مکانیک خودرو

⊶ تعمیر سنسور اکسیژن با ساده ترین آموزش ،آسان برای همه شما ⊷

تعمیر سنسور اکسیژن

تعمیر سنسور اکسیژن مطلب آموزشی امروز ما است در وب سایت خوزستان خبر بخش آموزش مکانیک.خوب قبل از مطالعه به شما باید بگوییم تا شناختی از این سنسور داشته باشید.

 

آیا تعمیر سنسور اکسیژن امکان پذیر است؟

 

تعمیر سنسور اکسیژن 2

وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن

هر ساله با تولید مدل‌های جدید خودرو، تولیدکننده‌ها برای بهبود عملکرد موتور خودرو از تعداد بیشتری سنسور اکسیژن استفاده می‌کنند. برخی از موتورهای با راندمان بالا همان طور که برای پشت مبدل‌های کاتالیستی سنسورهای اکسیژن دارند، برای هر سیلندر نیز یک سنسور اکسیژن دارند. سنسورها در قسمت تحتانی خودرو و زیر کاپوت قرار دارند. همچنین به منیفولد اگزوز متصل می‌باشند. در جلو یا عقب کاتالیزور قرار دارند. سنسور جلویی وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن سیستم اگزوزرا به عهده دارد.

عملکرد سنسورهای جلویی و عقبی

هدف سنسورهای جلویی اندازه‌گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی از محفظه احتراق است. بسته به این که گاز خروجی از اگزوز از میزان اکسیژن بالا و یا پایینی برخوردار باشد، میزان سوخت ورودی به موتور توسط کامپیوتر آن تنظیم می‌شود. تا ترکیب ایده آلی که کمترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد به موتور ماشین بدهد. سنسورهای عقبی پشت مبدل کاتالیزوری قرار گرفته‌اند. هدف سنسورهای اکسیژن عقبی کنترل میزان اکسیژن گازهای خروجی از مبدل کاتالیزوری است. اگر یکی و یا تعدادی از سنسورهای اکسیژن در عملکرد خود اشتباهی داشته باشند، خودروی شما تست آلایندگی را قبول نخواهد شد. و اگر با همین سنسورها به رانندگی ادامه دهید، میزان مصرف سوخت شما افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به کاتالیزور شما آسیب برساند.

  • به هنگام تعویض سنسور اکسیژن به یاد داشته باشید

بسیاری از سنسورها از طریق نشتی روغن و ضدیخ آسیب دیده‌اند و دلیل این نشتی‌ها باید شناسایی شده و تعمیر شود. در غیر این حتی اگر سنسورها را تعویض کنیم این نشتی‌ها باز هم به سنسورهای جدید آسیب وارد می‌کند.

  • پروسه تعمیر سنسور اکسیژن آسیب دیده

-اسکن کردن ECU خودرو توسط دیاگ
-بررسی نشتی‌ها و سوراخ‌های موجود در سیستم اگزوز
-جایگرین کردن سنسورهای آسیب دیده با سنسورهای جدید
-چک کردن اتصالات الکتریکی
-چک کردن عملکرد مناسب سنسورهای اکسیژن
-پاک کردن کدهای مربوط به سنسورهای قبلی از ECU
-آزمایش عملکرد مناسب خودرو در حال رانندگی

تعمیر سنسور اکسیژن

  • پیشنهاد خوزستان خبر

-درباره‌ی مشکلات خودروی خود حساس باشید.
-اگر چراغ چک موتور روشن است تا قبل از مراجعه بهتعمیرگاهمسافت زیادی را رانندگی نکنید.
-اگر چراغ چک در حالت چشمک زن است برای جلوگیری از هزینه‌های بالا ماشین را تا تعمیرگاه با یدک‌کش حمل کنید.
-از مکانیک بخواهید تا شلنگ‌ها را چک کند و از عدم نشتی آن‌ها اطمینان حاصل کند. اگر شلنگ‌ها و یا سیستم اگزوز نشتی داشته باشد در کدهای عملکرد اشتباه سنسورهای اکسیژن مشخص خواهد شد ولی با این حال تعویض سنسور اکسیژن به تنهایی آن مشکل را حل نمی‌کند.

  • چه علائمی نشان دهنده نیاز شما به تعویض سنسور اکسیژن می‌باشد؟

-روشن بودنچراغ چک
-بالا رفتن مصرف بنزین خودرو
-قبول نشدن خودرو در تست آلایندگی

  • میزان اهمیت بررسی به موقع سنسورهای اکسیژن برای خودرو

خودروی شما دارای چندین سنسور اکسیژن است که همگی آن ها عملکرد خودروی شما را بهینه می‌کنند. سنسورهای جلویی میزان اکسیژن موجود در دود اگزوز را اندازه می‌گیرد تا خصوصیات گاز خروجی از محفظه احتراق مشخص شود. سنسورهای عقبی میزان اکسیژن در گازهای خروجی بعد از عبور از کاتالیزور را اندازه می‌گیرند. سپس سنسورهای اکسیژن این اطلاعات را به واحد کنترل الکتریکی خودروی شما (ECU) می‌دهند. این واحد در صورت لزوم می‌تواند آن را تنظیم کند چرا که عملکرد مناسب ماشین‌ها بسته به میزان و چگونگی ادغام سوخت و هوا است. سنسورهای اکسیژن برای عملکرد موتور ساخته شده‌اند، وقتی سنسورها از کار بیفتند خودروی شما عملکرد قبل را نخواهد داشت و مصرف سوخت آن بیشتر می‌شود و آلایندگی آن نیز افزایش می‌یابد.

منبع : رگلاژ

(6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها