اخبار خوزستان

آغاز طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه حوزه غرب اهواز

آغاز طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه حوزه غرب اهواز

آغاز طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه حوزه غرب اهواز رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از آغاز اجرای طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه اول و دوم حوزه غرب این کلانشهر خبر داد. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، دکتر شایسته شمی پور گفت: طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه اول و دوم در سراسر کشور به صورت رایگان با هدف از این پیشگیری از کمبود ویتامین D و آهن در گروه هدف اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین دی به شدت رایج است و اکثر افراد از آن بی اطلاع هستند، افزود: علائم آن اغلب خفیف و نامشخص است یعنی به سختی می‌توان دریافت این علائم ناشی از کمبود ویتامین دی است یا علت دیگری دارد.
خانم شمی پور برخی از علائم کمبود ویتامین دی را بیماری و عفونت مداوم، خستگی مفرط و ضعف، درد کمر و استخوان، افسردگی، نقص در توانایی ترمیم زخم، پوسیدگی استخوان، ریزش مو و درد عضلات عنوان کرد.
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: احساس خستگی، بی‌حوصلگی و ضعف و کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی از مهمترین عوارض بیماری‌های کم‌خونی در گروه‌های مختلف تحصیلی است و دانش آموزان می‌توانند فرهنگ سالم زیستن را از طریق آموزش صحیح، روش‌های سلامت و رفتار‌های تغذیه‌ای مناسب فرا گیرند.
وی می‌گوید: به همین منظور مزاسم نمادین زنگ آغاز طرح مکمل یاری با قرص آهن (هفتگی) و ویتامین D (ماهیانه) در مدارس متوسطه اول و دوم در شهر و روستا با همکاری آموزش و پرورش یکشنبه ۲ بهمن ماه در مدرسه شاهد عفاف ناحیه یک به صدا درآمد و سهمیه مکمل هردانش آموز به آموزش و پرورش تحویل داده شده است.
به گفته شمی پور؛ در این طرح به همه دختران دوره متوسطه، یک دوره ۱۶ هفته‌ای قرص آهن داده خواهد شد که هدف آن تأمین ذخایر آهن بدن دانش آموزان و افزایش سطح ایمنی و توان تحصیلی دانش آموزان است، همچنین ماهانه یک عدد کپسول ویتامین D به همه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه داده می‌شود که تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.
وی در پایان با بیان اینکه مکمل آهن به میزان همه گروه‌های هدف داده شده است، گفت: در فاز اول ۵ هزار ویتامین دی تحویل داده شده است.
در حوزه غرب اهواز ۲۵۷ مدرسه متوسطه اول و دوم وجود دارد که حدود ۲۸ هزار دانش آموز دختر و بیش از ۳۰ هزار دانش آموز پسر در حال تحصیل هستند.