گردشگری

دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان

خوزستان خبر – باکو بزرگترین شهر، بزرگترین بندر و پایتخت جمهوری آذربایجان است. این شهر که زمانی جزو آذربایجان ایران بود، تاریخ و آثار تاریخی و گردشگری زیادی را از گذشتگان به ارث برده که در این مقاله از ما به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
باکو شهری است پر از جاذبه‌های گردشگری که شاید بازدید از تمامی دیدنی‌های آن، بیشتر از ۳ روز طول بکشد. این شهر، شهری شگفت‌انگیز در ساحل دریای خزر است که تاریخ چند صد ساله‌ی آن، در آثار تاریخی قرون وسطایی آن نمود پیدا می‌کند. مردم به قسمت قدیمی و تاریخی شهر، «ایچری شهر» (Icheri Sheher به معنی داخل شهر) می‌گویند. از سوی دیگر، باکو کلان‌شهری است با آسمان‌خراش‌های لوکس و معماری‌های غیرمعمول قرن بیست و یکم. گذشته‌ای شرقی و آینده‌ای با تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند سفر به باکو را سفر در گذر زمان تبدیل کند. در اطراف باکو نیز دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد. برای آشنایی با آن‌ها در ادامه‌ی مقاله ما را همراهی کنید.

قلعه دختر (قیز گالاسی)
این قلعه‌ی سنگی ۲۹ متری، یکی از نمادهای مهم تاریخی شهر باکو است که در داخل شهر قدیمی قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. از بالای این برج نمایی زیبا از خلیج باکو و شهر قدیمی وجود دارد. تاریخ اصلی ساخت این برج مشخص نیست و نظرات متعددی در این مورد مطرح است اما آنچه از سازه‌ی فعلی این برج می‌توان دریافت، این است که احتمالا قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد. نام ترکی این بنا «قیز گالاسی» است که از نامش هم می‌توان حدس زد که در مورد آن داستان‌های افسانه‌ای وجود دارد. این برج در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در سال ۱۹۶۰، قیز گالاسی مرمت شد و آن را به موزه تبدیل کردند تا از ظرفیت‌های آن بهره ببرند.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف
مرکز فرهنگی حیدر علی اف یکی از شگفتی‌های معماری مدرن و غیرمعمول در شهر باکو است.زاها حدید، معمار سرشناس معاصر سبک دیکانستراکشن، طراح این پروژه بزرگ و موفق بود. لازم به ذکر است که طراحی داخلی این بنا، به عهده‌ی مهندسی ایرانی به نام سارا شیخ اکبر بود. این مجتمع در زمینی به مساحت ۵۷۵۰۰ متر مربع احداث شد و در ۱۲ مه سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری رسید.
نام این مرکز را به احترام رهبر دوران شوروی و رئیس جمهور این کشور، به نام او نامگذاری کرده‌اند. مرکز فرهنگی حیدر علی اف ساخته شد تا به مرکز فعالیت‌های فرهنگی باکو تبدیل شود. این مرکز شامل گالری یادبود حیدر علی اف، گالری هنر، سالن‌های کنسرت و کتابخانه، رستوران و سالن کنفرانس است. همه‌ ساله گردشگران زیادی در سفر به باکو از این شگفتی معماری دیدن می‌کنند.

کاخ شیروان شاه
این قصر ماسه سنگی، در قرون وسطی محل اقامت حاکم شمال شرق آذربایجان بود که امروزه یکی از قدیمی‌ترین نمادهای باکو محسوب می‌شود. این کاخ، مجموعه‌ای معماری و تاریخی بزرگی است که داخل شهر قدیمی قرار گرفته است و قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. در سال ۱۴۱۱ میلادی، (که مصادف بود با اواخر حکومت عباسیان و تشکیل حکومتهای مرکزی در ایران، زمانی که شیروان شاه، باکو را به عنوان پایتخت خود برگزید) شاه شیخ ابراهیم اول این کاخ را بنا کرد.
این مجموعه شامل قصر اصلی، مسجد یک مناره شاه، چنبره دفن، دروازه مراد، پورتالی در ضلع شرقی، مقبره سید یحیی باکویی، مخزن آب و باقی‌مانده‌های حمام می‌شود. در سال ۲۰۰۰، این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ساختمان اصلی کاخ در ۲ طبقه ساخته شده که از طریق ۳ راه‌پله باریک و پیچ در پیچ به هم راه دارد. در سال ۱۹۶۴، این کاخ را به موزه‌ی مرکزی باکو تبدیل کردند و بعد از آن، مرمت‌های زیادی روی آن انجام شده است.

میدان فواره ها
میدان فواره‌ها، میدانی عمومی در مرکز شهر باکو است. این میدان نام خود را مدیون وجود فواره‌های متعددی است که در ابتدا در دوران شوروی در باکو ساخته شد. مردم اغلب بعد از ساعات کاری و در آخر هفته‌ها در این میدان جمع می‌شوند. همچنین این میدان با وجود مغازه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و پاساژهای متعدد، یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است. همچنین در این میدان، مقامات شهر جشنواره‌ها، نمایش‌ها و جشن‌های عمومی برگزار می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، میدان فواره‌ها بازسازی شد.

بلوار شهر باکو
بلوار شهر پر است از کافه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، چایخانه‌ها و مراکز تجاری. در این بلوار همچنین می‌توانید به تماشای دریای خزر بنشینید؛ شب‌های باکو هم در این بلوار دیدن دارد. تابستان‌ها می‌توانید شب‌ها، در هوای خنک در این بلوار قدم بزنید و از چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرید. در بلوار شهر مسیرهای پیاده روی و دوچرخه‌سواری هم وجود دارد که به گردشگران امکان گشت و گذار در امتداد ساحل دریای خزر را می‌دهد. قایق‌سواری در دریای خزر را نیز می‌توانید در این مکان تجربه کنید. در این پارک ساحلی، خانواده‌ها، نوازندگان آماتور و زوج‌های جوان را می‌بینید که برای گذراندن اوقات فراغت به این بلوار می‌آیند. از ساختمان‌های مدرن قابل توجه این بلوار می‌توان به مرکز بین‌المللی Mugam، مرکز تجارت باکو و مرکز خرید پارک بلوار اشاره کرد.

برج های شعله
برج‌های شعله، ۳ آسمان خراش آبی شیشه‌ای، بلندترین برج‌های باکو هستند که شکلی منحنی، شبیه به شعله‌های آتش دارند. ارتفاع این برج‌ها متفاوت است (بزرگترین آن‌ها ۱۹۰ متر و کوچک‌ترین‌شان ۱۴۰ متر است) و تعداد طبقات آن‌ها بین ۲۸ تا ۳۳ طبقه است. این برج‌ها چنان بزرگ هستند که از فاصله‌ی بسیار دور نیز به طور چشمگیری مشاهده می‌شوند، به خصوص در شب که چراغ‌های آن‌ها روشن است و تاثیر آتش، جاری شدن آب و پرچم ملی را به تصویر می‌کشد. امروزه این برج‌ها به نمادی از باکوی مدرن تبدیل شده است.
هر یک از این برج‌ها، کاربری کاملا متفاوتی دارد؛ یکی کاملا مسکونی، دیگری هتل و سومی تجاری است
مساحت کل برج‌های شعله ۲۴۵۰۰۰ متر مربع است و هر یک از این ساختمان‌ها، کاربری‌های کاملا متفاوتی دارند؛ یکی کاملا مسکونی، دیگری هتل و سومی تجاری است. در نمای این برج‌ها از ۱۰ هزار لامپ ال ای دی استفاده شده و نمای آن‌ها را به صفحه نمایش بزرگی تبدیل کرده که شب‌ها روشن می‌شود و برج‌ها را دقیقا شبیه شعله‌های آتش می‌کند. شکل ظاهری این برج‌ها، از آتش که نماد انرژی و ابدیت در باکو است، گرفته شده است. از بالا اگر به این برج‌ها نگاه کنید، به شکل مثلثی است که هر یک از آن‌ها، گوشه‌ای از این مثلث را تشکیل داده است.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها