گردشگری

نگین سبز و زیبای رشته کوه های زاگرس

خوزستان خبر – روستای ساتیاری پاوه، یکی از روستاهای سرسبز و زیبا و از جاذبه های گردشگری کرمانشاه می باشد که در شهر پاوه واقع شده است و علی رغم تعدد روستاهای جذاب و دیدنی در این شهر، ساتیاری، زیبایی های ویژه و منحصر به فردی دارد که می تواند در جذب گردشگران موثر واقع شود. برای مثال، بافت پلکانی و سنتی این روستا که زیبایی آن را دوچندان کرده، جذابیت خاصی برای گردشگران دارد. همچنین در سفر به این روستا، برنامه های مفرحی همچون پذیرایی با غذاهای ارگانیک، گشت داخل روستا و برپایی نمایشگاه محصولات بومی در انتظار شما خواهد بود و مطمئنا تجربه ای بی نظیر برای شما رقم خواهد زد. با ما همراه باشید.

ساتیاری کجاست؟
در حقیقت، روستای ساتیاری از جاذبه های گردشگری کرمانشاه و از روستاهای تابعه شهرستان پاوه می باشد.این روستا در حدفاصل ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه و در دهستان شیوه سر قراردارد و نیز نزدیکترین روستا به بخش باینگان محسوب می شود. ساتیاری، طبیعتی چهارفصل دارد و از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است. دامنه های روستا در فصل زمستان، سفیدپوش و در فصل بهار پر از درختان متنوع و دارای سرسبزی چشم نوازی می باشد، محصولات باغات سرسبز روستا، میوه هایی مانند گیلاس، هلو، زردآلو، آلو، گلابی، انگور و انجیر می باشد، البته جالب است بدانید که اکثر درختان این روستا، درختان گردو، بادام، و انگور هستند. باغات انگوری که در دورتا دور روستا قرار دارند، زیبایی این روستای کوچک را دوچندان می کنند.

گرده، منطقه ای کوهستانی با آب و هوایی بسیار خنک و طبیعی در روستای ساتیاری است. دامداران این روستا در فصل بهار به این منطقه ی زیبای کوهستاتی کوچ کرده و به مدت دو تا سه ماه در گرده سکونت می کنند. پیشنهاد می کنیم که اگر به روستای ساتیاری پاوه سفر کردید، بازدید از گرده را به هیچ عنوان از دست ندهید.

ساتیاری از دیدگاه دهخدا
ساتیاری . (اِخ ) دهی است از دهستان جوانرود، بخش پاوه شهرستان سنندج، واقع در ۱۲ هزارگزی جنوب باختری پاوه و ۱۰ هزار گزی باختر راه اتومبیل روی شهرستان کرمانشاه به پاوه. کوهستانی و سردسیر است و از آب چشمه، مشروب میشود و محصول آن غلات و توتون و لبنیات و پشم و روغن است. ۳۸۸ تن سکنه دارد که به زراعت و گله داری اشتغال دارند و راه آن اتومبیل رو است . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۵).

تهیه سقز در ساتیاری
در گویش محلی به سقز، ” بنشیت” و به قالب گِلی آن، “کوچه له” می گویند. در فصل تابستان، مردان به صورت دو یا سه نفره به کوه های اطراف می روند و هر دسته در محدوده خود مستقر می شوند. هر گروه یک استادکار و یکی دو نفر کارگر دارد که هرکدام، وظایف خاصی برعهده دارند. مرحله ی اول کار، این است که از خاک مناسب کوهستان، گِل تهیه می کنند و آن را آنقدر به زمین می کوبند که گل مناسب برای تهیه ی قالب آماده شود. در مرحله ی دوم، استادکار، شروع به ایجاد شیارهایی در درخت ون می کند که در زبان محلی روستا به آن “له له” می گویند. علت ایجاد شیار در درخت، گرفتن شیره ی آن است که به این شیره، سقز می گویند. پس از تمام شدن کار شیارها نوبت آن است که قالب های گِلی ساخته شده را در زیر شیارها قرار دهند. حال، وقت نگهبانی و مراقبت از قالب هاست. پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ روز باید شیار دوم را بر روی شیار اول ایجاد کرد، چرا که شیره شیار اول، خود به خود کم می شود. در زبان محلی به شیار دوم، “دو له له” می گویند و بعداز ۱۰ روز، دیگر نوبت به ایجاد شیار سوم می رسد. اکنون پس از گذشت ۷ روز از ایجاد شیار سوم، استادکار و کارگران، شروع به کندن قالب ها و برداشت سقز می کنند و آن را در ظروف مخصوصی که به آن ده ساو می گویند، جمع آوری می کنند. حال برای تصفیه سقز، تورهای مخصوصی جلوی نور آفتاب پهن کرده و سقز را روی آن می ریزند تا آشغال و اضافات آن تصفیه شود.

بافت روستای ساتیاری
روستای ساتیاری پاوه که یکی از قدیمی ترین روستاهای اورامانات و از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه محسوب می شود، تا چند سال گذشته، بافتی کاملا قدیمی داشته، اما از حدود ۴ سال پیش تا به حال تقریبا اکثر خانه ها بازسازی شده است و همچنین تعدادی خانه جدید به روستا اضافه شده و در حال حاضر، روستای ساتیاری بیش از ۲۰۰ ساختمان دارد. جاده ی منتهی به ساتیاری تا ۱۰۰ متری روستا آسفالت شده و از آنجا به بعد سنگ فرش است. ویژگی های منحصر به فردی که توانسته این منطقه را به یک مقصد گردشگری بی نظیر تبدیل کند، مواردی است چون معماری سنگی، پلکانی و همنوا با طبیعت، فرهنگ مهمان نوازی و مهمان پذیری کم نظیر و همچنین سبک زندگی روستایی و طبیعت بکر و زیبای آن. یکی از مهم ترین اقداماتی که به منظور فعالیت های گردشگری در ساتیاری شکل گرفته است، طرح اقامتگاه بوم گردی “اکوکمپ” ساتیاری است که مورد موافقت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است. مناظر زیبای طبیعت و وجود محصولات ارگانیک و همچنین برپایی سیاه چادرها و تورهای مسافرتی، برگ برنده ای در توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان می باشد.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها