گردشگری

تماشای زیبایی ها در اماکن دیدنی ایلام

خوزستان خبر – ایلام استانی در غرب ایران است که مکان های توریستی بسیار جذابی برای مسافران دارد. اماکن دیدنی ایلام و جاذبه های گردشگری ایلام فراوان و طبیعیه وآثار تاریخی بسیار مهمی می باشد، و یکی از قطب های گردشگری در ایران به حساب می آید.اگر در برنامه سفرتان نام ایلام دیده می شود با همگردی همراه باشید. کوه چمن گیر،غار کناتاریکه،کوه اهوران،تفرجگاه تجریان از جاذبه های طبیعی استان ایلام به حساب می آید و همچنین طاق شیرین و فرهاد،شهر تاریخی ماداکتو،قلعه والی، کاخ فلاحتی از جاذبه های گردشگری تاریخی استان به حساب می آید که هر ساله گردشگرانی را به خود جذب می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا سفر به ایلام همراه با تور ایلام رو به شما توضیح بدیم ….

۱٫تنگ ارغوان
در سفر به ایلام و در ورودی جاده شمالی کرمانشاه به ایلام منطقه ای طبیعی و بسیار چشم نواز وجود دارد که به آن تنگ ارغوان گفته می شود و یکی از زیباترین اماکن دیدنی ایلام این منطقه هست که گردشگری در جاده ۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام و در راه رودخانه ای است که پر از گل ها و درختان به رنگ ارغوانی می باشد و یکی از مسحور کننده ترین اماکن دیدنی ایلام است و احتمالا به همین خاطر به آن تنگ ارغوان گفته می شود که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در ایلام نیز هست.

۲٫ آبشار گچان
در سفر به ایلام همراه با تور ایلام در ابتدای مسیر ایلام به سرابله آبشاری بسیار زیبا و طبیعتی بکر وجود دارد که این مکان جزو جاذبه های گردشگری ایلام هست و چشم ها را به خود خیره می کند. این آبشار که از اماکن دیدنی ایلام هست، در بین مردم به آبشار گچان مشهور شده است. این منطقه در جوار دره گچان و در نزدیکی کوه های مانشت واقع شده است .درختان بلوطی که در منطقه گچان وجود دارد این مکان را بسیار زیبا و دیدنی تر کرده است.

۳٫تفرجگاه جنگلی ششدار
در سفر به ایلام با تور ایلام تفرجگاه جنگلی ششدار از مهم ترین و محبوب ترین اماکن دیدنی ایلام و جاذبه های گردشگری ایلام محسوب می شود که در ۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد و به خاطر زیبایی های خاصی که در فصل های بهار و پاییز دارد و همچین نزدیکی آن به دیگر تفرجگاه شهر ایلام به نام منجربه سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند. کوه قلاقیران که سمبل شهر ایلام محسوب می شود در این منطقه قرار دارد و با سفر به این شهر با تو ایلام میتونید خاطره های خوبی از سفر رو در ذهنتون بسازین.

۴٫روستای سراب کلان
این روستای کوهستانی در ۵۵ کیلومتری استان ایلام واقع شده است که در سفر به ایلام با تو ایلام میتونین به این شهر زیبا برید که دارای چشم انداز های طبیعی و دست نخورده ست. همچون رودخانه، جنگل و آب و هوایی بسیار دلنشین دارد که به همین خاطر یکی از مناطق گردشگری در ایلام به حساب می آید. ایضا رودخانه ی زیبای سراب کلان در میان درختان پوشیده از بلوط در این منطقه قرار دارد.

۵٫ دره ییلاقی هفت آب (میشخاص هفتآو)
دره ییلاقی هفت آب در سفر به ایلام با تور ایلام ،دره ای ییلاقی و بسیار زیبا ودارای طبیعتی دست نخورده می باشد که میتونین این مکان از مکان های دیدنی ایلام رو ببینید. این منطقه بسیار زیبا و چشم گیر در بین مردم محلی ست و به هفتاو شهرت دارد.این دره از روستای جعفر آباد که در ۳۰ کیلومتری ایلام واقع شده شروع و تا ارتفاعات طولاب ادامه می یابد و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام نیز محسوب میشود.

۶٫تنگه رازیانه
تنگه ای عمیق، باریک و دارای مناطق دست نخورده ای جالب در نزدیکی روستای چنارباشی و ۴۵ کیلومتری در سفر به ایلام با تور ایلام وجود دارد که این منطقه پر از نواحی سرسبز و دوست داشتنی است. این مکان نماهای طبیعی بسیار زیادی رو داره و بسیار زیبا است که به تنگه رازیان مشهور شده است. این منطقه از ایلام به دلیل وجود مناطق گردشگری طبیعی بسیار پرطرفدار است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سر تا سر ایران می باشد.

۷٫کوه چمن گیر
کوه چمن گیر از جذاب ترین مکان های گردشگری در ایلام است که برای کوهنوردی و طبیعت گردی می توان به آنجا سفر کرد.این منطقه طبیعی در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده ودارای ارتفاعی نزدیک به ۲۶۰۰ متر می باشد .

۸٫کوه اهوران
کوه اهوران در فاصله ۸۳ کیلومتری از ایلام واقع شده که کوهی بسیار زیبا و دیدنی و دارای ارتفاع ۲۱۲۰ متری می باشد.این منطقه طبیعی از جاذبه های گردشگری در ایلام به حساب می آید که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

۹٫غار کناتاریکه
در ۳۵ کیلومتری جاده ایلام به سمت دره شهر ودر نزدیکی روستایی به نام پاکل از توابع استان ایلام غاری بزرگ وجود دارد که به غار کناتاریکه مشهور می باشد.این منطقه طبیعی بسیار زیبا و جالب از جاذبه های گردشگری طبیعی در ایلام به حساب می آید که به دلیل سرمای هوا حتی یک موجود زنده هم در آن یافت نمی شود.

۱۰تفرجگاه تجریان
در سفر به ایلام همراه با تور ایلام ، تفرجگاه تجریان منطقه ای خوش آب و هوا در استان ایلام می باشد که در ۲۰ کیلومتری جاده چوار ودر منطقه ای به نام «مورت و بولی» واقع شده است وبه دلیل وجود درختان زیاد و بسیار زیبا به این نام به شهرت رسیده است.این منطقه در بیشتر روزهای سال گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است.

۱۱٫منطقه حفاظت شده کبیر کوه
کبیرکوه از وسیع ترین وارزشمند ترین رشته کوه های ایلام به حساب می آید که از تعدادی کوه با ارتفاع زیاد تشکیل شده و بخشی از رشته کوه زاگرس به حساب می آید.این منطقه حفاظت شده است و دارای وسعتی بیش از ۱۶۰۰ هکتار می باشد و گونه های مختلف جانوری مانند پلنگ، قوچ، میش، آهو، کل، بز و خرس در آنجا یافت می شود و این منطقه را می توان گزینه ای برای گشت و گذار در طبیعت در نظر گرفت این مکان یکی از اماکن دیدنی ایلام و جاذبه های گردشگری ایلام هست که هرساله توریست های بسیاری به ایلام سفر میکنند.

۱۲٫آبشار وه ریز
آبشار وه ریز، منطقه ای طبیعی در استان ایلام به حساب می آید که در همسایگی روستای چشمه کبود واقع شده و دارای ارتفاعی بالغ بر ۱۰ متر می باشد. این آبشار زیبا از روی صخره ای به شکل هلال سرازیر می شود و از ارتفاعات کبیر کوه سرچشمه می گیرد و یکی از زیبا ترین مکان های گردشگری ایلام برای گردشگران هست.

۱۳٫ طاق شیرین و فرهاد
در سفر به ایلام، طاق شیرین و فرهاد در بین مردم قدیمی شهر ایلام به طاق شیرین نیز مشهور است، با پیشینه ای که به دوره ی ساسانیان مربوط می شود، جاذبه ای برای گردشگران در استان ایلام محسوب می شود.طبق گفته مردم محلی این بنا توسط فرهاد برای استراحت شبانه شیرین احداث شده است.طاقی از سنگ که در دامنه ی کوه،شهرستان ایروان، بخش زرنه و روستای چهل زرعی واقع شده و از سنگ هایی تراش خورده که به صورت ردیفی و به اصطلاح هنر معماری به شکل خشکه چین روی یکدیگر بنا شده اند.

۱۴٫ نقش برجسته گل گل ملکشاهی
در سفر به ایلام همراه با تور ایلام در ۸ کیلومتری شهر ارکواز، بر نمای دیوار شرقی تنگه کوچکی به چشم می خورد که در دهانه ی آن، روستای گل گل واقع شده که به آن نقش برجسته گل گل گفته می شود.این نقش برجسته،کتیبه ای است که بر روی صخره ای در نزدیکی روستا به زبان آشوری و خط میخی روی آن نوشته شده و همچنین روی این اثر تاریخی تصویر پادشاه آشوری کنده کاری شده است. این مکان یکی از جذاب ترین اماکن دیدنی ایلام برای توریست های و یکی از برجسته ترین ها در جاذبه های گردشگری ایلام هست.

۱۵٫ سم دل دل
سم دل دل،اثری تاریخی است که از قلوه سنگ های زیاد که به شکل نعل اسب و به صورت خشکه چین روی یکدیگر قرار گرفته تشکیل شده است و در نزدیکی شهر ایلام و در تنگ گراب واقع شده است.در کف بخش داخلی آن تخته سنگی بر روی زمین قرار دارد که بر روی آن آثاری متعلق به سم اسب دیده می شود که طبق باور بومیان این منطقه،جای سم اسب یکی از امامان شیعه می باشد.

۱۶٫ گورستان چنار
در سفر به ایلام و تماشای امکن دیدنی ایلام گورستانی به نام چنار وجود دارد که در منطقه چنارباش واقع شده و روایت است پیشینه ی آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) مربوط می شود.

۱۷٫قلعه هزارانی
این قلعه به دوره حکومت ساسانیان باز میگردد.قلعه هزارانی در جاده ی آبدانان به سمت مورموری و در روستای هزارانی بر روی تپه ای طبیعی بنا شده است.این اثر بسیار قدیمی با مصالحی همچون سنگ و گچ احداث شده است که امروزه بخش بسیار زیادی از آن خراب شده است.

۱۸٫قلعه سام
قلعه سام از دیگر مناطق گردشگری تاریخی ایلام به حساب می آید که در شهرستان شیروان چرداول و در نزدیکی روستایی به نام چم بور واقع شده است.مجموعه ای بسیار قدیمی که از سه بخش مربوط به هم والبته با فاصله از همدیگر تشکیل شده و گفته می شود پیشینه ی آن به اواخر دوران پارت ها و اوایل دوران ساسانیان مربوط می شود.

۱۹٫آتشکده موشکان
در سفر به ایلام و همراه شدن با تور ایلام رای تماشای جاذبه های گردشگری ایلام آتشکده ی موشکان اثری قدیمی و باستانی می باشد که طبق نظر باستان شناسان پیشینه ی ان به دوره ی حکومت ساسانیان مربوط می شود.این اثر با ارزش از ملات ساروج و سنگ احداث شده است و در ۳ کیلومتری شهر سرابله از توابع استان ایلان واقع شده است. ایلام

۲۰٫چهار طاقی
چهار طاقی از آثار تاریخی و باستانی استان ایلام است که به طاق نیز شهرت یافته است.این بنای قدیمی به دوران ساسانیان تعلق دارد و در واقع آتشکده ای می باشد که در امروز تنها چهار طاق از آن باقی مانده است و سازندگانش آن را تنها با قلوه سنگ و گچ احداث کرده اند.این بنای تاریخی در شهرستان دره شهر استان ایلام قرار دارد. منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ،امامزاده پیر محمد آبهر پایین،غار زینه گان،آتشکده ی قجر،منطقه شکار ممنوع زله زرد،قلعه اسماعیل خان و پشت قلعه آبدانان از دیگر جاذبه های گردشگری ایلام در همراهی با تور ایلام می باشد.

منبع : همگردی

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها