گردشگری

جاذبه های گردشگری بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

خوزستان خبر – یکی از دیدنی ترین شهر های استان گیلان به لحاظ طبیعی و معماری، بندر انزلی می باشد. این شهر که پنجمین بندر فعال اقتصادی کشور می باشد، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد و با اتومبیل از رشت حدودا نیم ساعت طول می کشد تا بتوانید به این شهر زیبا سفر کنید. بندرانزلی از پربازدید ترین شهرهای شمال کشور ایران در استان گیلان می باشد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری بندر انزلی، از تالاب انزلی گرفته تا برج ساعت، در ادامه این مقاله با مجله همگردی همراه باشید.

وجه تسمیه بندر انزلی
نظرات مختلفی در مورد وجه تسمیه این شهر دیدنی موجود است. بعضی معتقدند که وقتی آخرین فاتحان عرب از کوه های البرز عبور کرده و به انزلی رسیدند به سربازان خود دستور دادند تا همگی دراین مکان فرود بیایند، به همین دلیل نام انزلی از فعل انزل که معنی آن فرود بیا می باشد؛ آمده است. برخی هم می گویند که انزلی از یک لغت تغییر داده شده روسی بوده و به معنی بمان می باشد، اما نزدیک ترین حدس از نظر منطقی، معنی لنگر گاه می باشد (انزل یعنی لنگر) واحتمال این که این نام از آنزالیا و انزلیوس که در برخی متون یونانی به معنی برکه و مرداب می باشد، برگرفته شده باشد نیز زیاد است. جالب است به این نکته اشاره نماییم که دو برادر به نام انزل خان و غازان خان از موسسان اولیه این شهر می باشند، شاید هم نام انزلی از نام انزل خان برگرفته شده باشد.

در ادامه ما شما را با تعدادی از جاذبه های گردشگری بندر انزلی آشنا می کنیم، پس با ما همراه باشید.

تالاب انزلی
از بزرگترین و جالب ترین تالاب های جهان از نظر تنوع زیستی به باور کارشناسان محیط زیست، تالاب انزلی می باشد که در غرب دلتای سفید رود و در جنوب غربی دریای خزر قرار گرفته است. وسعت تالاب انزلی، حدود ۲۸۰ کیلومتر مربع و عمق آن ۵/۱ تا ۸/۲ متر می باشد که در جنوب شهر زیبای انزلی قرار دارد و شامل جزایر کوچک و بزرگی در دل خود می باشد که لذت تماشای تالاب انزلی را دوچندان کرده است.

گونه های جانوری و گیاهی تالاب انزلی
انواع گوناگون پرندگان دریایی مثل قوهای سفید، غاز، اردک، چنگر، مرغابی و دیگر پرندگانی که از نقاط مختلف در فصل زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند را می توان در آن مشاهده کرد. نیلوفر های آبی از دیگر جاذبه های گردشگری بندر انزلی و این تالاب می باشند که سرتاسر تالاب را پوشانده اند. دیدن نیزار ها و لاله های دریایی که حاشیه تالاب را فراگرفته است، حس خوبی را به بیننده القا می کند. اگر به این تالاب سفر کردید، از قایق سواری در پهنه ی مرداب غافل نشوید که سفری شاد و خاطره انگیز از بندر انزلی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت.

موج شکن
برای این که از کشتی ها و قایق ها در مقابل موج های دریا محافظت شود، موج شکنی دراین بندر درست کرده اند که امروزه محل تفریح گردشگران شده است و هر کسی که به انزلی سفر می کند، حتما یک عکس یادگاری درکنار این موج شکن خواهد گرفت. ساخت موج شکن غازیان و انزلی در سال ۱۲۷۴ شروع شد و در سال ۱۲۹۳ به اتمام رسید و در سال های اخیر، آن ها را مرمت کرده اند. برای ساخت این موج شکن ها، در کف دریا تیر های چوبی قرار داده اند و موج شکن ها را روی آن ها ساخته اند.

پل های انزلی
غازیان و انزلی در زمان های گذشته از هم جدا بودند و مردم برای رفت و آمد بین این دو، از قایق استفاده می کردند. پل فعلی که می بینید، در سال ۱۳۱۴ برای اتصال غازیان و انزلی به یکدیگر ساخته شد که جنس آن از بتون می باشد. گفته می شود که یکی از دهانه های این پل در گذشته متحرک بوده است.

برج ساعت
از قدیمی ترین بناهای انزلی که ظاهرا خسرو خان گرجی، حاکم زمان ناصرالدین شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی، دستور ساخت آن را داده بود، برج ساعت می باشد که در پشت بازار سپه و میدان انزلی قرار دارد و هنوز هم مورد استفاده اهالی این منطقه می باشد. ارتفاع این برج که با آجر ساخته شده است، به ۲۸ متر می رسد. چراغ روغنی ای که در آن تعبیه شده بود، برای دیده بانی و راهنمایی کشتی ها استفاده می شده است. بازسازی این برج در سال ۱۳۰۷ انجام گرفت و در این بازسازی، ساعتی در هر چهار طرف این برج نصب کردند و از آن زمان بود که این برج به نام برج ساعت مشهور گشت.

بلوار ساحلی
از زمان های گذشته، بندر انزلی با روسیه مرز مشترک داشته است و شهرهای هم مرز با این شهر و روسیه شاهد رفت و آمد مردم در طول سالیان گذشته بوده اند. این امر سبب شده که شهر انزلی، حال و هوایی اروپایی داشته باشد و معماری این شهر نشانه هایی از شهرهای اروپایی روسیه را در خود جای داده است.

بلوار انزلی
در امتداد تالاب انزلی، پارک بزرگی با وسعت ۳۵۰۰ متر وجود دارد که در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است. دو موج شکن معروف انزلی، چشم اندازی زیبا به قسمت شمالی این بلوار داده اند. غرفه های چای و قلیان که در حاشیه ی جنوبی این بلوار قرار گرفته اند، در شب های تعطیل پذیرای گردشگران، جوانان و خانواده های زیادی می باشند.

کاخ انزلی
کاخ سلطنتی انزلی که وسعت آن به ۱۵۰۰ متر می رسد، در فاصله دو پل انزلی و غازیان در امتداد ساحل قرار دارد که در سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴، در کنار کاخ اصلی بنا گردید؛ زمانی که کاخ خوشتاریا که به یک تاجر روسی که برق را به ایران آورد، تعلق داشت، دچار آتش سوزی شد. امروزه کاربری این کاخ به موزه نظامی نیروی دریایی تغییر کرده است و شما می توانید در این موزه به تماشای انواع سلاح های گرم و سرد از زمان صفویه به بعد بپردازید.

حافظیه انزلی
بنایی سفید رنگ به مانند حافظیه ی شیراز که در کنار ساختمان شهرداری و بالای بلوار ساحلی انزلی قرار گرفته است و گروهی از مهندسان آلمانی، این بنا را در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری ساختند. قبلا در حافظیه انزلی، کنسرت های موسیقی برگزار می شد و علت نام گذاری آن به حافظیه به دلیل شباهت زیادش با حافظیه ی شیراز است. در حال حاضر در این مکان، نمایشگاه های صنایع دستی و نقاشی برگزار می شود که گردشگران می توانند در حین بازدید از محل، از این نمایشگاه های نیز دیدن نمایند.

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی
کشتی میرزا کوچک خان جنگلی، تنها شناور شمال کشور است که جهت تفریح استفاده می شود. شما می توانید خاطره ای رویایی از سفر خود با صرف یک وعده ی غذایی به همراه موسیقی و با گذشتن از روی آب های این تالاب و دریای خزر برای خود رقم بزنید.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها