گردشگری

شهر کنعان کجاست و تاریخ این شهر به چه زمانی باز می گردد

شهر کنعان کجاست

اگر دوست دارید بدانید شهر کنعان کجاست و تاریخ این شهر مربوط به چه زمانی است با ما خوزستان خبر همراه باشید.

شهر کنعان کجاست

کنعان منطقه‌ای باستانی در جنوب سوریه در زبان های سامی kn’n، در منطقه آلالاخ ki-in-a-nim، در زبان اکدی ki-na-aḫ-num ،در آشوری ki-na-aḫ-ḫi، در زبان هوری ki-na-a-aḫ-ḫi، در زبان فنیقی Kenaʻ ،در زبان یونانی باستان Χαναάν Chanaán، در عبری‌ כְּנַעַן (Kena’an) و در عربی کنعان نامیده شده‌است که حدودا از دویست سال قبل از میلاد به منطقه فلسطین تعمیم داده است و امروزه هر یک از کشورهای فلسطین، لبنان، اردن، سوریه بخشی از آن را در خاک خود دارند. این منطقه در دوره عمارنه در پایان عصر برنز اهمیت ویژه‌ای داشته چرا که محل پیوند روابط امپراتوری‌های باستانی مصر، هیتی و آشور بوده‌است. نام این منطقه در نوشته‌های مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد آمده‌است و بعدها در نامه‌های عمارنه به صورت کیناحو (Kinaḫḫu) ذکر می‌شود. این در حالی است که منابع پادشاهی نوین مصر به عملیات نظامی متعدد در کا-نا-نا (Ka-na-na) اشاره می‌کنند. در متون مصر باستان کاربرد منطقه کنعان معمولاً اشاره به منطقه راهزنان و دزدان و در قالب کابرد معانی منفی و اشاره به “منطقه راهزنان” دارد. ریشه‌شناسی کلمه کنعان یعنی واژه کن در زبان‌های آرامی، عبری و عربی به معانی خم شدگان، شکست خوردگان و فراریان اطلاق می‌شود.

ریشه

معنای دقیق نام کنعان نامشخص است. بر اساس تحقیقات موثق باستان‌شناس شهیر آلمانی Dietz-Otto Edzard در متن‌های مصر باستان نام کنعان اغلب به همراه واژگانی با بار منفی همچون «دزد» و «کنعانیان» آمده که اشاره به ساکنان آشوب‌گر منطقه داشته‌است. این مورد می‌تواند اشاره به معنای «سرزمین‌های پایین» از واژه سامی کن به معنای «پایین بودن، متواضع، سرکوب شده» داشته باشد که در تضاد با واژه آرامی است که به معنای «سرزمین‌های بلند» است. ریشه آن در عبری کن ن (כנען) می‌باشد . عبری زبانان نام کنعان را بر فنیقیان نهادند.[۳]

تاریخ

پیش از کوچیدن بنی اسرائیل و درآمیختن آن‌ها با ساکنان بومی، کنعان سکونت‌گاه اموریها، عبریان و قبیله‌های آرامی، هوری‌ها، کنعانیان، و قبیله‌های صحرانشین سامی‌نژاد بود.[۴] در شمال، در کرانه‌های لبنان و سوریه، شهرهای فینیقی حضور داشتند. زبان کنعانی زیرشاخه‌ای از زبان‌های شمال غربی سامی است.

در هزاره دوم پیش از میلاد، بیشتر بخش‌های سرزمین کنعان زیر نظر فرمانروایی مصر بود. طبق نوشته‌های مصریان سده ۱۲ام پیش از میلاد، بعدها کنترل سوریه و فلسطین از دستان آن‌ها خارج شد.

 

 

(36 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها