امنیت و نظامی

نوپو ایران

نوپو ایران در ایران چیست و به چه چیزی گفته می شود ؟
نوپو که نام اختصاری نیروهای ویژه پیرو ولایت می‌باشد، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که برای رهایی گروگان، برخورد و خنثی‌سازی عملیات تروریستی و سرکوب شورش‌های شهری استفاده می‌شود. اعضای نوپو به دلیل داشتن یونیفورم سیاه رنگ به سیاه‌ جامگان نیز معروف شده‌اند. 

نوپو ایران

نوپو

کنش۱۳۷۲-اکنون
کشور  ایران
وفاداریآقا سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران
رستهنیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
نقشپلیس ضد شورش ، کنترل اجتماعات، عملیات ویژه، مبارزه با تروریسم
اندازهبیش از ۱۰ هزار نفر
نام مستعارنوپو
رژه۳۱ شهریور هرسال
نبردهادرگیری های سال ۱۳۸۸،اعتراضات سال ۹۶ ایران، اعتراضات دراویش گنابادی

رایج‌ترین باور نادرست در مورد نوپو ایران ، تلقی آن به عنوان «یگان ویژه نیروی انتظامی ایران» باشد. این در حالی است که واحد نوپو یگان ویژه پلیس نیست و «یکی از» زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود. نیروهای ویژه پلیس، در سه یگان «موسی بن جعفر»، «امام خمینی» و «امیرالمؤمنین» سازماندهی شده‌اند که نوپو ایران ، زیرمجموعه آخری محسوب می‌شود. 

مأموریت واحد نوپو، در رهایی گروگان و مقابله با عملیات‌های تروریستی خلاصه می‌شود و مأموران این واحد برای آمادگی هرچه بیشتر، آموزش‌های ویژه‌ای شامل چترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، راپل، غواصی، سکان داری، پرواز با پاراگلایدر و همچنین دوره‌هایی موسوم به آبی و خاکی را پشت سر می‌گذارند. . 

شکل‌گیری و آغاز بکار 

قبل از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریستی در اختیار تیپ ۶۵ نوهد قرار داشت و تشکیل آن نیز به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد که ۳۳ نفر از افراد تیپ ۶۵ توسط کارشناسان خارجی، انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این نیاز در نیروی انتظامی دیده شد تا نیروهای ویژه‌ای (نوپو) با هدف انجام «مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریست» آموزش دیده شوند. نوپو در سال ۷۴ به شکل منسجم‌تری درآمد و در سال ۷۶ وظیفه مقابله با تیم‌های تروریستی به این واحد سپرده شد که کمیته بازنشستگان تیپ ۶۵ نوهد نیز در آموزش این نیروها، کمک بسیاری در ابتدای امر داشتند و ادامه این راه توسط خود نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی شد. 

نوپو در جریان تهاجم شبانه به کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ نیز نقش داشت. سرهنگ ارجمندی فرمانده وقت نوپو متهم ردیف سوم در دادگاه حادثه کوی دانشگاه بود و به اینکه دستور ورود به کوی و دستگیری و ضرب و شتم دانشجویان را به نیروهای رسمی خود و لباس شخصی‌های تحت امر خود داده‌است اعتراف و از تصمیم خود دفاع کرد. 

(1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها