خوزستان خبر – سواحل پاناما از جمله سواحلی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند ، در عین حال یکی از جذابیت های آن اینست که گردشگران می توانند با کشتی کروز از کانال معروف و تاریخی پاناما بگذرند. اما چه اطلاعاتی درباره این کانال دارید ؟ با لست سکند همراه باشید تا به هفت نکته درباره این کانال یا آبراهه پی ببرید.
۱٫ اینآبراهه یا کانال برای تردد کشتی ها بین اقیانوس های اطلس و آرام ساخته شده است.
پیش از آنکه کانال پاناما ساخته شود ، کشتی ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند ، بدین معناست که می بایست حداقل ۲۰۰۰۰ کیلومتر راه را طی کنند. ساخت این کانال باعث شد تا عملیاتی که روزها طول می کشید به هشت ساعت عبور از یک کانال ۷۷ کیلومتری ، کاهش یابد.
۲٫ این کانال صد سال عمر کرده است.
سال ۲۰۱۴ صدمین سال افتتاح کانال پاناما بود. کشورهای کلمبیا ، فرانسه و سپس آمریکا در دوره های زمین های اطراف این کانال را در دست داشتند. در سال ۱۹۹۹ ، کنترل تمام زمین های اطراف کانال به کشور پاناما سپرده شد. ساخت کانال در سال ۱۸۸۱ توسط فرانسوی ها آغاز شد ، اما بخاطر مشکلات مهندسی و تلفات جانی کارگران ، این عملیات به تعویق افتاد و در نهایت در سال ۱۹۰۴ آمریکایی ها پروژه را در دست گرفتند و توانستند با تکنولوژی های جدیدتر این کانال را طی ده سال و با هزینه ۴۰۰ میلیون دلار تکمیل کنند.
۳٫ بیس از ۲۵۰۰۰ نفر در حین ساخت این کانال جان خود را از دست دادند.
بیش از ۴۳۰۰۰ کارگر به روی ساخت این کانال کار می کردند. آنها باید با گرما ، جنگل و تمامی موجوداتی که در آن وجود داشت از جمله موش هایی که حامل بیماری طاعون بودند ، کلنجار بروند. علاوه بر اینها بیماری هایی که در اثر نیش حشرات بوجود می آمد ، همانند تب زرد یا مالاریا ، رواج داشت. بیش از ۲۰۰۰۰ کارگر در زمانی که فرانسوی ها در حال ساخت کانال بودند بخاطر این مشکلات جان خود را از دست دادند. پس از اینکه دلایل علمی و تحقیقات انجام شده این بیماری ها را به حشرات مرتبط کرد ، آمریکایی ها اینبار با تجهیزات و مواد حشره کش قوی ادامه پروژه را در دست گرفتند. با اینحال ، ۵۰۰۰ کارگر آمریکایی هم در اثر همین مشکلات جان خود را از دست دادند.
۴٫ بیش از یک میلیون کشتی باربری از زمان بازگشایی این کانال از آن عبور کرده اند.
در سال ۱۹۱۴ ، اولین سالی که این کانال افتتاح شد ، تقریبا ۱۰۰۰ کشتی زا این کانال استفاده کردند. امروزه بیش از ۱۵۰۰۰ کشتی سالانه از کانال پاناما رد می شوند. تا سال ۲۰۱۰ ، ۹۶ سال پس از بازگشایی این کانال ، یک میلیون کشتی از این کانال عبور کردند.
۵٫ سالانه ۲ میلیارد عوارض بابت عبور از این کانال پرداخت می شود.
هر کشتی که از این کانال می گذرد مبلغی را بر اساس سایز، نوع و حجم باری که دارد ، بابت عوارض پرداخت می کند.بزرگترین کشتی ها گاهی مجبورند صدها هزار دلار بابت عبور از این کانال پرداخت کنند. در سال ۱۹۲۸ یک آمریکایی به نام ریچارد هالیبورتون کمترین عوارض را پرداخت کرد. او ۳۶ سنت عوارض داد تا فقط در این کانال شنا کند.
۶٫ کانال پاناما در سال ۲۰۱۶ گسترش یافت.
عرض کانال در ابتدا ۳۳ متر بود و قرن ها کشتی هایی که از این کانال عبور می کردند با توجه به اینکه بر اساس عرض این کانال ساخته می شدند نام کشتی های پاناماکس را یدک می کشیدند. اما کشتی ها روز به روز بزرگتر می شدند به همین منظور در سال ۲۰۰۷ ، کار به روی عریض تر کردن کانال آغاز شد. پس از آن کشتی های بزرگتری که با این سایز جدید ساخته می شدند کشتی های “پست پاناماکس” نامیده شدند که ظرفیتی سه برابر بیشتر از کشتی های پاناماکس دارند. هرچند هنوز بزرگترین کشتی دنیا که می تواند ۱۸۰۰۰ کانتینر کشتی را در خود جای دهد نمی تواند از کانال پاناما بگذرد.
۷٫ گردشگران می توانند از کانال پاناما دیدن کنند.
دو گزینه وجود دارد . کشتی های کروز می توانند گردشگران را به کانال پاناما ببرند تا به مقصد بعدیشان در آنسوی کانال برسند. اما همیشه برای دیدن کانال پاناما نیاز نیست به روی آب بروید ، از شهر پاناما یا سواحلی که دارد نیز می توان از راه زمینی به کانال پاناما رفت.
منبع : لست سکند