گردشگری

چرا فنلاند کشوری منحصر به فرد است؟

خوزستان خبر – بناهای چوبی کهن، فستیوال‌های موسیقی و غذاهای لذیذ و بسیاری موارد دیگر سفردوستان را برای عزیمت به فنلاند ترغیب می‌کنند. با ما همراه شوید.
فنلاند ممکن است در لیست سفر بسیاری از آدم‌ها جای نگیرد اما واقعیت به شکل دیگری است. دیدنی‌ها و تجربیات متنوع و فراوان در این کشور آن‌را به مکانی فراتر از محل صرف گردهمایی گردشگران روزمره بدل ساخته است.
در این مطلب قصد داریم دلایلی اساسی را برای سفر به فنلاند به دست دهیم.

شهرهایی برآمده از دل تاریخ
بهترین راه برای کندوکاو در تاریخ عجیب فنلاند استفاده از تور شهرها است. شهر تورکو (در ساحل جنوب‌غربی) در دوره‌ی حکومت سوئدی، که از قرون وسطا تا ۱۸۰۹ حکمرانی کرده‌اند، پایتخت بوده است.
بازدیدکنندگان می‌توانند با دیدن معماری کهن و آثار باستانی در «قلعه تورکو» و «موزه‌ی Aboa Vetus» تاریخ را نظاره‌گر باشند.
پس از این که روسیه در این کشور قدرت یافت، شهر هلسینکی به عنوان پایتخت برگزیده شد و تا به امروز تغییر نکرده است. علاوه‌بر آن این شهر میزبان گنجینه‌هایی تاریخی مانند «دژ Suomenlinna»، «موزه‌ی ملی» و «صومعه هلسینکی» است.

گریز به کلبه‌ ای در کرانه دریاچه
یکی از جذابیت‌های فنلاند وجود هزاران دریاچه با امکان قایق‌سواری و ماهی‌گیری است. یک سنت رایج در این‌ کشور اقامت در کلبه‌ای روستایی در دوردست‌ها است.
این مکان برای ، استراحت و دوری از هیاهو و دسترسی راحت به اقامت‌گاه‌های اسکی ایده‌ال است. در دریای بالتیک و مجمع‌الجزایر امکان تجربه‌ای مشابه وجود دارد.

بهشت طبیعی در پارک‌ های ملی
۳۹ پارک ملی موجود محلی ایده‌آل برای دوچرخه‌سواران، پیاده‌نوردان، قدم زدن با سگ، کمپ زدن است و بازگشت به طبیعت را ممکن می‌سازند.
دورنماهای پرابهت، سفرهای ماجراجویانه و تماشای حیات وحش زیبا در این پارک‌ها لحظات شما را آکنده از لذت و ذوق خواهد کرد.

معماری متنوع و باشکوه
معماری فنلاند از سازه‌های چوبی قدیمی که از زمان حکمرانان سوئدی به جای مانده‌اند تا طراحی‌های مدرنی مانند «موزه هنر معاصر Kiasma» تنوع دارد.
در سرتاسر کشور بازدیدکنندگان می‌توانند آثار باقی مانده را از دوره‌های هنر نو، کلاسیسم نوردیک، تجدید حیات گاتیک و مینیمالیسم نظاره کنند و برای کندکاو تاریخ معماری به «موزه‌ی معماری» در هلسینکی مراجعه کنند.

غذاخوری‌ های دلپذیر محلی فنلاند
غذاخوری‌های شمال اروپا به دلیل کمبود ادویه‌جات در این نواحی به بی‌مزگی شهرت دارند. اما در حقیقت، بازه‌ی گسترده‌ای از غذاها برای تجربه کردن وجود دارد و اکثریت آن‌ها از مواد محلی و تازه تهیه می‌شوند.
ماهی به دلیل تعدد دریاچه‌ها بسیار رایج است و چیزهایی از قیبل قارچ، گوشت و توت مصرف بالایی دارند.
در سال‌های اخیر غذاخوری‌های فنلاند بین‌المللی‌تر شده‌اند. علاقه‌مندان به غذا در شهرهای بزرگ رستوران‌های بسیاری را خواهند یافت که همچنان در دستور پخت‌شان از مواد محلی بهره می‌گیرند.

جامعه‌ ای امن و پذیرای میهمان
بنابر اطلاعات «اطلس جهان»، فنلاند رتبه‌ی یازدهم را در میان کشورهای امن جهان دارد و هلسینکی دومین شهر امن دنیا است.
جرم‌های خشونت‌آمیز نایاب هستند و از این رو سفر مجردی برای خانم‌ها کاملا امن است، علاوه‌بر این که در روزهای تابستان هوا اکثرا آفتابی است .
خطر اصلی که در کمین شما است سر خوردن روی یخ‌ها در زمستان است.
مردمان فنلاند به خونسردی و حفظ زندگی شخصی در محدوده شهرت دارند، اما آن‌ها همچنان با آغوش باز پذیرای مسافران هستند.
پیرترها تمایل بالایی دارند تا با غریبه‌ها وارد گفتگو شوند. بیشتر اهالی فنلاند به دلیل این‌که زبان انگلیسی برای دهه‌ها جزو برنامه‌ی آموزشی مدارس بوده است چند-زبانه هستند.
این مساله به توانایی بالای آن‌ها در راهنمایی مسافران به هنگام سردرگمی و مشکلات زبانی دلالت می‌کند. بسته به موقعیتشان، برخی از فنلاندیها همچنین به زبان‌های سوئدی، روسی یا سامی سخن می‌گویند.

دورنماهای خارق ‌العاده
مناظر و دورنماها، که طی سالیان الهام‌بخش هنرمندان و آهنگ‌سازان بوده، دلیل لازم و کافی برای سفر به فنلاند است.
برای روشن نمودن تنوع این مناظر می‌توان به سرزمین‌های فلات در جنوب، کوه‌های «پارک ملی Koli» و تندرای پوشیده در برف در «Lapland» اشاره کرد که قابلیت بالایی برای متحیر نمودن و الهام بخشیدن به بازدیدکنندگان خود دارند.
برای کسانی که علاقه دارند تجربه‌ای کامل و ایده‌آل داشته باشند: خودرویی کرایه کرده و دراین کشور رانندگی کنید و از مناظر خیره‌کننده لذت ببرید.

گنجینه‌ ی ادبی
ادبیات فنلاندی آن‌چنان که باید نتوانسته در فضای بین‌المللی شناخته شود، اما برخی نمونه‌ها وجود دارند که مظهر فرهنگ فنلاندی هستند.
«Kalevela»، شاعر حماسی ملی، از اسطوره‌ی آفرینش در فنلاند باستان و سایر داستان‌های مشابه بهره گرفته است.
«Aleksis Kivi» اولین نویسنده‌ای که به زبان فنلاندی نوشت و فنلاندی‌های عادی را تصویر کرد (به‌ویژه در مشهورترین اثرش «هفت برادر») در محبوب ساختن زبان نوشتاری نقشی بی‌بدیل داشته است.
اخیرا سری کتاب کودکان «Tove Jamsson» به نام «Moomin» به محبوبیت بین‌المللی دست یافته و داستان‌های ادبی او هم توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است.
رمان جنگی «Väinö Linna» به نام «سرباز ناشناخته» در فیلمی مشهور به کار گرفته شد. این فیلم هر ساله در روز استقلال پخش می‌شود.
مشتاقان ادبیات می‌توانند نسخه‌های انگلیسی این کتاب‌ها را در کتاب‌فروشی‌های فنلاندی خریداری کنند.

مقصدی برای علاقه ‌مندان به طراحی
هنر طراحی اسکاندیناویایی جایگاه رفیعی در جهان دارد و فنلاند از این قضیه مستثنی نیست. این کیفیت‌ها را که بر بنیان سادگی و الهام‌گرفته شده از طبیعت هستند می‌توان در برندهای «Marimekko» و «Arabia» مشاهده کرد.
این کالاها در خارج مرز‌های فنلاند قیمت بالایی دارند بنابراین بدین وسیله می‌توانید آن‌ها را ارزان‌تر خریداری کرده و همزمان قدرت انتخاب بالایی داشته باشید.

تکنولوژی و موبایل
فنلاند در دوره‌هایی کشور پیشرو در صنعت الکترونیک بوده است. ۱۰ سال پیش، اکثر گوشی‌های همراه در فنلاند ساخته می‌شدند. پس از این که کمپانی‌های بزرگ بازار خود را به جاهای دیگر واگذار کردند، رشد استارت-آپ‌ها روز به روز گسترش یافته است.
بازی موبایل معروف «Angry Birds» جزو آخرین محصولات محبوب الکترونیکی بود و محصولاتی با تم این بازی مانند عروسک و شیرینی در سرتاسر کشور یافت می‌شوند.
تا جایی که پارکی با این تم در شهر «Tampere» ساخته شده است.
در فنلاند می‌توانید لوازم الکترونیکی را با هزینه‌ی اندکی خریداری کنید.

بهترین کشور برای متال ‌هد ها
هوی متال سبک منتخب مردمان فنلاند است. نسبت بندهای هوی متال به جمعیت، بالاترین مقدار را در جهان (۵۴ به ۱۰۰ هزار) دارد.
بند لردی که با پوشش‌های هیولاگونه و برنده شدن مسابقه آهنگ یوروویژن شناخته می‌شود یکی از بندهای معروف فنلاند به حساب می‌آید.
از بندهای نامی دیگر می‌توان به نایت ویش، Insomnium و Children of Bodom اشاره کرد.
در طی سال بندهای ملی و خارجی در تورهای مختلف اجرا می‌کنند، به ویژه در رویدادهای مهمی مانند فستیوال Ilosaarirock در Joensuu.
منبع : کجارو

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها