حوادث

یک متخصص طب اورژانس: خونریزی اولین علت مرگ و میر در صحنه جنگ است


یک متخصص طب اورژانس با اشاره به مراحل خدمات‌رسانی به مصدومان در صحنه جنگ گفت: خونریزی اولین علت مرگ و میر در صحنه جنگ است.

به گزارش خبرنگاران – بخش اخبار حوادث خوزستان، دکتر حسن معتمد در هشتمین کنگره میان دوره‌ای طب رزم و تروما که امروز (8 اسفندماه) در دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، در خصوص مدیریت بحران در صحنه جنگ اظهار کرد: تصمیم‌گیری در زمانی که در صحنه جنگ با مصدومان زیادی موجه می‌شویم بسیار حائز اهمیت است. در این زمان با اطلاع از وضعیت دقیق می‌توانیم مدیریت دقیق‌تری داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که مستقیما زیر آتش دشمن هستیم مراقبت از خودمان و مصدومان در اولویت قرار دارد.

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: اهداف کادر درمانی در سه منطقه زیر آتش مستقیم، گرم و سرد نخست مراقبت در منطقه آتش، جلوگیری از آسیب بیشتر و در پایان اتمام مأموریت است.

معتمد تصریح کرد: اگر در شرایط جنگ بتوانیم در حفاظی مانند یک سنگر کوچک وارد شویم، به معنی ورود به منطقه گرم است که در این مکان می‌توانیم خدمات بیشتری به مصدومان ارائه بدهیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر در صحنه جنگ، گفت: خونریزی اولین علت مرگ و میر در صحنه جنگ است. همچنین پنوموتوراکس و مشکلات راه هوایی از علت‌های دوم و سوم مرگ و میر در صحنه جنگ است.

این متخصص طب اورژانس عنوان کرد: در زمانی که بیماری در زیر آتش جنگ قطع عضو شده و دچار خونریزی باشد تنها می‌توانیم خونریزی را کنترل کنیم و در واقع اقدامات درمانی در این منطقه بسیار محدود است.

معتمد با اشاره به نوع فعالیت در منطقه گرم بیان کرد: مرحله دوم درمان در این منطقه شروع می‌شود و کنترل مجاری هوایی در اولویت قرار دارد. مسائل تنفسی و مسائل مربوط به گردش خون نیز در این مرحله انجام می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورت عدم هوشیاری بیمار و سالم بودن مسیر راه هوایی، ابتدا قرار دادن بیمار در وضعیت ریکاوری و سپس استفاده از نازوفارنژیال و اوروفارنژیال انجام می‌شود. همچنین قطعی‌ترین روش مدیریت راه هوایی در میدان جنگ در صورت عدم باز شدن راه هوایی توسط مانورها با وسایل ذکر شده است.

متخصص طب اورژانس با بیان اینکه پنوموتوراکس و فشار دنده پس از خونریزی دومین علت مرگ و میر در جنگ است، افزود: دسترسی وریدی در این شرایط در اغلب موارد مشکل است. تزریق داخل استخوانی و احیای ریوی تنها در بیماران با علائم شوک هموراژیک راه درمان است. همچنین جلوگیری از هموپتزی، استفاده از مسکن‌ها نظیر کتامین، فنتایل، اینترانازال توصیه می‌شود البته کتامین ارجح است.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در منطقه سرد انجام شود، گفت: تصمیم برای نحوه انتقال مصدوم و مراقبت که شامل اقدامات پیشرفته برای نجات جان افراد در مسیر انتقال مصدوم به مراکز درمانی است در این منطقه انجام می‌شود. همچنین افراد تیم در زمینه پزشکی قانونی جهت جمع‌آوری شواهد یا توصیف ضایعات، مستندسازی الگوی زخم یا خونریزی باید آموزش لازم را ببینند.

منبع : ایسنا

امتیاز دهید