گردشگری

آبشار فدامی داراب، شاهکار خلقت در طبیعت فارس

سقوط آب از ارتفاعات یکی از زیبا ترین مناظر بر روی کره ی زمین است و وقتی این تصویر با صدای ریزش آب همراه شود یکی از تماشایی ترین صحنه ها ی روزگار را خلق می کند. آبشارها همیشه و در هر زمانی یکی از جاذبه هایی هستند که تمامی طبیعت گردان و دوست داران طبیعت را مجذوب و حیران خود می کنندو باعث می شوند تا کوله بار ببندیم و راهی سفر شویم.
کشور عزیزمان ایران هم از این شاهکار طبیعت بی نصیب نیست و تعداد زیادی آبشار کوچک و بزرگ را با ویژگی های متفاوت در گوشه گوشه ی خود جای داده است. در هرجای این سرزمین پهناور، می توان دل به طبیعت سپرد و در میان آن آبشاری را به تماشا نشست.
تا به حال بار ها با هم همسفر شده ایم و آبشار های زیادی را به شما معرفی نموده ایم که در ادامه می توانید با تعدادی از آنها آشنا شوید:
هر یک از این آبشارها شکلی خاص دارند و بعضی از آنها به سبب وجود یک ویژگی، متمایز از دیگران جلوه می کنند. حال زمان آن است که بار دیگر راهی جاده شوید و این بار همراه با کارناوال به استان فارس، بیایید. در طبیعت این استان یکی از شگفت انگیز ترین آبشارها انتظارتان را می کشد که شای کمتر سمش را شنیده باشید.
با ما همسفر شوید تا به دیدار آبشار فدامی برویم.

چرا آبشار فدامی؟
– آبشار فدامی، آبشاری شگفت انگیز است که ۴ نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم در آن جریان دارد.
– آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است ولی آب شور حالتی دقیقا برعکس آب شیرین دارد.

آبشار فدامی | شاهکار خلقت در طبیعت
کمی آن طرف تر از شهر فدامی استان فارس و درارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح دریا، جلوه ای زیبا از طبیعت وجود دارد که با نام آبشار فدامی شناخته می شود. شاید در نگاه اول همه چیز عادی به نظر برسد و شما فدامی را همچون دیگر آبشارها بپندارید. اما این آبشار مجموعه ای از چهار آب شور، شیرین، سرد و گرم را در خود جای داده که سبب تمایز فدامی از دیگر آبشارها می شود.
آبشار فدامی را می توان یکی از شاهکارهای خلقت دانست؛ شاهکاری که آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و برعکس، آب شور آن در تابستان گرم و در زمستان خنک می شود و همین ویژگی ها سبب شده تا گردشگران و مسافران بسیاری همه ساله از این جاذبه ی طبیعی استان فارس دیدن کنند.
در رابطه با میزان آب آبشار فدامی نیز باید بدانید که دبی آب آبشار در هر ثانیه حدود یک متر مکعب می باشد.

تفریحات در آبشار فدامی

در سفر خود به آبشار فدامی فعالیت های زیر را می توانید انجام دهید:

۱- پیک نیک و آب بازی
وقت گذرانی در کنار جریان و گوش جان فرا دادن به صدای خروش آب بسیار لذت بخش و انرژی دهنده است. حتی می توان با پهن کردن بساط پیک نیک، از این لحظات متفاوت خاطراتی به یادماندنی ساخت و از بودن در کنار دوستان یا خانواده لذت برد.
اگر در یکی از روزهای گرم و آفتابی تابستان به آبشار فدامی رفتید به یاد دوران کودکی، زمانی را برای آب بازی اختصاص دهید و تن به آب خنک این آبشار بسپارید.

۲- عکاسی و گشت و گذار در اطراف آبشار
در اطراف آبشار به گشت و گذار بپردازید تا زیبایی های دیگری را نیز کشف نمایید. تعداد زیادی غار با عمق های مختلف و اشکال و قندیل های زیبا در این منطقه وجود دارد و گسل ها،‌ طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی نیز در اثر فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی به وجود آمده اند که هر یک از آنها می توانند سوژه ای برای عکاسی نیز باشند و به تصاویری دیدنی تبدیل شوند.

نگاهی نزدیک تر به آبشار فدامی
همانگونه که اشاره کردیم، این آبشار مجموعه ای از آبشارهای آب شیرین و شور است که هر یک ویژگی خاصی دارند:

*آبشار شیرین
آب شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از سقوط از ارتفاعی درحدود ۱۲ تا ۲۰ متر از سطح زمین، به رودخانه ای دائمی می ریزد. این آب شیرین یکی از منابع تامین کننده ی آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطراف از جمله روستای مرز به شمار می رود.

*آبشار شور
آبشار شور فدامی در بالای آبشار شیرین واقع شده و آب آن از سر چشمه ای در فاصله ی ۵۰۰ متری تامین می شود. ارتفاع آبشار حدود۱۰ تا ۱۵ متر می باشد و وجود نخل‌های خودرو در کنار آن، زیبایی خاصی را به وجود آورده است.آغاز و سرانجام آب
آب این آبشار از چشمه های بستان و مُرز کوه رستاق سرچشمه می گیرد و پس از جریان یافتن بر روی زمین از پرتگاهی به زمین می ریزد و آبشاری زیبا را شکل می دهد. این آب پس از سقوطی شکوهمند، به حوضچه ای به عمق ۲۰ متر می ریزد و در ادامه تشکیل یک رودخانه دائمی را می دهد.
ترکیب شدن آب شور و شیرین باعث می شود که از شوری آب به میزان قابل توجهی کاسته شود و بتوان در کشاورزی از آن استفاده نمود.

بهترین فصل سفر
این آبشار زیبا را می توان در تمامی روزهای سال زیبایی های خود را به رخ می کشد و میزبان گردشگران و مسافران است اما تفاوت هایی در هر یک از فصل های سال وجود دارد:
بهار و تابستان: با گرم شدن هوا، آب شیرین آبشار خنک و گوارا می شود و آب شور دمای گرم تری پیدا می کند.
پاییز و زمستان: سرد شدن هوا باعث می شود تا آب شور خنک شود و آب شیرین آن گرم و گرم تر گردد.

آدرس
۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق داراب، مسیر داراب به حاجی آباد، منطقه فورگ، روستای فدامی

راه دسترسی
برای رسیدن به این آبشار خودتان را به داراب برسانید و وارد جاده بندرعباس شوید. در میان راه روستایی به نام فدامی وجود دارد. در ابتدای این روستا تابلویی قرار دارد که با توجه به آن فاصله تا آبشار فدامی ۸ کیلومتر است اما این تابلو خیلی قابل اعتماد نیست و باید مسافت بیشتری را برای رسیدن به این جلوه ی طبیعت بپیمایید.
فاصله از مرکز استان و شهر های اطراف شیراز: ۳۸۰ کیلومتر

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها