اخبار خوزستان

آب سد کوثر فردا رها سازی می‌شود

آب سد کوثر فردا رها سازی می‌شود

آب سد کوثر فردا رها سازی می‌شود

 مدیر امورآب منطقه شرق سازمان آب و برق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت هشت صبح فردا دوشنبه با دبی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه انجام خواهد شد، ۷۶ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر پر است و به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان برای شرب مردم و احشام آنها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت می‌گیرد.

مهدی خواجه‌پور از اهالی روستا‌های پایین دست سد کوثر و مردم درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.

به گفته او حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴۳۱ میلیون مترمکعب، دبی ورودی به این سد پنج مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی کنونی ۹ مترمکعب بر ثانیه است.

رهاسازی آب از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می‌گذارد و موج رهاسازی شده از این سد، در فاصله چهار تا ۶ ساعت به پل خیرآباد (مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.

سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده است. این سد در سال ١٣٨۴ وارد فاز بهره‌برداری شد. رودخانه خیرآباد از رود‌های شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید که در شهر زیدون بهبهان به رودخانه زهره می‌ریزد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز