دیدنی های تهران

روستای کمرد کجاست ؟ با این منطقه به صورت کامل آشنا شوید

روستای کمرد کجاست ؟ معرفی روستای کمرد را در خوزستان خبر دنبال کنید.

کمرد روستای کوچکی است با مناظر و نقاط دیدنی خاص خود که در20 کیلومتری  تهران    و 3 کیلومتری پردیس  ،  در قسمت شمالی جاده و در پشت تپه های مشرف به آن واقع گردیده است. کمرد دهی است از روستاهای بخش مرکزی تهران( دهستان سیاهرود)  و حدود 1600 نفر جمعیت    و 500 هکتار مساحت دارد.  ….

کَمَرْد روستایی واقع در بخش جاجرود از توابع شهرستان پردیس  واقع در استان تهران ایران است.

این روستا در ۲۵کیلومتری شهر تهران در مسیر جادهٔ آبعلی قرار دارد و دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است. آبشاری به ارتفاع ۲۰ متر که در دیوارهٔ آن یک غار به مساحت ۱۰ مترمربع به نام غار چهل‌دختر وجود دارد در این روستا قرار دارد.

خانه‌های کمرد از دو نوع قدیمی صدساله و ویلاهای نوساز هستند. در این روستا دو امام‌زاده، یکی به نام طیب ابن طاهر که در شرق روستا قرار دارد و منسوب به امام زین‌العابدین، امام چهارم است، و دیگری به نام دوبرادران که مزار آنها در کنار چشمهٔ کوچکی به نام چشمهٔ دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص است و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته‌است.

مردم روستا به زبان تاتی صحبت می‌کنند. 

جمعیت

این روستا که در دهستان جاجرود از توابع بخش جاجرود واقع شده‌است، براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ داری جمعیتی برابر با ۵۳۳ نفر (۱۴۱ خانوار) بوده‌است. 

از ابتدای میدان اصلی کمرد تا ابتدای جاده 3 کیلومتر و از ابتدای جاده تا اول اتوبان بابایی از طریق جاده قدیم  12 کیلومتر فاصله است.

منبع درآمد اهالی روستا در گذشته از طریق باغداری ، کشاورزی و کشت میو های مناسب  در فصول مختلف بود که هم اکنون  اکثرا” در شرکتها ، مراکز دولتی و مشاغل آزاد فعالیت  می کنند. ابته تعدادی همچنان به کشاورزی و باغداری مشغولند.

همان طور که می دانید شهر تهران از چهار جهت جغرافیایی دارای راه های مختلف ارتباطی به دیگر استان ها و شهرهای کشور می باشد. هنگامی که تهران را به سوی شرق (جاده ی هراز) ترک می کنیم بعد از طی حدود 20 کیلومتر و عبور از پل رودخانه جاجرود و پیمودن 3 کیلومتر به سمت بومهن و یک جاده ی فرعی آسفالته در سمت شمالی جاده ی هراز (حدود 3 کیلومتر) به روستا ی کمرد خواهیم رسید البته این تنها راه ارتباطی به وسیله ی اتومبیل به روستای کمرد می باشد.

 با توجه به اینکه کمرد در میان کوهها قرار گرفته و بر خلاف اغلب روستاها که با یک راه ارتباطی چندین روستا به هم متصل می شوند این جاده با رسیدن به کمرد پایان می یابد.

در گشت و گذار میان کوچه های کمرد دو نوع کاملا” متفاوت ساختمان سازی را می بینیم. یکی خانه هایی با عمری حدود یکصد سال و دیگری خانه ها و ویلاهای نوساز. در ساخت و ساز های قدیمی که از در و پنجره های چوبی , دیوارهای خشتی, سقف های حصیری با تیرهای چوبی,  پشت بام های کاه گلی و دارای تنور جهت پختن نان و طویله جهت نگهداری گاو و گوسفند و الاغ ساخته شده اند چهره ی اصیل یک روستا را می توان مشاهده کرد.

یکی از خانه های قدیمی که تا کنون حفظ گردیده در ضلع شمالی ساختمان امامزاده طیب ابن طاهر قرار دارد که در گذشته متعلق به کدخدای ده بوده است.

یکی دیگر از بناهایی که ثابت می کند روستای کمرد دارای تاریخچه بسیار قدیمی می باشد امامزاده های آن می باشد که یکی بنام طیب ابن طاهر که در شرق روستا قرار دارد و منسوب به امام زین العابدین امام چهارم می باشد و دیگری بنام دو برادران می باشد که مزار آنها در کنار چشمه کوچکی بنام چشمه ی دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص می باشد و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته بطوریکه تقریبا” از تمامی مناطق روستای کمرد می توان مزار آنها را مشاهده کرد.

از نظر آب و هوایی کمرد در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و در اغلب اوقات هوایی خنک و بارانی دارد . کمرد دارای بهاری بسیار سرسبز و دیدنی با هوایی مطبوع و انبوهی از گل های وحشی و تابستانی نیمه گرم با شب های پر ستاره و خنک و باغ های پر از میوه و پاییزی زیبا و زمستانی سرد و برفی می باشد. 

یکی دیگر از مناطق دیدنی کمرد آبشار و غار چهل دختر است. وقتی که از روستای کمرد بعد از 10  دقیقه پیاده روی به سوی شمال حرکت می کنیم به منطقه ای در لا بلای کوه ها می رسیم که دارای درختان کهنسال انبوهی بوده و در میان آنها آبشار معروف و دیدنی کمرد قرار گرفته که در نوع خود بی نظیر می باشد و در زمان پر آبی قنات بالای آن و سر ریز آبهای اضافی , آب از ارتفاعی حدود بیست متر به پایین  سرازیر می شود. همچنین از نقاط دیدنی دیگر این محل وجود یک غار کوچک در دل کوه و درست در پشت آبریز آبشار بنام غار چهل دختر می باشد. وقتی از چند نفر از اهالی در مورد علت نامگذاری این غار به اسم چهل دختر سوال کردم همگی  در پاسخ گفتند که در سال های خیلی دور چهل دختر به داخل اون رفته اند و دیگر برنگشته اند.  

البته این گفته ها با توجه به کوچکی غار نمی تواند مورد تایید باشد ولی بهرحال نامی ست که از سالیان دور بر این غار گذاشته اند.

گیاهان موجود در منطقه:چای کوهی- والک –  سیرچه- گل بنفشه  وشقایق– بوته های زرشک  وگونه های دیگر از گیاهان معطر .

حیوانات کمرد :کبک – روباه خاکستری و عقاب.

اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستانپردیس
بخشبخش جاجرود
دهستانجاجرود
۳۵٫۷۶۷۲°شمالی ۵۱٫۷۴۹۸°شرقی
مردم
جمعیت۷۶۲ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۷۵۳ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۶۰۱۳۸
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۱
(1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها