود در این مؤسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می‌شود. عیسی رضایی به ایرنا گفت: توصیه من به سپرده‌گذاران، حفظ آرامش است و هیچ جای نگرانی درباره تأمین نقدینگی موردنیاز مردم نیست. نقدینگی موردنیاز مردم تأمین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه اعتباری ثامن افزود: در صورت موافقت بانک مرکزی برای ادغام این مؤسسه، همه سپرده‌های مردم حفظ می‌شود و تنها مشتریان برای صدور کارت‌های جدید به شعب مراجعه خواهند کرد. رضایی، ادغام را فرایندی زمان‌بر دانست و گفت: تا زمانی‌ که روال اداری مربوط به ادغام انجام نشود و بانک مرکزی تأیید نکند، این ادغام صورت نمی‌گیرد. رئیس هیئت‌مدیره این مؤسسه اعتباری گفت: از آنجا که مشکلی در رسیدگی به حساب‌های مردم وجود ندارد، تمامی شعب ثامن در سراسر کشور فعال است ولی با ازدحام جمعیت روبه‌روست. بر همین اساس، انتشار اخبار تأییدنشده از احتمال ادغام تعاونی ثامن با مؤسسه مالی اعتباری کوثر، دل‌نگرانی برخی سپرده‌گذاران را به دنبال داشته و از این رو روابط‌عمومی مؤسسه اعتباری ثامن از سپرده‌گذاران خود خواسته است در صورت داشتن هرگونه سؤال و ابهام با این مؤسسه تماس‌بگیرند
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها