نمایش 217–228 از 258 نتیجه
پل هشتم کابلی | دیدنی های اهواز
بزرگترين پل كابلي خاورميانه با نمايي زيبا بر روي رودخانه كارون احداث و آماده بهره برداري شده است. اين پل كه طولاني ترين پل كابلي كشور و خاورميانه است توسط شهرداري اهواز براي تسهيل عبور و مرور درون شهري احداث و همزمان رنگ آميزي و نورپردازي آن نيز به پايان رسيد و شهروندان اهوازي اين روزها شاهد نمادي زيبا بر روي رودخانه كارون هستند. پيش بيني مي شود بهره برداري و نورپردازي اين پل و ساير پل هاي كلانشهر اهواز مي تواند باعث جذب گردشگران داخلي و خارجي شود. منصور كتانباف شهردار اهواز از زيباسازي و نورپردازي كليه پل هاي اهواز تا پيش از نوروز امسال خبر داده است.
محور اصلي پل عظيم قوس دار و كابلي اهواز كه در واقع پل هشتم اهواز است و بنام «غدير» نامگذاري شده، در نزديكي هسته ي مركزي شهر اهواز، در غرب رودخانه ي كارون و در منطقه ي امانيه قرار دارد. اين پل داراي طول 1014 متر طول است كه به موجب وجود اين ويژگي به طولاني ترين پل خاورميانه ملقب شده است. اين پل داراي دو رمپ گروهي شرقي و غربي به طول 372 متر، عرشه بتني پل 325 متر، عرض كل پل 20 متر و 60 سانتي متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتي متر است. اين پل در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ريزي شده است. براي نصب عرشه فلزي پل از پنج فروند جرثقيل و تجهيزات مدرن دريايي استفاده شده كه ركورد بسيار بالايي را مهندسان بومي در سطح خاورميانه برجاي گذاشته اند. مقدار كلي كابلهاي نگهدارنده پل هشتم به ميزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ رديف به صورت جفت در طرفين پايههاي پل اجرا گرديد و در هر طرف پايلون هشت رديف كابل قرار ميگيرد به طوري كه در هر پايه دو كابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. اين پروژه حدود 34 ميليارد تومان هزينه در بر داشته است.
مرقد علیابن مهزیار اهوازی | دیدنی های اهواز
علیابن مهزیار اهوازی که در قرن سوم ه. ق میزیسته است، از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از اصحاب امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) بوده و احکام دینی را نزد آنها فرا گرفته و در برخی از مناطق، بخصوص در اهواز به عنوان نماینده ایشان بوده است. علیابن مهزیار از مردم دورق (شادگان امروزی) بود که بعداً در اهواز ساکن شد. محل تولد ایشان منطقه هندیجان میباشد ولی با توجه به اینکه در قرن سوم هـ.ق هندیجان از توابع شهر دورق بود لذا او را اهل دورق معرفی کردهاند. پدر وی مذهب نصرانی داشت و سپس مسلمان شد و علی نیز به تبعیت از پدر در نوجوانی مسلمان گردید. براساس برخی روایات وی در زمان امام حسن عسکری(ع) وفات یافته است. بنابر روایات تاریخی هنگامی که مأمون خلیفه عباسی دستور داد تا امام رضا (ع) به عنوان ولیعهد او از مدینه عازم خراسان شود امام (ع) در مسیر حرکت خود در روز شانزدهم صفر سال 201 هـ.ق وارد اهواز شد و چند روزی در این شهر توقف نمود. بعداً در محل اقامت امام(ع) مسجدی به نام مسجدالرضا(ع) بنا گردید که علیابن مهزیار وصیت کرد پس از مرگ او را در مسجد مذکور دفن کنند. در قسمت غربی بقعه وی و پیوسته به مقبره سالنی وجود دارد که احتمالاً همان مسجدی است که به آن اشاره شد.
تالاب بامدژ | دیدنی های اهواز
تالاب بامدژ یکی از تالابهای استان خوزستان است که در 40 كیلومتری شمال غربی اهواز در مجاورت روستاهای مزرعه، بامدژ، سادات طواهر، سید جاسم و همچنین سد شاوور، کانال توانا و خط آهن اهواز- اندیمشک قرار دارد.
این تالاب (هور) 4000 هكتار وسعت دارد و آب آن توسط رودخانه شاوور تأمین میشود. همچنین بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی، سنگینی بافت خاک، فروافتادگی منطقه، بارندگی و جریانهای سیلابی زمستانه و آبهای برگشتی از زمینهای كشاورزی، از عوامل مهم پایداری این تالاب محسوب میشوند كه در نهایت آب خروجی تالاب از شاخهای به نام خارور عبور كرده و پس از گذر از كانال توانا، به رودخانه دز میریزد. این تالاب از اوایل فروردین تا نیمه آبان ماه كم آب میشود چرا كه به دلیل بستن دریچهها و آبگیری سد شاوور، آب ورودی تالاب كاهش پیدا كرده و پسابهای كشاورزی ورودی به تالاب نیز توسط زهكش خارور از آن خارج شده و بخشهای حاشیه آن خشک میگردد.
پوشش گیاهی منطقه دارای دو سیمای مشخص بهاره و پاییزه است. گیاهان یکساله و بیشتر گیاهان چندساله، در بهار رشد میکنند از این رو از ماه اسفند تا اردیبهشت، این تالاب دارای سیمای مرتعی و سرسبز میباشند. گیاهان شورپسند تالاب نیز بیشتر در پاییز میرویند. در تالاب بامدژ 134 گونه گیاهی میرویند که از جمله آنها میتوان به خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، ترنجبین، شیرین بیان، خارپنبه، شاه تره، گل گاوزبان، پونه، كُنار، تاج خروس، نی و گاگله اشاره نمود.
زیستگاههای جانوری تالاب بامدژ به دو زیستگاه اصلی آب و خشکی تقسیم میشود. پوشش گیاهی زیستگاه آبی که بخش اصلی تالاب را تشکیل میدهد، گیاهان نِی و لویی است که محیطی امن و مناسب برای استتار جانوران منطقه به خصوص پرندگان بومی، پرندگان جوجهآور و همچنین گراز محسوب میشود. بخشهای میانی تالاب فاقد پوشش گیاهی است و بیشتر گیاهان شناور را در خود جای داده و محل مناسبی برای تغذیه و استراحت جانوران آبزی به ویژه پرندگان مهاجر به شمار میرود. از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی این منطقه میتوان به انواع مرغابیسانان، آبچلیک، حواصیل، اردک سرسبز، اردک مرمری (از گونههای در معرض خطر تالاب)، عروس غاز، قو، باکلان و آنقوت اشاره کرد. در این تالاب جانوران دیگری همچون روباه، شغال، گرگ، كفتار، سمور، خفاش، خارپشت، شَنگ (یا سگ آبی؛ تنها پستاندار آبزی تالاب)، قورباغه، وزغ، لاکپشت خزری، لاکپشت لاک نرم، جَكوی، مار و انواع ماهیهای آب شیرین مانند كپور، شیربت،، بنی، حمری و بیاح زندگی میکنند.
تالاب بامدژ به صورت یک مخزن طبیعی است که سیلابهای زمستانی دز و شاوور را ذخیره و به تدریج به رودخانه دز تخلیه میکند به همین دلیل نقش مهمی در کنترل وضعیت سیلابی و طغیانی رودخانههای دز و شاوور دارد.
دسترسی به تالاب بامدژ از طریق جاده اهواز- اندیمشک امکانپذیر است. در هنگام بازدید از این منطقه حفظ محیط زیست و احترام به حریم زندگی حیوانات اهمیت بسیاری دارد زیرا متأسفانه این تالاب در سالهای اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به تالاب، برداشت بیرویه و اضافه بر ظرفیت از منابع موجود در تالاب، ورود آلایندههای پسابهای شهری و کشاورزی، تخریب، تصرف اراضی و زیر کشت بردن، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.
لباس محلی خوزستانی | دیدنی های اهواز
پوشاک عربهای خوزستان 1- پوشاک مردان دشداشه: پوششی بلند و یکسره تا مچ پا است و معمولاً به رنگ سفید میباشد. دشداشه در دو نوع عراقی (یقهدار) و خلیجی یا اماراتی (بدون یقه) وجود دارد. بشت یا خاچیه: از دیگر لباسهای مردم عرب خوزستان است که روی دشداشه پوشیده میشود و جنس آن از نخ پشمی نازک است. برخی برای زیبایی سرشانهها و آستینها را با ابریشم زیبا که به رنگ بشت باشد گلدوزی میکنند. نوع دیگر بشت به نام «مزویه» معروف است و جنس آن از پشم ضخیم است و مخصوص زمستان میباشد و معمولاً به رنگ قهوهای، سیاه و یا سورمهای است و روی آستین و دور آن با استفاده از تورهای طلایی رنگ حاشیهدوزی میشود. امروزه بیشتر مردان مسن از مزویه استفاده میکنند. چفیه یا کوفیه: نوعی سربند و نام پارچهای است که روی سر گذاشته میشود تا از سر، چشم و دهان افراد در برابر آفتاب و شن محافظت کند. سادات از رنگهای سیاه یا سبز و دیگر افراد از رنگهای سفید خالی یا سفید و سیاه استفاده میکنند. ممکن است چفیه یا کوفیه را روی سر نبندند و دور گردن بسته شود یا روی شانه قرار گیرد. منشأ اصطلاح کوفیه را شهر کوفه در عراق میدانند. عقال: حلقهای است سیاه رنگ از نخهای بافته شده به هم که روی سر گذاشته میشود و چفیه را نگه میدارد . 2- پوشاک زنان عبایه یا عبا (چادر عربی): چادر سیاهرنگی است که زنان عرب میپوشند و برخلاف چادرهای رایج
در ایران، در طرفین شانههای عبا بریدگیهایی وجود دارد که دست به راحتی از آن بیرون میآید تا در صورت وزش باد عبا به آسانی از بدن جدا نشود. شیلّه: نوعی روسری است که زنان عرب از آن برای پوشش سر و سینه به شکل مقنعه استفاده میکنند. رنگ این روسری سیاه است و جنس آن از ابریشم یا نخ خالص است و در دو نوع تابستانی که پارچه آن نازک است و زمستانی که به صورت ضخیم بافته شده، وجود دارند. زنان ثروتمندی که برای تزئین سر و گردن خویش از مهرهای به نام «قابچی» استفاده میکنند، از روسریهای نازکتر استفاده میکنند تا از زیر آن مهره تزئینی دیده شود. معروفترین نوع شیله، «فوطه» نام دارد. شیلهای که از الیاف کتان بافته میشود و بلبول نامیده میشود، ویژه استفاده در فصل تابستان است. شیلهای به نام «جز» از نوع مرغوب روسری زنان عرب خوزستان است. چِلّاب: وسیلهای گیره مانند از جنس طلا یا نقره است که به وسیله آن شیلّه روی سر محکم بسته میشود و برای زیبایی بیشتر در آن نگینی معمولاً فیروزهای به کار میبرند. عُصّابه یا چرغدیه: پارچه سیاه رنگی است از جنس ابریشم یا کتان که زنان میانسال و مسن عرب دور سر خود میپیچند. در این حالت شیلّه در بالای سر و زیر عصابه قرار میگیرد. در مراسم عزاداری نیز اغلب زنان از آن استفاده میکنند و برای نشان دادن تألم روحی خود روی عصابه مقداری گِل میمالند. بزرگی یا کوچکی عصابه به چند عامل بستگی دارد. این عوامل عبارتند از سن، طبقه اجتماعی و علویه (سیده) بودن زن. بدین معنا که هر چه سن زن بیشتر باشد یا متعلق به طبقه اجتماعی بالاتری (شیوخ یا سادات) باشد به دورهای عصابه افزوده میشود و در حقیقت بزرگی عصابه نمایانگر منزلت اجتماعی صاحب آن است. از این رو زنان شیوخ به ویژه زنان طایفه بنیطرف از عصابههای بزرگی که از جنس ابریشم است استفاده میکنند. این پوشش در عراق، کویت، اردن، سوریه، جنوب فلسطین در نوار غزه و عربهای شهر و روستاهای خوزستان متداول و مرسوم است. در فرهنگ عامه عرب خوزستان اقوال مختلفی درباره بستن عُصّابه وجود دارد. داستانی در خصوص این پوشش به این شرح وجود دارد که در زمانهای گذشته یکی از ملوک عرب زنی خوش سیما داشت که روی پیشانی او خال بد شکلی قرار گرفته بود. زن ملک با بستن پارچهای به دور پیشانی مانع از دیده شدن این خال میشد که اتفاقاً این سبک بستن پارچه نیز به چهره این بانو میآمد. از آن زمان به بعد زنان عرب با دیدن این نوع بستن پارچه آن را مرسوم کردند. چه بسا منشأ بستن عُصّابه همان داستان باشد. نِفنوف: لباس بلندی است که زنان عرب میپوشند. معمولاً زنان جوان بیشتر از رنگهای تند مانند قرمز، زرد و نارنجی و زنان میانسال و مسن از رنگهای قهوهای، سورمهای و سیاه استفاده میکنند. لباس: شلوار زنان عرب «الباس» نام دارد که فرقی با شلوارهای معمولی دیگر اقوام ایرانی ندارد جز این که در برخی مناطق پاچه شلوار تنگ و در بعضی مناطق گشاد دوخته میشود. ثوب: لباس توری شکل و بلند و پهنی است که اغلب به رنگ سیاه و روی نفنوف پوشیده میشود که تا نیمه ساق پا و تا مچ دست را میپوشاند و از پشت گردن گره میخورد. بوشیه: نام روگیر زنان عرب در گذشته بوده است که اکنون به ندرت به کار میرود. جنس آن از حریر و به صورت توری بافته میشود. زنانی که از باورهای مذهبی محکمتری برخوردارند، بوشیه به صورت میزنند تا چهره از نامحرم برگیرند. یکی از زینتهای زنان عرب خالکوبی میباشد. نقوش خالکوبی از جمله نقوش تزئینی هنرهای قومی مردم عرب خوزستان و برگرفته از عقاید و آرایی است که به نظر میرسد متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده و خاص بومیان آن منطقه است. نقوش خالکوبی زنان عرب ریشه در نقوش سفالینهها و نقاشی دیواری غارهای دوشه و میرمندی از دوران پیش از تاریخ در لرستان دارند که شامل نقوش انتزاعی، ابزار و وسایل روزمره زندگی گیاهی، حیوانی و انسانی است. این خالکوبیها که از دیرباز در میان مردم عرب خوزستان مرسوم بوده با دو هدف درمانی و تزئینی صورت میگیرد و معمولاً بین زنان و مردان مسن و میانسال مشاهده میشود. بنا به گفته زنان و پیرزنان محلی، پیشینه خالکوبی در میان مردم عرب خوزستان به بیش از 300 سال میرسد و سابقه آن در جهان به مائوریها، زلاندنو، ساکنان اولیه جزایر نیوزلند و سایر جزایر اروپایی و آفریقایی میرسد. در واقع از زمان حضور بشر به کره خاکی خالکوبی وجود داشته است. برای خالکوبی سوزنی را به دوده ظروف روحی و یا فانونس آغشته و به صورت ضربات پشت سر هم در قسمتهای مورد نظر پوست فرو میکنند. رنگ اولیه این خالکوبیها به دلیل خونمردگی ایجاد شده از فرورفتگیهای سوزن، در ابتدا مشکی است. معمولاً نقوش درمانی خالکوبیهای مردم خوزستان در مکانهای مختلف بدن و به منظور برطرف ساختن دردهای گوناگون صورت میگیرد. از جمله این خالکوبیها میتوان به خالکوبی خطهای ممتد در امتداد ابروها و به منظور رفع سردرد و خالکوبی نقاطی بر چانه برای برطرف ساختن گریه نوزاد اشاره کرد که کمترین خالکوبی رایج در میان زنان عرب خوزستان است. برخلاف نقوش درمانی، نقوش تزئینی در خالکوبی از تنوع بسیاری برخوردار است که با استفاده از وسایلی همچون قیچی و سایر موارد بر بخشهایی از بدن طراحی و ایجاد میکنند. ناگفته نماند که چنین طرحهای تزئینی خاص دختران و زنان عرب بوده و مردان تنها از طرح حیوانات برای خالکوبی استفاده میکنند. طایفه چنانی تنها طایفه در میان طوایف عرب خوزستان است که خالکوبی از ماه و ستاره مخصوص به خود دارد و در واقع میتوان گفت نشانه خاص این طایفه است. بنا به گفته زنان عرب خوزستان خالکوبی زینت دختران فقیر است. به این معنا دخترانی که پدران آنها به دلیل فقر اقتصادی قادر به خرید زیورآلات و طلا برایشان نبودهاند به منظور جبران این کمبود، خالکوبیهایی برای زیبایی بیشتر در نقاط مختلف بدنشان همچون صورت، مچ پا، انگشتان، ساق دست و سایر نقاط بدن ایجاده کردهاند. در حال حاضر خالکوبی در میان نسل جوان به دلیل نداشتن قابلیت اصلاحپذیری و پاکشوندگی، کمتر به چشم میخورد و باید آن را بیشتر بین میانسالان و سالخوردگان عرب خوزستان جستوجو کرد.
پوشاک لرهای خوزستان 1- پوشاک سنتی مردان لر شلوار دبیت: این شلوار از پوشاکهای سنتی مردان بختیاری است و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد. جنس شلوار از دبیت است و رنگ آن سیاه. در دوخت این شلوار 5 متر پارچه استفاده میگردد. برای بند این شلوار 3 الی 4 کش استفاده میشود. چوقا: نوعی بالاپوش است که از نخهای پشمی خودرنگ بافته میشود. چوقا به رنگ سفید و گاهی سفید متمایل به زرد با خطوط راه راه بدون آستین و جلو باز است. بلندی چوقا تا بالای زانو میباشد. کلاه نمدی: کلاه نمدی در بختیاریها شامل شبکلاه و کلاه خسروی و کلاه خانی است. رنگ شبکلاه قهوهای روشن است و گنبدی شکل است و کودکان و اقشار عادی در قدیم از آن استفاده میکردند. کلاه خسروی کلاههایی هستند که بالایشان صاف و دهانه آنها اندکی تنگ و رنگ آنها سیاه است. کلاههای بلندی که بالایشان صاف و دهانه آنها اندکی تنگ و به رنگ سفید میباشند؛ کلاه خانی نام دارند. در گذشته شیوه قرار گرفتن کلاه بر سر نمایانگر موقعیت اجتماعی افراد بوده است. مثلا کدخداها و افراد مسن، کلاههایشان را مایل به جلوی سر و کمی کج قرار میدادند. جوانان کلاه را وسط سر و رو به عقب میگذاشتند. نمدمالهای شوشتر و دزفول، عمدهترین سازندگان کلاههای نمدی بودند که متأسفانه امروزه به جز عده معدودی، کسی از آنها باقی نمانده است. کردین: پوشاک نمدین ضخیم و سیاه رنگ و بدون آستین میباشد. درازای آن تا زیر زانوست و از جلو باز است. این پوشاک ویژه چوپانان محلی است. 2- پوشاک سنتی زنان لر تنبان قری: برای دوخت آن 10 متر پارچه نیاز است. پارچه مورد استفاده این نوع تنبان معمولاً ضخیم است. این نوع پارچهها از تنوع رنگ برخوردارند. در بالای این نوع پوشاک، برای رد کردن بند تنبان قسمتی تعبیه شده است. هنگام بسته شدن بند شلوار قری، بر روی کمر، به علت پهنای زیاد پارچه، چینهای متعددی بر روی آن ایجاد میشود. لبه شلوار قری به وسیله نوار رنگی که به زبان محلی گِرز (gerz) گفته میشود، تزئین میشود. زیر پیراهن: بالاپوشی است که از حدود 2/5 متر پارچه تهیه میشود. پیراهن دارای آستینهای ساده و آزاد و یقه گرد است. لبههای زیر پیراهن توسط نوار رنگی تزئین میشود. پیراهن: بالاپوشی است که از حدود 3/5 متر پارچه تهیه میشود. پیراهن دارای یقه هفت و چاکی است که از دو طرف از کمر به پایین میباشد. پارچه پیراهن از بهترین جنس مخملی انتخاب میشود. لبههای پیراهن را با نوار رنگی و سکه تزئین مینمایند. جلیقه: پوشاکی است بدون آستین که از جلو باز میباشد و بر روی پیراهن پوشیده میشود. پارچه آن نیز از مخمل تهیه میشود و لبههای آن با نوارهای رنگی و سکه تزیین میشود. دو جیب نیز در قسمت پایین جلیقه تعبیه شده است. لچک: روسری است که عمدتاً از پارچههای سفید (تترون) تهیه میشود. برای دوخت آن، قاعده پارچه مستطیل شکلی به وسیله پارچه نیم دایرهای دوخته میشود. به لبههای آزاد لچک، بندهایی نیز دوخته میشود. این بند به وسیله مهرههای رنگی با نام محلی بونا (buna) مزین شده و نوک هر مهره نیز توسط سکه، مهره و الماسهای مصنوعی تزیین میشود تا آویزی زیبا، شکل گیرد. به پشت لچک، پارچهای مربع شکل تزیین شده با منجوق و نوارهای رنگی آویخته میشود، به این زیور زنانه «پی سری» یا «زلزله» یا «مونجاق» میگویند. بندی به طول 1 تا 1/5 متر مزین به مهره، سکه و الماسهای مصنوعی با سنجاق قفلی به دو طرف لچک، وصل میگردد. این زیور از پشت به حالت آویزان میباشد و به «بند سیزن» معروف است. زنان بختیاری هنگام بستن لچک، دو قسمت از گیسوی خود را از طرفین جدا کرده و از دو طرف چهره خود و از زیر بند لچک میگذرانند که این نوعی آرایش زنانه محسوب میشود. این نوع پوشاک بیشتر در آیینهای شاد مورد استفاده قرار میگیرد. مِینا (=مینا): روسری بلندی که از 5 متر پارچه تهیه میشود و مستطیل شکل است. مینا را با سنجاق به پشت لچک وصل میکنند. یکی از گوشههای مینا از روی شانه رد شده و بر روی شانه دیگر با سنجاق قفلی مهار میشود. تیگ بند: دستمال سیاهی است که زنان عزادار به پیشانی میبندند. در اصطلاح محلی لری و بختیاری به پاپوش، «پاوزار» (pawezar) میگویند. از معروفترین پاپوشهای زنان لر و بختیاری میتوان از کفشهای چرمی زنانه موسوم به «اُرسی» نام برد که در قدیم به رنگ سفید بودند. اُرسی از جنس پلاستیک هم ساخته میشد.
آئین قهوه خوری | دیدنی های اهواز
مراسم قهوه خوری از روزگار دیرین مورد احترام مردم عرب و دارای آیین و رسومات خاص خـــود می باشد.قهوه اولین چیزی است که مردم عرب زبان از سلام و خوش آمدگویی با آن از میهمانان خـــــــود پذیرایی می کنند. قهوه جهت پذیرایی از همه افراد قوم و میهمانان فقیر و غنی استفاده می شود . از آداب قهوه خوری در میان مردمان عرب ، که میزبان باید فنجان را با دست راست خود به میهمان تعارف کند و میهمان نیز باید آنرا با دست راست بگیرد و بدون اینکه فنجان را بر روی زمین بگذارد قهوه را میل میکند. از دیگر آیینها این است که میزبان در برابر میهمان در هنگام تعارف قهوه خود را بــــــه نشانه ی احترام به میهمان،خم می کند.و اما صدایی که میزبان از برخورد دله با فنجان صادر می کند که میهمان با شنیدن آن صدا متوجه می شود که قهوه برای آن ریختـــه شد و میزبان بدون هیچ کلامی قهوه را به او تعارف می کند چنانچه دوباره قصد میـل قهوه را دارد فنجان را بدون هیچ حرکتی تقدیم به میزبان می کند در غیر این صـــورت فنجان خالی را به سمت راست و چپ تکان می دهد و تقدیم میزبان می نماید.صدا و حرکت جهت ایجاد نظم خاص بین میزبان و میهمان می باشد.
شیر دنگ بافی | دیدنی های اهواز
دست زنان روستایی و عشایری، گنج این مردمان است. اینان زندگی را در تار و پود گلیم ها و شیردِنگها می بافند و به نمایش می گذارند، زندگی ای شاده، روحیه ای لطیف و عاطفه ای سرشار از نقش و نگارها و رنگهای شاد و سرزنده بافته هایشان پیداشت، نوارهای رنگارنگ و نقش دار شیردنگ نمایانگر مراسم شادی و سرور قوم بختیاری است. این مردم در جشن ها و عروسی ها بر سر سیاه چادرها و در خانه ها این نوارهای تزیینی را آویزان می کنند و به این ترتیب پیغام شادی خود را به میهمانان و آشنایان می رسانند. “شیردنگ” در اندازه های متفاوت و رنگهای زیا و جذاب بافته می شود. زن هنرمند، این نوارها را با بسم ا… شروع به بافتن می کند و امیدوار است که رشته ی شادی های هیچ کس گسسته و پاره نشود.
پایانه های سفر اهواز | دیدنی های اهواز
فرودگاه اهواز
فرودگاه اهواز در فضایی به وسعت 14500 متر مربع شامل 8000 مترمربع فضای ترمینال پروازهای داخلی و 6500 متر مربع فضای ترمینال پروازهای خارجی بنا شده است. این فرودگاه که با کد سه رقمی AWZ و کد چهار رقمی OIAW مشخص می گردد دارای باند نشست و برخاست هواپیما به عرض 45 متر و طول 3400 متر می باشد.
شرکتهای هواپیمایی فعال در این فرودگاه عبارتند از : ایران ایر، آسمان، ماهان، کاسپین، ایرتور، آتا، نفت، کیش ایر، اترک، قشم ایر، تابان و زاگرس. در حال حاضر از اهواز به مقاصد تهران، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشهد، کیش، عسلویه، خارک، شیراز، سیری، دبی، کویت پرواز صورت می پذیرد.
فرودگاه اهواز در راستای تکریم ارباب رجوع همواره سعی بر فراهم نمودن تسهیلات ویژه به منظور رفاه حال همشهریان نموده که از جمله امکانات و تسهیلات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
* رستوران و فست فود
* اینترنت پرسرعت
* پارکینگ
* شعب بانک و دستگاههای خودپرداز متعدد
* مراکز خرید 24 ساعته
* مرکز فوریتهای پزشکی
* بخش امانت بار
آدرس : اهواز ، بلوار پاسداران ، فرودگاه بین المللی اهواز ، صندوق پستی 924-61635 ، تلفن 34434601-061 الی 34434604-061
راههای ارتباطی فرودگاه عبارتند از:
* اطلاع از وضعیت پروازهای وروردی و خروجی
– تلفن گویای 199
– سامانه پیام کوتاه 10002199
* ارایه پیشنهادات و انتقادات (ارتباط مستقیم با مدیرکل)
– سامانه پیام کوتاه 3000751117
– پست الکترونیک ahwazairport@airport.ir
رستوران گردان امپراطور | دیدنی های اهواز
پل سیاه | دیدنی های اهواز
این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 1308 خورشیدی و همزمان با احداث راهآهن سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و پایههای آن به پل سیاه شهرت یافت، به طور 1050 متر و عرض 6 متر، تقریباً درست در محل احداث پل تاریخی اهواز (که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل شادووان معروف بود)، بر روی رودخانه کارون ساخته شد. تا خط آهن بندر امام (ره)، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راهآهن سراسری خرمشهر ـ تهرانـ شمال وصل نماید.
این پل در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات نیروهایمتفین مورد استفاده قرار میگرفت و به دلیل تأثیری که در پیروزی متفقین داشت به آن لقب پل پیروزی داده شد. پل سیاه از نوع فلزی با فونداسیونهای بتنی بر روی بستر سنگی کف رودخانه کارون بنا شدهاست و با طول ۱۰۵۰ متر و عرض حدودی ۶ متر دارای ۵۲ پایهاست. در سطح پل دو خط رفت و برگشت برای عبور قطار وجود دارد و در طرفین آن پیاده روهایی به عرض حدوداً یک متری قرار گرفتهاست. در تاریخ ۱۱ مرداد ۸۸ در محله عامری و زیر پل سیاه اهواز در کنار حرم علی ابن مهزیار اهواز بمب گزاری صورت گرفت و به یکی از پایههای این پل که محل عبور قطار است، آسیب جدی وارد شد.
پارک آبی اهواز | دیدنی های اهواز
این پارک آبی یکی از بزرگترین پارک های ایران است که با کلی امکانات هیجانی و تفریحی آماده میزبانی از شماست. امکاناتی مثل سرسره های مهیج، چاله فضایی، وسایل بازی ویژه کودکان و… که باعث میشه تجربه جدیدی کسب کنید و کنار خانواده یا دوستانتون حسابی خوش بگذرونید.
آدرس :خوزستان – اهواز بزرگراه مدرس، نرسیده به ورزشگاه غدیر
پارک جزیره اهواز | دیدنی های اهواز
پارک جزیره در حاشیه رودخانه کارون واقع شده است . این پارک محیطی زیبا و دلنشین دارد. وسیله های تفریحی برای بچه ها و دوچرخه های کرایه ای برای بزرگسالان نیز دارد. این پارک در شب ها هوای بسیار مطبوعی دارد. نسیمی که از رودخانه می گذرد و به پارک می آید دارای رطوبت دلنشین و مطبوعی می باشد . نور پردازی جزایر وسط رودخانه کارون و همه پل های احداث شده بر روی این رودخانه، رنگ آمیزی جدول ها، احداث آبشارهای مصنوعی بر روی پل ها، برپایی فرش گل و توسعه فضای سبز شهر اهواز از جمله اقدامات شهرداری اهواز در ساحل کارون برای علاقمندان به فرهنگ، تمدن و طبیعت خوزستان است .