گردشگری

باغ مهتاب، آخرین نقطه دیدنی تاج محل

خوزستان خبر – یکی از مناطق دیدنی تاج محل که کمتر شناخته شده، در مقابل بنای تاریخی در سواحل شمالی رودخانه جمنا در آگرا وجود دارد. این باغ بازمانده از دوران ایلخانی است، جاذبه ای با شکوه که پیشنهاد می کنیم در سفر به هند و آگرا دیدن آن را از دست ندهید. این محل باغ مهتاب است که مجموعه باغ قدیمی به قدمت یک قرن است و به روی عموم باز است اما کمتر در موردش تبلیغ شده و به راحتی برای بازدید کنندگان کوتاه مدت آگرا قابل بازدید نیست، در ادامه با ما همراه باشید.
این باغ آخرین باغ از ۱۲ باغ ساخته شده توسط مغول ها در هند است. از نظر تاریخی باغ مهتاب توسط امپراتور بابر در اوایل دهه ۱۵۰۰، به عنوان آخرین محل بازدید تاج محل ساخته شده است. نمای خوش عکس تاج محل به راحتی می تواند تقریبا از هر نقطه از باغ با توجه به ساخت دقیق آن دیده شود. اما آنچه که این فضا را تماشایی می کند، دیدن آن آن هم در شب های مهتابی است. تصویر زیبایی که زیر نور مهتاب از این باغ می بینید به قدری زیباست که شاید اسم دیگری جز این هم نمی شد روی آن گذاشت. باغ مهتاب یک مجتمع چارباغ است. چار به عنوان ۴ معنا می شود. این سبک کلاسیک از باغ مغول به شکل کاملا مربع است. این عمارت راه زیبای پیاده روی، استخر با فواره های دیدنی، عمارت کلاه فرنگی سایه دار، گل های معطر، و بوته زارها را به نمایش می گذاشته است.

باغ مهتاب که در امتداد دشت های سیلابی رودخانه جمنا قرار دارد و تا اوایل دهه ۱۹۹۰ به حالت خرابه باقی مانده بود. زمانی این باغ جادویی تقریبا فراموش شده بود چرا که با شن، ماسه و پوشش گیاهی جنگل های وحشی تحت پوشش قرار گرفته بود. مرمت باغ مهتاب در سال ۱۹۹۴، به رهبری سازمان باستان شناسی هند (ASI) آغاز شد. این مرمت شامل حفاری زمینی ۲۵ هکتاری بود که یک مخزن بزرگ هشت ضلعی مجهز به ۲۵ فواره، یک مخزن مرکزی کوچک و یک عمارت دوازده دری در شرق را آشکار کرد. بازسازی باغ مهتاب توسط سازمان باستان شناسی هند برای بازگشت باغ به وضعیت اصلی خود به عنوان یک باغ مغول طراحی شد. هنرمندان این سازمان با طراحی و کاشت مجدد درختان، گیاهان سعی کردند این مجموعه را مثل سابق بازسازی کنند. بیش از ۸۰ نوع گیاه که در باغبانی مغول اقتباس شد، هم اکنون می تواند در باغ مهتاب یافت شود. باغ های به سبک مغول معمولا به این شکل است که درختان بلند با درختان کوتاه دنبال می شوند و سپس درختچه ها و در نهایت گیاهان گلدار کاشته می شود
گردشگران تاج محل شایعه ای را در مورد تاج سیاه می‌گویند که اساس آن در محل باغ مهتاب ساخته شده است. متاسفانه، به همان اندازه که همه ما عاشق داستان جذاب هستیم، نادرستی این شایعه نیز ثابت شده است. یک پایه مستقیما در برابر بنای تاریخی تاج محل فعلی وجود دارد، اما در حین حفاریها تایید شد که این پایه چیزی جز بخشی از مجموعه سابق باغ نیست.

منبع : شهر خبر

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها