تغذیه

کدام ماده غذایی نیاز به گوارش ندارد

کدام ماده غذایی نیاز به گوارش ندارد  ؟ 

پاسخ :

برنج

قسمت اعظم برنج، سرشار از کربوهیدرات است و زود هضم می‌شود. از طرفی برنج قهوه‌ای از برنج سفید سالم‌تر است و فوایدی زیادی هم برای بدن دارد اما چون برنج قهوه‌ای تمام اجزای برنج یعنی هم سبوس و هم دانه را دارد و سبوس برنج مواد مغذی و فیبر بیشتری دارد، پس برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید دیرتر هضم می‌شود.در مقابل، برنج سفید که سبوس ندارد به‌اندازه‌ برنج قهوه‌ای مغذی(Nutritious) نیست و چون تقریبا هیچ‌فیبری برای کندترکردن روند هضم ندارد، خیلی سریع‌تر هضم و در بدن تبدیل به قند می‌شود.اما حواس‌تان باشد این موضوع هم استثنایی دارد؛ برنجی که پخته شده باشد، بعد از سردشدن کمی دیر هضم می‌شود. با سرد شدن برنج، نشاسته‌ آن تبدیل به ماده‌ای می‌شود که به آن نشاسته‌ مقاوم می‌گویند. به این معنا که در برابر عمل هضم در سیستم گوارش مقاومت می‌کند و دیر هضم می‌شود.

گوشت بدون چربی

گوشت‌های بدون چربی مثل گوشت مرغ یا بوقلمون علاوه‌بر اینکه سرشار از پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند، معده‌ را هم ناراحت نمی‌کنند. نصف سینه‌ مرغ تقریبا ۲۷ گرم پروتئین دارد و چون هم مرغ و هم بوقلمون هیچ‌کربوهیدراتی ندارند، بدون فیبر هستند.بهتر است هردوی این گوشت‌ها را بدون پوست مصرف کنید، چون پوست مرغ و بوقلمون مقدار زیادی چربی دارد که در معده همراه با پروتئین، هضم این ماده‌ غذایی را دچار مشکل می‌کند.با این توضیحات، بهتر است خانواده‌ گوشت‌ها را به‌صورت سرخ ‌کرده هم استفاده نکنیم، چون همان‌طور که گفتیم چربی همراه پروتئین گوشت، معده را به‌خاطر دیرهضم‌بودن سنگین می‌کند. از طرفی سعی کنید گوشت را خوب بپزید تا خطر رشد باکتری‌های غذایی را که باعث اسهال و استفراغ می‌شوند، به‌حداقل برسانید.

موز

شهرت موز نه‌تنها به‌دلیل محبوبیت آن بلکه به‌خاطر مغذی بودن این میوه است. موز کربوهیدرات‌هایی دارد که نسبت به میزان رسیده بودن میوه به شکل نشاسته یا قند ظاهر می‌شود.موزهای سبز و نرسیده مقادیر زیادی نشاسته دارند که این میوه را به ماده‌ غذایی دیرهضم تبدیل می‌کند. همین‌طور که موز رسیده و رسیده‌تر می‌شود، این نشاسته تبدیل به قند می‌گردد و هضم میوه‌ را آسان‌تر می‌کند.جالب اینجاست که موزهای نرسیده تقریبا ۷۰ تا ۸۰‌درصد نشاسته دارند، در‌حالی که در میوه‌ کاملا رسیده همین‌ مقدار به کمتر از ۱‌درصد می‌رسد. از طرفی هرچه میوه رسیده‌تر می‌شود، مولکول‌های فیبری به نام پکتین که در موز وجود دارد، شکسته می‌شوند موز نرم‌تر و هضم آن راحت‌تر می‌شود.

(7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.