حیوانات خانگی و ماهی های آکواریومی

مشخصات کبوتر پلاکی

مشخصات کبوتر پلاکی چیست.این یکی از سوالات مکرر کاربران علاقه مند به کبوتر است.ما در بخش آموزش حیوانات در خوزستان خبر به مشخصات کبوتر پلاکی می پردازیم.با ما باشید.

مطمعنا هر پلاکی بازی دنبال اینه که یه نسل خوب و اصیل پرورش بده.اما سوال اینجاست که آیا تحقق این هدف به سادگی گفتنش هست ؟ متاسفانه باید گفت که نه.شاید بپرسید چرا ؟ خب من جوابش رو بهتون میگم.

یه کبوتر تهرانی که گفته میشه اصالتا ایرانی هستش رو در نظر بگیرید.ویژگی های این کبوتر رو در پایین میارم :

1- ویژگی های ظاهری : شاید در نگاه اول خیلی درشت و سنگین به نظر برسه اما واقعیت رو وقتی میفهمی که یه بار بگیریش دستت اونوقت می بینی که مثل پر کاغذ سبکه.دمی تقریبا بلند و مساحت بالها زیاده.رنگ چشمها روشن و سری گرد داره.

2- با توجه به ویژگی های ظاهری و ذات این کبوتر می شه گفت که این نوع کبوتر طول پروازش خیلی زیاده و چندین ساعت می تونه بالای لانه پرواز کنه ( بعضیا شب بال میدن بیچاره تا صبح پرواز می کنه ) تازه صبحم نمیزارن بشینه که چی ؟ پیش کفتربازای گردن کلفت پز بدن که طول پرواز کفترای من مثلا 15 ساعته.دومین چیزی که هست اینه که خیلی از سطح زمین ارتفاع می گیرن.خیلی آروم پرواز می کنن و از نظر هوشی در سطح پایینی هستن.

اما یه کبوتر پلاکی رو در نظر بگیرین.با توجه به ویژگی هایی که در پست اول نوشتم کبوتر بی نهایت باهوش،تند بال،ارتفاع پروازش زیاد نیست و طول پروازش هم مثل تهرانی زیاد نیست.موقع پروازم عادت نداره که زیاد بالای لانه پرواز کنه و گاهی از نظر غیب میشه که اگه یه دستگاه GPS روش نصب کنی می بینی که از شهر خارج میشه و بعضا ده ها کیلومتر فاصله می گیره.

حالا برگردیم سر مسئله اصلی که چرا جمع کردن یه سری کبوتر خوب ( چه پلاکی و چه نژاد های دیگه ) کار ساده ای نیست ؟

ما دو نژاد کبوتر رو به طور جداگانه بررسی کردیم.حالا تصور کنید یه کفتر پلاکی اصیل رو با یه کفتر تهرانی اصیل جفت کنیم ، چه اتفاقی میافته ؟ یه نژاد جدید به دست میاد که نه هوش کبوتر پلاکی رو داره و نه طول پرواز کبوتر تهرانی رو.نه سرعت و استقامت پلاکی رو داره و نه باز و گردش تهرانی رو.یه نژاد پست نسبت به والدینش.و همینه دلیل اینگه میکم جمع کردن یه سری کبوتر اصیل کار دشواریه.چه بسیارن پلاکی بازایی که کفتراشون از نظر ظاهری خیلی تکن اما تو مسافتهای کم باخت میدن.این یکی از معضلات دورگ گیریه.حالا چاره چیه ؟ در پایین چند روش برای جمع کردن یه سری پلاکی خوب آورده شده.

1- خرید کبوتر شناسنامه دار : روش اول مربوط میشه به افرادی که از نظر مالی وضعیت خوبی دارن و هزینه ای که قرار هستش تو این راه بکنه زیاد واسش مهم نیست.این روش یکی از راههای مطمئن و درسته.

هر ساله تعداد زیادی از کبوترانی که تو مسابقات معتبر جهانی صاحب مقام می شن به مزاعده گزاشته می شه و افرادی که مایل به خرید این کبوتران اصیل هستن اونها رو خریداری می کنن و به عنوان مولد به منزل می برن.

2- خرید کبوتر از مراکز معروف پرورش کبوتران مسافتی : این روش هم تقریبا پر هزینه هست چون هر چند قیمت این کبوتران در حد چند صد دلار است که آن هم مبلغ کمی نیست اما از اونجایی که تو ایارن مرکز پرورش معتبر وجود نداره و شخص مجبور است که این کبوتران رو از خارج کشور خریداری کنه خودش هزینه گزافی رو در بر داره.این مراکز از کبوتران معروف و شناسنامه دار به عنوان مولد استفاده می کنن و جوجه های اونا رو به عموم واگزار میکنن.

3- روش آخر که تو کشور ما زیاد مورد استفاده قرار میگیره اینه که با آگاهی از ویژگی های ظاهری یه کبوتر خوب برای خریدن کبوتر راهی پرنده فروشیها و مراکز فروش کبوتر بشید که من پیشنهاد می کنم کبوتر رو از قفس نخرید و حدالامکان سعی کنید از کبوتر باز بخرید چون کبوتری که ایراد نداشته باشه تو قفس نمیندازن.البته استثنا هم هست.بعضا دیده شده که کبوتری از قفس به قیمت پایین خریداری شده و یکی از بهترین کبوترا از آب در اومده.که اینم خودش بر می گرده به میزان شناخت شما از ویزگی های کبوتر خوب و شانس شما.

حالا یه بار ویژگی های کبوتر پلاکی اصیل رو بررسی می کنیم :

اولا که سعی کنید کبوتر رو از همون سه رنگ اصلی یعنی سبز ، زرهی و اوغون انتخاب کنید.نوک در راستای سر باشه یعنی از ابتدای نوک تا انتهای پیشانی تخت باشه.رنگ نوک سیاه و رنگ پاها تیره.وضعیت چشم رو در پست قبل توضیح دادم.دم کوتاه به شکلی که انتهای شاهپرها و دم با هم برابر باشد و اگر پاهای کبوتر را از پشت بکشی به انتهای دم برسد و یا حتی دم را رد کند.کبوتر کتفهای قوی داشته باشد و بالها به شکل نیمه باز باشد و سینه پهن و گردنی قوی و بلند داشته باشد.و در نهایت کبوتر رو در قفس رها کنید و رفتارش را زیر نظر بگیرید و ببینید که آیا از نظر فیزیکی عیب و ایرادی نداشته باشد.به خصوص گردن که اگه قبلا نیوکاسل گرفته باشد کمی کج به نظر می رسد.یکی از چیزهایی که نشانه بیماری قبلی است قطع بودن یکی از انگشتهاست.

پیشنهاد من اینه که 20 تا پلاکی به این شکل خریداری کنید و 1 ماه بعد از جلد کردنشون از مسافتهای نزدیک اطراف لانه مورد ارزیابی قرار بدین ( 5 تا 10 کیلومتر ) .البته تو یک ماه اول مرتب کفترا رو پر بدین که تو این یک ماه محل لانه رو خوب بشناسن.بعد هر هفته مسافت رو بیشتر کنید مثلا هفته ای 10 کیلومتر به مسیر پرواز اضافه کنید تا مرز 100 کیلومتر.تو این مراحل ممکنه تعدادی از کفترا بر نگردن و در مرحله آخر چکیده ای از اونها باقی بمونه.10 روز به کفترا استراحت بدین و تو این 10 روز خوب اونا رو تغذیه کنید که اگر احیانا از نظر جسمانی ضعیف شدن تجدید قوا کنن.بعد از پایان 10 روز کفترا رو به یه مسیر 150 تا 200 کیلومتری ببرید و رها کنید.کفترایی که از این مرحله سربلند بیرون بیان شایسته تکثیر و جوجه گیری هستن.

(44 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها