اخبار خوزستان

عملیات ترمیم باند فرودگاه بین المللی آبادان آغاز شد

عملیات ترمیم باند فرودگاه بین المللی آبادان آغاز شد

به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرنگار برنا از آبادان، جواد شمالی نژاد امروز با اشاره به آغاز عملیات ترمیم باند فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان، اظهار کرد: عملیات ترمیم ۱۱ نقطه از باند این فرودگاه پس از هماهنگی های لازم با معاونت عملیات هوانوردی و فرودگاهی، اداره کل عمران و توسعه فرودگاه ها، اداره کل کنترل ترافیک هوایی و مدیر ایمنی شرکت و با نظارت مهندسین مشاور ایمن راه، آغاز شد.

مدیر فرودگاه آبادان افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده با شرکت های هواپیمایی، در ساعاتی از شبانه روز باند بسته و عملیات ترمیم انجام خواهد شد.

فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد. در سال ۱۳۴۶ فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در مساحتی حدود ۶۶/۳۷۲ هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.

این فرودگاه که با نام فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان نیز شناخته می‌شود، یک فرودگاه همگانی با کد یاتا ABD است که دو باند فرود آسفالت دارد و طول باند بزرگتر آن ۳۱۰۴ متر است.

فرودگاه آبادان به عنوان فرودگاه کمکی و احتیاطی فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بود و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی قادر به نشستن در فرودگاه مهرآباد نبود از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می‌کرد.

کویت ایرویز، کی‌ال‌ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوییس ایرویز، ایر فرانس ،اسکاندیناوی ایر، آلایتالیای ایتالیا، ایر ایندیا ازشرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست کرد.

فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرار گرفتن در دالان هوایی بین‌المللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کیترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود و هم‌اکنون نیز با دالان‌های هوایی بین‌المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش، فاصله ندارد و به‌طور مداوم پروازهای بین‌المللی از فراز این فرودگاه عبور می‌کنند.

این فرودگاه در سال ۱۳۹۱ به‌درخواست سید حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی توسط دولت وقت به فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان تغییر نام داد.

فرودگاه بین المللی آبادان ظرفیت هشت هواپیمای پهن پیکر را به‌طور هم‌زمان در رمپ مسافری خود داراست. از آنجایی که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شده‌ حتی ظرفیت هواپیماهایی به بزرگی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس ۳۴۰ را دارا است و هواپیماهای بزرگتر را نیز پذیرش می‌کند.

انتهای پیام/

 



آیا این خبر مفید بود؟









نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف