دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

سطح خانواده و فرهنگ چقدر در ازدواج اهمیت دارد؟

در منطقه‌ی خراسان‌جنوبی،زمانهای قدیم گرچه ازدواج ها طوری انجام میگرفت که زوجین کمترین شناخت را از یکدیگر داشتند اما آغاز زندگی آنان با مهری بود که ضامن پایداری سالهای طولانی زندگی مشترک میشد.

این مهر و محبت آنچنان دوام و قوام داشت که هیچ نیرویی توان مقابله با آن را نداشت. زاده‌ی این مهر و محبت، عشقی پایدار بود.

اما امروز با گذشت زمان ازدواج­‌ها رنگ و رویی دیگر گرفته است، گرچه ابتدا با عشق­‌های آتشین آغاز می­‌شود اما کم کم این عشق و علاقه رو به خاموشی می­‌رود و زندگی را به سردی نزدیک می­‌کند.

خانم جوانی که حدود 15 سال پیش ازدواج کرده و اکنون نیز مادر چهار فرزند است در خصوص لزوم تقویت عشق و علاقه در زندگی می‌گوید: من و همسرم قبل از ازدواج کمی با هم آشنایی داشتیم و در ابتدای زندگی روزهای خوبی سپری می­‌کردیم اما کم کم این عشق و علاقه از بین رفت طوری که اگر به خاطر بچه­‌ها نبود از هم جدا می­‌شدیم.

وی عامل این سردی در رابطه خود و شوهرش را بی­‌حرمتی­‌هایی عنوان کرد که گاه و بی­گاه از سوی همسرش نسبت به او صورت می­‌گرفته و می­‌افزاید: البته کمی خودم را هم مقصر می­دانم چون همیشه پاسخ تندخویی‌هایش را با سخنان ناشایست داده­ام .

وی در توصیه­‌ای به زوجین جوان می­‌گوید: بعد از ازدواج حرمت­ها را نگه دارند و در مقابل برخی رفتارهایی که بابت میلشان نیست صبوری به خرج دهند.

از نظر وی زن نقش تعیین‌کننده­‌ای در روابط زناشویی دارد و می­‌تواند از منبع عظیم مهر و محبت که خداوند در وجود او نهاده همسر و فرزندان خود را نیز بهره­‌مند کند.

تداوم رفتارهای محبت‌آمیز، ضامن بقای عشق در زندگی

یک شهروند دیگر نیز ضمن ابراز رضایت‌مندی از رفتار همسرش در زندگی می­‌گوید: همسرم علی‌رغم اینکه مشغول تحصیل نیز هست اما به وظایف همسری و مادری خود به خوبی رسیدگی می­‌کند.

وی احترام را از شاخص­‌ترین رفتارهای همسرش برمی‌شمارد و می‌افزاید: همدلی همسرم در مشکلات زندگی باعث شده که به او به عنوان یک تکیه­‌گاه مطمئن فکر کنم و او نیز همین تفکر را در خصوص من دارد.

از دیدگاه وی یکی از مهم‌ترین عواملی که می­‌تواند ضامن بقای عشق در زندگی باشد، تدوام رفتارهای محبت‌آمیز در زندگی مشترک است.

رضا رحمتی توجه به خواسته‌­های یکدیگر و یافتن پاسخ مناسب برای آن را از دیگر عوامل تأثیرگذار در تثبیت عشق و علاقه همسران عنوان کرد.

«حجت الاسلام و المسلمین واقعی»، یک کارشناس مذهبی در بیرجند نیز به ایسنا گفت: هم­‌کفوی، خوش اخلاقی، سازگاری، تفاهم و همکاری، تقوی که به اندازه­‌ای باشد که از گناهانی مانند مفاسد اخلاقی و گناه دوری کند و سلامت جسمی و روانی جزو شرایط لازم یک همسر و موجب روابط حسنه محسوب می­‌شود.

وی هم‌چنین سطح تحصیلات، شناخت و آگاهی مدیریت اقتصادی و تفاهم در این زمینه، آراستگی ظاهری، بهره­‌گیری به‌هنگام از فرآورده­های بهداشتی و آرایشی، مثبت‌اندیشی و زیبایی بینی را از نکات مهمی برشمرد که تأثیر مستقیم در ایجاد مهر و محبت بین زن و شوهر دارند.

این کارشناس مذهبی، افزود: بخشایش‌گری و گذشت، زبان نرم و لحن خوشایند، صداقت در کلام، کلام محبت‌آمیز، نگاه با محبت و چهره متبسم، نوازش بصری، همگامی با همسر هنگام راه رفتن، همدلی و همراهی با همسر در خوابیدن، بیدار شدن نماز خواندن، روزه گرفتن و صبحانه خوردن نیز از عوامل تأثیرگذار در ایجاد محبت بین زوجین است.

واقعی در پاسخ به این پرسش که سرچشمه‌ی بی­‌مهری زوجین در چه نهفته است، گفت: بی­‌توجهی مستمر به وضعیت ظاهری، بی­‌رغبتی به فرآورده‌های آرایشی، رفتارهای ناخوشایند در نحوه غذا خوردن، دستشویی رفتن، خوابیدن، بدبینی و بداندیشی، سنگ دلی و سخت سری، زبان تهاجمی آمرانه و ناخوشایند، بی­‌بهره بودن از کلام محبت‌آمیز و عدم مهارت در به کاربردن واژه احترام‌آمیز می­‌تواند از عواملی باشد که موجب بی­‌مهری زوجین شود.

تزلزل و سستی در پایه­‌های عشق و عواطف بین دو طرف بنیاد بی­‌مهری بین زوجین را سبب می­‌شود

«فاطمه بارانی»، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زوجین باید بدانند که هیچ گاه نمی­‌توان فردی را صددر صد مطابق میل خود در آورد، گفت: با شناخت و درک متقابل و توجه به ویژگی­‌های فردی طرف مقابل، آگاهی از توقعات و انتظارات او، توجه به عواطف و احساسات، رعایت ادب و احترام در روابط، صبر و بردباری در مواقع لزوم و رعایت حریم خصوصی زندگی زناشویی در ایجاد و حفظ روابط حسنه بین زن و مرد موثر است.

وی با تأکید بر اینکه تزلزل و سستی در پایه­‌های عشق و عواطف بین دو طرف بنیاد بی­‌مهری بین زوجین را سبب می­‌شود، یاد آور شد: قضاوت عجولانه در موارد و مشکلات پیش­رو، عدم واقع‌گرایی، عدم اعتماد به یکدیگر و مشغله زیاد که مانع از ایجاد روابط خوب عاطفی می­‌شود نیز در سست شدن پایه­‌های عشق موثرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه زوجین باید از حساسیت بیش از حد به موارد کم اهمیت پرهیز کنند، گفت: توجه افراطی به جاذبه­‌های مادی در زندگی و عدم برخورداری از معنویت­‌ها، عدم توجه به کانون زندگی به‌عنوان محل امن و آرامش طرفین و تجدید قوا برای روبه‌رو شدن با مسایل و مشکلات زندگی می­‌تواند رابطه محبت‌آمیز بین زن و شوهر را دچار خدشه کند.

راه و حل بازگشت عشق به زندگی چیست؟

بارانی، نقش زن را در تقویت بنیان خانواده یک نقش کلیدی دانست و افزود: زن می­‌تواند در ایجاد و بروز احساسات و عواطف مطلوب تأثیر گذاشته که این امر در استحکام پیوند زناشویی اهمیت بالایی دارد.

وی، از مرد به عنوان پشتیبان و تکیه­‌گاه زن یاد کرد که با قدرت بالای خود می­‌تواند مدیریت اوضاع و شرایط را به دست گرفته و با ایجاد اعتماد به نفس لازم در زندگی مسیر رشد و تعالی و تکامل و پیشرفت مادی و معنوی را فراهم کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، در خصوص راه حل بازگشت عشق نیز گفت: در ابتدای امر جستجو و یافتن دلایل و عوامل ایجاد بی­‌مهری­‌ها و سعی در برطرف کردن یا کاهش در حد توان این موارد می­‌تواند موثر باشد.

از نظر این کارشناس روانشناسی زوجین باید با پذیرش اشتباهات احتمالی خود سعی در برطرف کردن آن و نسبت به عذرخواهی از طرف مقابل پیش قدم شوند.

بارانی خاطرنشان کرد: سازماندهی همه تلاش­‌ها در جهت تقویت و بازگشت عشق به زندگی در سایه یاری از پروردگار محقق می­‌شود هم‌چنین باید در این مسیر از فرمایشات ائمه اطهار(ع) برای زندگی هدفمند بهره جست.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها