دیدنی های اردبیل

نیر اسم کجاست به همراه تمام چیز هایی که باید در خصوص این منطقه بدانید

نیراسم کجاست ؟ برای دانستن این مطلب تا انتها نوشته همراه خوزستان خبر بخش گردشگری باشید.

نیر مرکز شهرستان نیر و یکی از شهرهای استان اردبیل ایران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و ۲۰ کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌است که وجود بزرگراه برای ارتباط نیر با اردبیل باعث اهمیت این شهر شده‌است.

جاذبه‌های گردشگری

این شهر دارای چشمه‌های آب متعدد می‌باشد که معروفترین آن تفرجگاه بولاغلار می‌باشد. این چشمه دارای آبی گواراست که در بخشی از آن پرورش ماهی هم انجام می‌شود. از جمله جاذبه‌های دیگر شهر نیر وجود آبگرم‌های متعدد با خاصیت درمانی می‌باشد که معروفترین آنها سقزچی، گل، قینرچه و بورجلو می‌باشند که درجه حرارت بعضی از آنها تا ۵۶ درجه سانتیگراد نیز ثبت شده‌است و جهت درمان امراض پوستی مفید تشخیص داده شده‌است. وجود منطقه زیبای بولاغلار در این شهر، آب و هوای خنک و طبیعت سبز و دلچسب فصول بهار و تابستان حاکی از پتانسیل مطلوب شهرستان برای گردشگری و توریسم است.

شهرستان نیر با در اختیار داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل میزبان ده‌ها هزار گردشگر از جای‌جای کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نیریمیز، شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های  طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده است و همه ساله پذیرای میهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور است و در روزهای گذشته نیز میزبان بیش از ده‌ها هزار مسافر و گردشگر بوده است.

شهرستان نیر در فاصله 35 کیلو متری غرب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل – سراب واقع شده است. از طرف شمال به شهرستان مشکین شهر، از جنوب به شهرستان کوثر(گیوی)، از شرق به بخش مرکزی هیر از توابع شهرستان اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.

 دمای متغیر 10 تا 13 درجه در نیر در این فصل باعث شده که از هر نقطه ایران گردشگران خود را به شهر نیر رسانده و از طبیعت زیبای این شهر استفاده کنند.

شهرستان نیر با تفرجگاه ها و مناطق نمونه گردشگری ، میهمانپذیرها  و سوئیت های اجاره ای میزبان هزاران مسافر و گردشگر از مناطق مختلف است.

نیر با قدمت دیرین از زیباترین شهرهای استان است که با داشتن چشمه آب گرم و طبیعت بکر و سرسبز مستعد تبدیل شدن به یک شهر توریستی است.

در ذیل آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان نیر را مشاهده می کنید.

1- پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر قرار گرفته است.

2- بقعه کورائیم واقع در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری است. این بقعه در 40 کیلومتری نیر قرار دارد.

3- کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر-سراب

4- دهکده های صخره ای اباذر، گلستان با فضاهای معماری خاص که در فاصله 5/9 کیلومتری جنوب نیر ( بعد از عبور از روستای سقزچی و روستای فعلی اباذر) واقع شده است.

5- غار فرهاد یا فرهاد کهلی در فاصله 17 کیلومتری غرب نیر، کنار جاده قدیم نیر به سراب

6- آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی درحدود 5 کیلومتری غرب نیر، کنار جاده فعلی نیر به سراب

7- سنگ افراشتهای دوران باستان که در فاصله 17کیلومتری روستای میمند و شمال نیر قرار دارد.

8-تپه قلعه یئری در روستای دابانلو حدود 53 کیلومتری جنوب شرقی نیر

9-آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در فاصله 10 کیلومتری جنوب نیر

10-دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان درفاصله 12کیلومتری شمال شرق نیر

11- استخر و دژ بوینی یوغون واقع در دهکده کورعباسلو، 10کیلومتری جنوب نیر

12- چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در 1 کیلومتری شمال نیر این محل همراه با گیاهان بومی چون، بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان به شمار میرود

13- آب معدنی قینرجه در 6 کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب

14- چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق واقع در 8 کیلومتری غرب نیر و 500 متری روستای ایلانجیق

15- چشمه دیب سیز گول در فاصله 4 کیلومتری جنوب نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی

16- دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد.

17- چشمه ایستی سو (سقزچی) در 4 کیلومتری جنوب نیر

18- سد مخزنی یامچی در 5 کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی

19- دهکدۀ توریستی سبلان (قینرجه- بوشلو) در کیلومتر 5 جاده نیر به سراب

(23 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها