گردشگری

آشنایی با عمارت کوشک تهران ( خانه شقاقی)

خانه شقاقی که خیلی ها اونجارو به اسم خانه کوشک می شناسن سمت شمالی خیابان کوشک بین فردوسی ولاله زار به صورت مورب ساخته شده یعنی نه شمالیه نه جنوبی!الان یکی از مراکز آموزشی سازمان میراث فرهنگی کشوره اما همین که کلاه فرهنگی قشنگش رو می شه دید و سالم مونده غنیمتیه واسه خودش.

این بنا در شمالی ترین بخش منطقه دوازده تهران،در جبهه شمالی خیابان کوشک حد فاصل فردوسی و لاله زار قرار دارد. این خانه را اغلب با عنوان خانه کوشک می شناسند. خانه شقاقی ابتدا به عنوان منزل مسکونی خانواده شقاقی مورد استفاده بود و بعدها به صورت یکی از مراکز آموزشی سازمان میراث فرهنگی کشور درآمد.

·       تاریخچه

خانه «شقاقی» متعلق به «حسین شقاقی» بوده که حدود 80 سال پیش و پس از بازگشت او از آلمان به ایران ساخته شده است. قبل از انقلاب اسلامی، این بنا توسط «حسین شقاقی» به یک شرکت فروخته شد. این شرکت پس از انقلاب اسلامی منحل شد و اموال آن که در رهن بانک بود، خریده و به سازمان میراث فرهنگی منتقل شد. این بنای تاریخی پس از ثبت در فهرست آثار ملی، مدتی به‌عنوان ساختمان واحد آموزش هنرهای سنتی مدیریت میراث فرهنگی تهران مورد استفاده بود و از آغاز ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌ها داده شد و سرانجام در اواخر ریاست حمید بقایی بر این سازمان، عمارت «شقاقی» زیر نظر نهاد ریاست جمهوری رفت.
هرچند از این بنا در پرونده ثبتی‌اش با نام‌های «کوشک» یا «ماندالا» نام برده شده است، اما اردشیر اروجی – پژوهشگر حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری – در گذشته، از معاون وقت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی خواسته تا با توجه به اینکه نام مالک نخست این خانه مشخص است، این بنای قاجاری در پرونده ثبتی‌اش به نام مالک آن، یعنی «شقاقی» ثبت شود.
در نهایت خانه شقاقی بار دیگر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور انتقال پیدا کرد.

·       ویژگی ها

خانه «شقاقی» ( عمارت کوشک) در دوره تحول معماری در اواخر دوره قاجار و در یکی از مناطق قدیمی بافت تاریخی لاله‌ زار در خیابان کوشک تهران ساخته شده است و تلفیقی از ویژگی‌های معماری سنتی و معماری وارداتی به شمار می رود. اين بنا شامل زير زمين،همكف،طبقه اول و كلاه فرهنگي است كه به صورت مورب در ميان زميني به ابعاد تقريبي 49 در 33 متر ايجاد شده است.

·       سایر اطلاعات

عمارت تاریخی «شقاقی» با شماره 1834 در 24 بهمن‌ماه 1375 با امضای کارشناسان پیشکسوتی مانند مرحوم باقر آیت‌الله‌زاده‌ شیرازی، جلیل گلشن، مهدی رهبر، ناصر نوروززاده‌ چگینی و مرحوم سیف‌الله کامبخش، براساس مشخصات معماری و شاخصی که دارد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

·       منبع

خبرگزاری میراث فرهنگی – ویکیپدیا – مقالات داریوش شهبازی

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها