اطلاعات خوزستان

فرودگاه آبادان؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه بین المللی آبادان جزو نخستین فرودگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر، فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد. در ادامه با خوزستان خبر همراه باشید.

شهر آبادان جزو معدود شهرهای معروف و همه ایران است که مرکز استان نیست، این شهر با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزارنفری و با مساحت ۲۰۶۳ هکتار در جنوب باختری استان خوزستان قرار دارد. این شهر در دوران قبل از جنگ ایران و عراق یکی از آبادترین و مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه به حساب می‌آمده و وجود منابع نفتی در آن علت اصلی رشد و توسعه این شهر بوده است.

تاریخچه فرودگاه آبادان

فرودگاه آبادان (فرودگاه بین المللی آیت اله جمی) را می‌توان در زمره اولین فرودگاه‌های کشور محسوب کرد که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران احداث شد، یک فرودگاه همگانی با کد یاتا ABD است که دو باند فرود آسفالت دارد و طول باند بزرگ‌تر آن ۳۱۰۴ متر است.

این فرودگاه در ضلع شرقی جزیره آبادان در موقعیت جغرافیایی ۴۸ درجه و ۱۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۲۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه عرض شمالی در زمینی به مساحت ۳۸۳.۴ هکتار واقع شده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان به فاصله ۱۰ کیلومتر تا مرکز شهر، از شمال به خرمشهر به فاصله ۱۸ کیلومتر و از غرب به رودخانه اروند و مرکز کشور عراق منتهی می‌شود.

موقعیت فرودگاه آبادان روی نقشه

فرودگاه بین المللی آبادان در منطقه آزاد اروند واقع شده است که این منطقه بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران با مساحتی بالغ بر ۱۷۲۰۰ هکتار و دارای سه سایت است که به فعالیت‌های صنعتی، توریستی و تجاری اختصاص یافته که فرودگاه آبادان در سایت توریستی قرار دارد.

فرودگاه آبادان یکی از مزیت‌های اساسی و استراتژیک منطقه بشمار می‌رود که باید این موقعیت را بیش از گذشته دریابد و برای فعالیت مجدد تجاری آن که قطعا در مقایسه با دیگر فرودگاه‌های کشور درآمدزاتر و موفق‌تر خواهد بود، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری کنند. با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در سال ۱۳۴۶ در مساحتی حدود ۳۷۲.۶۶ کیلومتر ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت نفت به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

نکته جالب اینکه، فرودگاه آبادان به عنوان ALTERNATE (فرودگاه کمکی و احتیاطی) فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بوده و هرگاه به دلایل جوی و سایر عوامل پروازی قادر به نشستن در مهرآباد نبود، از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می‌شد.

هم‌ اکنون این فرودگاه با دالان‌های هوایی بین‌ المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش، فاصله ندارد و به ‌طور مداوم پروازهای بین‌ المللی از فراز این فرودگاه عبور می‌کنند. از فرودگاه بزرگ و با قدمت آبادان اکنون تنها نامی باقی‌مانده و انجام پروازهای کنونی را هرگز نمی‌توان با آن روزگار و پروازهای روزانه‌اش به شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی مقایسه کرد.

این فرودگاه در سال ۱۳۹۱ به درخواست سید حسین دهدشتی نمایندهٔ آبادان در مجلس شورای اسلامی توسط دولت وقت به فرودگاه بین‌ المللی آیت ‌الله جمی آبادان تغییر نام داد.

آمار جابه‌جای مسافر در فرودگاه آبادان

آمار جابه‌جای مسافر فرودگاه آبادان در سال ۱۳۹۳ در حدود ۴۳۰ هزار مسافر بوده است که با سه هزار و ۹۰۰ پرواز جابه‌جا شدند.

همچنین تعداد پروازهای بین المللی فرودگاه آبادان در سال ۱۳۹۴ به ۴۲۰ پرواز رسید که در این مدت بیش از ۲۷ هزار مسافر در مسیر شارجه و کویت – آبادان و برگشت جابه‌جا شدند.

در این مدت میزان بار جابه‌جا شده بیش از پنج هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳ که سه هزار و ۸۰۰ تن بود رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در طول هفته بیش از ۱۱۰ پرواز داخلی و خارجی به مقصد شیراز، تهران، اصفهان، شارجه، بندرعباس، خارک و مشهد مقدس با همکاری شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ایران ایرتور، ایرعربیا، زاگرس، آسمان، ماهان، قشم ایر و نفت در فرودگاه آبادان انجام می‌شود.

قابلیت‌های این فرودگاه به ‌گونه‌ای است که ظرفیت ورود هشت هواپیمای پهن پیکر را به ‌طور هم زمان در رمپ مسافری خود دارد و از آنجایی که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شده است حتی ظرفیت هواپیماهایی به بزرگی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس-۳۴۰ را دارا است و می‌تواند هواپیماهای بزرگ‌تر را نیز پذیرش می‌کند. اعتبار فرودگاه آبادان به حدی بود که بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمای جهان از جمله کویت ایرویز، کی‌ال‌ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوییس ایرویز، ایر فرانس، اسکاندیناوی ایر، آلایتالیای ایتالیا، ایر ایندیا از شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست داشت.

شماره تماس‌های فرودگاه آبادان

  •  نشانى:  ایران، خوزستان، آبادان، جاده آبادان ـ خرمشهر ـ فلکه فرودگاه
  • تلفن:  ۳۲۰۹۲ – ۰۶۳۱
  • فکس: ۳۲۰۹۷- ۰۶۳۱
  • صندوق پستی:  ۶۳۱۶۵ – ۳۶۵

نزدیک‌ترین هتل‌ها به فرودگاه

بیشتر هتل‌های آبادان خوشبختانه در نزدیکی فرودگاه این شهر قرار دارد که در ادامه لیست این هتل‌ها را به ترتیب نزدیکی به فرودگاه برای شما شرح می‌دهیم.

وضعیت فاصله قرارگیری هتل‌های آبادان با فرودگاه روی نقشه

هتل کاروانسرای آبادان

  • هتل چهار ستاره
  • آدرس : فلکه هلال بریم – جنب فرودگاه بین المللی آبادان
  • فاصله تا فرودگاه ۵ دقیقه
  • فاصله تا راه‌آهن ۵ دقیقه
  • تلفن: ۵۳۲۶۴۰۰۲

هتل پرشین آبادان

  • چهار ستاره
  • آدرس: بلوار آزادی، منطقه بریم، هتل پارسیان آزادی
  • فاصله تا فرودگاه ۸ دقیقه
  • فاصله تا راه‌آهن ۱۴ دقیقه
  • تلفن: ۵۳۲۶۰۰۶۰

هتل کیوان

  • هتل ۲ ستاره
  • آدرس: خیابان منتظری رو به رو بیمارستان امام
  • فاصله تا فرودگاه ۲۰ دقیقه
  • تلفن: ۵۳۲۲۳۸۸۳

مقاصد پروازی و شرکت‌های هوای که به فرودگاه آبادان پرواز دارند

مقصدهای پروازی
هواپیمایی ایر عربیافرودگاه بین‌ المللی شارجه
ایران ایرفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌ المللی کویت،فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی نفت ایرانفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
کیش ایرفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی قشمفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی تابانفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان
هواپیمایی زاگرسفرودگاه بین‌ المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه کرمان، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

آیا تابه حال از فرودگاه آبادان استفاده کرده‌اید؟ نظر شما درباره امکانات این فرودگاه چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم خوزستان خبر در میان بگذارید. همچنین شما می‌توانید باقی مطالب فرودگاه‌های ایران را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها