اخبار خوزستان

خانه‌تکانی نوروزی در محوطه‌های باستانی چغازنبیل و هفت‌تپه

خانه‌تکانی نوروزی در محوطه‌های باستانی چغازنبیل و هفت‌تپه

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اعلام این خبر افزود: همزمان با آیین پاک‌سازی و خانه‌تکانی محوطه‌ها و موزه‌های تاریخی، عوامل پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز با همکاری سَمَن‌ها و مردم محلی به پاک‌سازی این دو محوطه تاریخی اقدام کردند و به استقبال نوروز رفتند.

عاطفه رشنویی ادامه داد: آیین پاک‌سازی و خانه‌تکانی محوطه‌های تاریخی و موزه‌های کشور، هرسال در آخرین جمعه برگزار می‌شود تا به صورت نمادین آخرین گام آماده‌سازی محوطه‌ها و موزه‌ها برای استقبال ازگردشگران نوروزی برداشته شود که در همین راستا امسال نیز مانند هرسال این آیین در محوطه چغازنبیل و هفت‌تپه باحضور سمن‌ها و دوستداران میراث‌فرهنگی و جامعه محلی برگزار شد.»

وی با بیان اهمیت خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال در محوطه‌های تاریخی، اظهار داشت: آیین خانه‌تکانی همواره در میان ایرانیان برای استقبال از نوروز، محبوب بوده است. محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها، خانه‌های فرهنگی مردمان عزیز این کشور هستند؛ از این‌رو، فهرستی از اقدامات در دست دارند که بستر مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم کنند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه افزود: این اقدامات معمولاً از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و آخرین اقدامات با آیین پاک‌سازی همراه می‌شود. در چغازنبیل و هفت‌تپه نیز اقدامات در راستای آماده‌سازی محوطه و موزه برای استقبال از گردشگران انجام شده تا بتوانیم بیش از پیش، خدمات ارزنده‌ای به گردشگران ارائه کنیم و آن‌ها را با گذشته پرافتخار خود آشنا سازیم.

وی در پایان با تأکید بر حفاظت همگانی از محوطه‌های تاریخی تصریح کردد: محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها متعلق به همگان است و حفاظت از آن نیز وظیفه همگانی است؛ به همین دلیل، سالانه شاهد حضور گروه‌های داوطلب و علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی، جامعه محلی و سمن‌ها در آیین پاکسازی محوطه‌ها هستیم تا همه دست در دست هم برای میراث‌فرهنگی کشور عزیزمان قدم برداریم.

انتهای پیام/