اخبار خوزستان

جگر مرغ، محل رسوب آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم

جگر مرغ، محل رسوب آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم

جگر مرغ، محل رسوب آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم جگر مرغ به ویژه نوع صنعتی، محل رسوب و تجمع آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم است. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، در پرورش مرغ‌ها، مواد هورمونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنگامی که به مرغ آنتی بیوتیک تزریق می‌کنند باید ۵ تا ۱۴ روز از کشتار آن خودداری کنند، اما این مسئله رعایت نمی‌شود و در بسیاری از مرغداری‌ها چند ساعت قبل از کشتار مرغ به آن آنتی بیوتیک می‌دهند.
باید توجه داشت که مقدار زیادی از این داروها، در جگر مرغ باقی می‌مانند، زیرا جگر، محل سم زدایی است و بسیاری از دارو ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی، خنثی می‌شوند.
بسیاری از جگر‌های مرغ، آلودگی بالایی، به خصوص به آنتی بیوتیک‌ها دارند، اما گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک‌ها قرار می‌گیرد و این دارو بیشتر در جگر و کلیه‌های مرغ تجمع پیدا می‌کنند.
آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتر در بافت نرم تجمع می‌کنند و از آنجاییکه جگر هم بافت نرمی است، اینگونه مواد در این بافت رسوب می‌کنند و با خوردن جگر، آنتی بیوتیک ها، به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شوند، بنابراین اگر از نحوه پرورش مرغ مطلع نیستید آن را مصرف نکنید.
باید بدانید که برخی آنتی بیوتیک‌های ممنوع هم مرغداری‌ها استفاده می‌شوند، به همین علت باید مرغ‌های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و پیش از مصرف گوشت مرغ آن را کامل بپزید، زیرا فرآیند پخت و پز باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.
همچنین مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است، زیرا جزو غذا‌های با کلسترول بالا محسوب می‌شود، مصرف زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری قلبی خواهد شد.