اخبار خوزستان

آغاز مرمت مهم‌ترین بنای قجری در رامهرمز

آغاز مرمت مهم‌ترین بنای قجری در رامهرمز

سید عباس موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی مبلغ ۸۶۰ میلیون تومان اختصاص داده شد.

او با اشاره به اینکه وظیفه اصلی میراث فرهنگی حفظ، نگهداری، مرمت و ثبت اثر در فهرست آثار ملی و جهانی (یونسکو) است گفت: بخش‌هایی از این اثر ارزشمند و تاریخی که در اثر عوامل طبیعی فرسوده و تخریب شده بود مرمت و بازسازی می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامهرمز ابراز امیدواری کرد: دیگر بناهای تاریخی رامهرمز با همت و همکاری مسؤولان شهرستانی و استانی بازسازی و مرمت شوند تا شاهد جذب گردشگر و بازدید از آثار کهن شهرستان رامهرمز باشیم.

«عمارت صمیمی» (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغ‌های سکونتی‌ـ‌حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم‌نشین شهرستان رامهرمز استفاده می‌شد و متاًثر از باغ‌های فرنگی ساخته شده‌ است. این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده ‌است.

عمارت اندرونی که همان کوشک میانی است در ۲ اشکوب همکف و زیرزمین بنا شده‌ است و محل کارهای حکومتی و دفتری بود، در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت. طبقه همکف شامل سرسرا، چهار اتاق و یک سفره‌خانه است دارای سقف‌های گنبدی از نوع چهاربخشی و طاق و تویزه است. زیرزمین آن شامل ۲ اتاق و یک سرسرا است. این بنا دارای خیشخال و بارگیر نیز هست. این بنا به شماره ثبت ۹۹۵۶ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

با همین موضوع:

ورود به «عمارت صمیمی» ممنوع!

انتهای پیام

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها