آموزش قوانین و حقوق و قضا

استنکاف از اجرای دستور قضایی | استنکاف مأمور از دستور قاضی

استنکاف مأمور از دستور قاضی در غیرعناوین مجرمانه و عنوان مجرمانه دادگاه صالح به آن 

 

سوال ) آیا با دستور مقام قضایی در غیر عناوین مجرمانه به مامورین انتظامی و فرمانده شهرستان ، آن فرد  (مامور) ضابط محسوب می‌گردد؟  در فرض سوال اخیر اگر جواب منفي باشد عنوان جرم ارتکابی چیست و مرجع صالح رسیدگی  به جرم ارتکابی کدام دادسرا و دادگاه می‌باشد؟

ج: به تعداد مساوی دو عقیده وجود داشته است.

1) عده‌ای معتقد بودند که دستور قانونی مقام قضایی در غیر عناوین مجرمانه به مامور ، وی ضابط محسوب نگردیده فلذا مرتکب عدم اجرای دستور قضایی گردیده و دادسرای صالح دادسرای نظامی می‌باشد.

2) عده‌ای معتقد بودند که بر فرض اینکه پرونده کیفری تشکیل شده باشد اما چون دستور قاضی بر اساس یک تصمیم می‌باشد باید اجرا شود و عدم اجرای ماده 20 [1] قانون آیین دادرسی کیفری قابل تعقیب است و مامور ضابط محسوب می‌شود.



[1] – ماده ۲۰  ق . آ . د . ک – ضابطین دادگستری مکلفند در اسرع وقت و در مدتی که مقام قضایی تعیین می‌نماید نسبت به انجام دستورات و تکمیل پرونده اقدام‌کنند. چنانچه به هر علت اجرای دستور و یا تکمیل میسر نگردد موظفند در پایان هر ماه گزارش آنرا با ذکر علت به مقام قضایی ذی ربط ارسال نمایند.‌ متخلف از این امر به مجازات مقرر در ماده (۱۶) این قانون محکوم خواهد شد.

منبع : سایت دادگستری تهران

استنکاف از اجرای دستور قضایی

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها