آوای خوزستان | مدارس

سال کدام سیاره بیشتر است چرا

سال کدام سیاره بیشتر است.برای دانستن این که سال کدام سیاره بیشتر است چرا و چگونگی آن با خوزستان خبر در بخش آوای مدارس خوزستان همراه باشید.

بر روی زمین هر سال را ۳۶۵ روز در نظر میگیریم، البته بجز سال کبیسه که هر چهار سال یکبار اتفاق می افتند که ۳۶۶ روز است. اما تعریف حقیقی سال، مدت زمانی است که سیاره ی زمین یک دور کامل در مدار خود به دور خورشید را طی می کند. بنابراین اگر خودمان را در سیاره دیگری تصور کنیم، مدت زمان یک سال متفاوت خواهد بود. در زیر می توانیم ببینیم که سال در سیارات مختلف چه مدت طول می کشد:

یک سال در سیاره عطارد

به زبان ساده، مدت زمان چرخش سیاره ی عطارد به دور خورشید ۸۸ روز است(دقیقا ۸۷،۹۶۹) که یعنی یک سال عطارد تنها ۸۸ روز زمینی می باشد-حدود معادل ۰٫۲۴۱ سال زمینی. اما نکته ای در اینجا وجود دارد، به دلیل گردش آرام عطارد (هر ۵۸،۶۴۶ روز) و سرعت مداری آن (۴۷٫۳۶۲ کیلومتر بر ثانیه) یک روز بر روی سیاره عطارد معادل ۱۷۵٫۸۶ روز زمینی می باشد.

بنابراین به طور اساسی، یک سال در عطارد نصف روز عطاری می باشد. این امر به این دلیل است که عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است، در کمترین حالت ۴۶٫۰۰۱٫۲۰۰ کیلومتر و در دورترین حالت ۶۹٫۸۱۶٫۹۰۰ کیلومتر از خورشید فاصله دارد. در این فاصله، این سیاره سریعتر از هر سیاره  دیگری در سامانه ی خورشیدی حرکت میکند و کوتاه ترین سال را دارا می باشد.

در این دوره از سال، درجه حرارت عطارد تفاوت بسیاری می کند – از منفی ۱۹۳٫۱۵ تا ۴۲۶٫۸۵ درجه ی سانتی گراد متغیر می باشد. با این حال، به دلیل تفاوت در فاصله از خورشید و چرخش به دور خودش، اجسام در یک سمت آن به مدت طولانی با دمای بسیار بالا مواجه می شوند و در سمت دیگر شبهای بسیار طولانی را سپری می کنند. شیب محوری کم عطارد (۰٫۰۳۴°) و سرعت چرخش مداری آن نشان دهنده این امر است که هیچ فصلی بر روی عطارد دیده نمی شود. به طور کلی، بخشی از سال در یک سمت سیاره همچون جهنم داغ و سمت دیگر بسیار سرد می باشد.

یک سال بر روی سیاره ناهید

دومین سیاره نزدیک به خورشید، سیاره ی ناهید می باشد. این سیاره هر ۲۲۴٫۷ روز یک بار به دور خورشید می چرخد. به عبارت دیگر هر سال در ناهید حدود ۰٫۶۱۵۲ سال زمینی می باشد. اما بار دیگر، همه چیز با این حقیقت که این سیاره دارای گردش متفاوتی میباشد تغییر می کند. در حقیقت، ۲۴۳ روز طول می کشد تا ناهید یک دور به دور خود بچرخد – کندترین چرخش در میان سیارات- و چرخش آن بر خلاف گردش آن به دور خودشید می باشد. یک روز خورشیدی بر روی ناهید ( زمان بین یک طلوع و غروب) همراه با دور مداری آن معادل ۱۱۷ روز زمینی می باشد. بنابراین، یک سال بر روی این سیاره ۱٫۹۲ روز ونوسی طول می کشد و بخاطر این دوره های زمانی گیج کننده بشر در تلاش برای پیدا کردن راهی برای رفتن به ناهید می کنند

ناهید دارای انحراف محوری بسیار کمی میباشد – تنها ۳ درجه است که در مقابل زمین با ۲۳٫۵ درجه شیب بسیار کم می باشد- و نزدیکی آن به خورشید باعث چرخه فصلی کوتاهتری نسبت به زمین می گردد- ۵۵-۵۸ روز است در حالی که در زمین ۹۰-۹۳ روز می باشد. همچنین باید چرخه غیر معمول شب و روز را نیز اضافه کرد. تغییرات بسیار جزئی هستند، در حقیقت درجه حرارت بر روی ناهید به طور وحشتناکی همیشه ۴۶۳ درجه ی سانتی گراد می باشد که برای ذوب کردن سرب کافی است!

یک سال بر روی سیاره زمین

در مقایسه با صحبت های قبلی، یک سال بر روی زمین تقریبا قابل پیش بینی می باشد، که احتمالا یکی از دلایل ادامه حیات می باشد. به طور خلاصه، سیاره ما هر ۳۶۵٫۲۵۶۴ روز خورشیدی یک بار به دور مدار خورشید می گردد، به همین دلیل هر چهار سال یک سال را به انتهای سال اضافه می کنیم( سال کبیسه، سال ۲۰۱۶ سال کبیسه خواهد بود).

اما به دلیل انحراف در محور زمین، شاهد تنوع فصول در طول یک سال هستیم. در طول زمستان، مسافت خورشید از خط استوای زمین تا ۲۳٫۵ درجه تغییر می کند. بنابراین طول روزها و شبها مابین تابستان و زمستان، درجه حرارت و فصول تغییرات بسیاری می کنند. در بالای قطب شمال، جایی وجود دارد که برای قسمتی از سال هیچ روشنایی در آن وجود ندارد – بیش از ۶ ماه در قطب شمال که به “شب قطبی” معروف است. در نیمکره جنوبی شرایط کاملا برعکس است، قطب جنوب ۶ ماه را با خورشید نیمه شب سپری می کند. ترتیب این شرایط هر ۶ ماه جابجا می شود.

یک سال در سیاره مریخ

مریخ یکی از بالاترین گریز از مرکز را در بین سیارات سامانه خورشیدی دارا می باشد که از ۲۰۶۷۰۰۰۰۰ کیلومتر در نزدیک ترین فاصله به خورشید تا ۲۴۹۲۰۰۰۰۰ در دورترین حالت از خورشید متغیر است. این تنوع بسیار زیاد و فاصله زیادش از خورشید منجر به سالی طولانی تر شده است. در واقع مریخ معادل ۶۸۷ روز زمینی را برای یک بار چرخش به دور خورشید نیاز دارد که معادل ۱۸۸۰۹ سال زمینی یا به عبارت دیگر یک سال و ۳۲۰ روز و ۱۸٫۲ ساعت می باشد. از طرف دیگر، گردش به دور محور مریخ بسیار مشابه زمین می باشد- ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵٫۲۴۴ ثانیه است، بنابراین وقتی بر روی مریخ روز کمی طولانی تر است، فصول دو برابر طولانی تر می شوند.

اما این با این حقیقت که تغییرات فصلی بر روی مریخ با توجه به خروج از مرکز و انحراف محوری بیشتر است، (۲۵٫۱۹ درجه) این مدت زمان کاهش پیدا می کند. در طول زمستان، فشار جوی بر روی مریخ ۲۵ % کمتر از تابستان می باشد. این امر به دلیل تنوع دما و تغییرات پیچیده دی اکسید کربن ما بین یخ های خشک مریخی و جو CO2 آن میباشد. در نتیجه، فصلهای مریخی نسبت به فصول زمینی بسیار متفاوت می باشند. آنها به سختی هر ۶ ماه تغییر پیدا میکنند و سال مریخی با روزهای زمینی آغاز نمی گردد.

یک سال بر روی سیاره مشتری

مشتری سیاره جالب دیگری است. در حالی که این غول گازی در مدت زمان ۹ ساعت و ۵۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه به دور محور خود می چرخد، برای گردش به دور خورشید نیازمند ۱۱٫۸۶۱۸ سال زمینی می باشد. این بدین معنی است که یک سال بر روی مشتری نه تنها معادل ۴۳۳۲۵۹ روز زمینی می باشد، بلکه ۱۰۴۷۵۸ روز مشتری می باشد. این یعنی طلوع و غروب فراوان!

مشتری همانند سیاره ناهید انحراف محوری ۳ درجه ای را در خود دارد، بنابراین هیج تنوع فصلی در بین دو نیم کره مشاهده نمی شود. به علاوه، تنوع دما به جای چرخه های فصلی منجر به عمق و ترکیبات شیمیایی می گردد. بنابراین در حالی که این سیاره دارای فصل می باشد، که البته به دلیل فاصله بسیار زیاد از خودشید بسیار کند می باشد- هر فصل تقریبا ۳ سال طول می کشد- شبیه چیزی که در ۴ سیاره اولیه دیده شده نمی باشد.

یک سال بر روی سیاره زحل

این سیاره نیز مانند غول گازی همسایه، مشتری، زمان زیادی را برای گردش به دور خورشید صرف می کند، اما چرخش این سیاره به دور محورش بسیار سریع می باشد. بر اساس مشاهدات، یک سال بر روی این سیاره معادل ۱۰۷۵۰ روز زمینی ( حدود ۲۹ سال و نیم زمینی) به طول می انجامد. از آنجا که فقط ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه طول میکشد تا به دور محور خود بچرخد، یک سال بر روی این سیاره به اندازه ۲۴۴۹۱۰۷ روز زحلی می باشد

به دلیل انحراف محوری ۲۷ درجه ای (کمی بیشتر از مریخ) تغییر فصول در این سیاره کمی طولانی تر است. اما از آنجا که این سیاره یک غول گازی می باشد، تغییرات دمایی زیادی را مشاهده نمی کنیم. اگر این امر را با فاصله این سیاره از خورشید در کنار هم قرار دهیم (فاصله ای حدود ۱۴۲۹۳۹ میلیون کیلومتر) می بینیم که یک فصل بیش از ۷ سال به طول می انجامد.

یک سال بر روی سیاره اورانوس

این سیاره تقریبا قوی ترین تغییرات فصلی و سالی در میان سیارات سامانه خورشیدی را در خود دارد. این غول یخی -گازی حدود ۸۴ سال زمینی (۳۰۶۸۸۵ روز زمینی) طول می کشد تا یکبار به دور خورشید بچرخد. اما از آنجا که این سیاره ۱۷ ساعت و ۱۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه طول می کشد تا یک دور به دور محورش بچرخد، یک سال بر روی اورانوس ۴۲۷۱۸ روز اورانوسی طول می کشد

با این حال این امر به دلیل انحراف محوری اورانوس می باشد، که حدود ۹۷٫۷۷ درجه به سمت خورشید می باشد. نتایج در تغییرات فصلی تقریبا شدید هستند و البته منحصر به اورانوس. به صورت خلاصه، وقتی یک نیمکره به سمت خورشید می باشد ( در تابستان) ۴۲ سال به طور مستمر روشن است. در زمستان، شرایط کامل بر عکس می شود و این نمیکره ۴۲ سال را در تاریکی به سر می برد.

یک سال بر روی سیاره نپتون

با در نظر گرفتن فاصله این سیاره از خورشید، نپتون طولانی ترین زمان گردش به دور خورشید را در سیارات سامانه خورشیدی دارا می باشد. یعنی یک سال بر روی نپتون طولانی تر از هر سیاره است که معادل ۱۶۴٫۸ سال (یا ۶۰۱۸۲ روز زمینی) می باشد. اما از آنجا که در مقایسه با این گردش زمان کمی را برای چرخش به دور محور خود صرف می کند (۱۶ ساعت و ۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه) یک سال ۸۹۶۶۶ روز نپتونی طول می کشد.

منبع : ایرنا

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها