اخبار خوزستان

تلاش انجمن هنرهای نمایشی برای برگزاری همایشی با موضوع فرهنگی و بومی خوزستان

تلاش انجمن هنرهای نمایشی برای برگزاری همایشی با موضوع فرهنگی و بومی خوزستان

محمد یاقوت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در انجمن هنرهای نمایشی استان پس از انتشار ۲ مجلد کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان درصدد تدوین و انتشار سومین کتاب تئاتر استان خوزستان هستیم که این بار مبحث مهم پژوهش در اولویت پذیرش آثار ما خواهد بود.

او یادآوری کرد: ادبیات کهن اگر با شیوه‌های اجرایی نو روی صحنه نمایش برود قطع به یقین مورد استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت.

یاقوت‌پور معتقد است: اگر بتوانیم متون ادبیات کهن را در اجراهای نمایشی با نوآوری‌های تازه‌ای، بنا به ذایقه و سلیقه نسل جوان با بهره‌گیری از شیوه‌ها و جلوه‌های نمایشی جدید روی صحنه ببریم قطع به یقین می‌توانیم ادبیات کهن را بیشتر در اجراهای نمایشی داشته باشیم.

وی معتقد است: وجه تمایز و امتیاز هنر نمایش نسبت به سایر هنرها استفاده از جلوه‌های بصری است که با شیوه‌های اجرایی نو و خلاقانه آثار کهن را می‌توانیم روی صحنه ببریم و مورد پذیرش و استقبال نسل نو قرار دهیم.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به اینکه گردشگر وقتی به منطقه‌ای می‌آید به جست‌وجوی ظرفیت‌های تفریحی، فرهنگی، طبیعی و… منطقه است و اتفاقات و مختصات آن منطقه را مورد بازدید قرار می‌دهد گفت: اگر بتوانیم نمایش‌هایی را روی صحنه ببریم که در نگارش متن به زاد و بوم و رسوم و فرهنگ خودمان در خوزستان بپردازد مورد پذیرش و استقبال گردشگران هم قرار می‌گیرد.

یاقوت‌پور خاطرنشان کرد: وقتی نمایش‌هایی را بر اساس زاد و بوم و فرهنگ خودمان به جشنواره‌های کشور می‌بریم به دلیل اینکه برای قومیت‌های دیگر رسم و رسوم مردم ایران تازگی دارد همواره مورد استقبال ویژه تماشاگران و از جمله گردشگران قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: در انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در سال گذشته به صورت عملیاتی نگاه ویژه‌ای به ادبیات کهن، قومیت‌ها و فرهنگ غنی استان خوزستان داشتیم و در حد توان و بضاعت خودمان تلاش بر تولیداتی داشتیم که بتوانیم بیش از پیش ادبیات کهن خودمان را با اجراهای نمایشی که همراه با نوآوری‌های اجرایی کارگردان‌ها بود گره بزنیم و روی صحنه ببریم.

به باور این هنرمند تئاتر: اتفاق، رصد و واکاوی کلان فرهنگی برای پیدا کردن حلقه مفقوده مابین نسل جدید و ادبیات کهن نیاز است که به قطع از آنجایی که هنر متعالی نمایش در ذیل مقوله فرهنگ قرار می‌گیرد این واکاوی و پژوهش پیش‌نیاز تولیدات نمایشی بومی ما نیز خواهد بود.

 او اظهار کرد: رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با تاکید بر اینکه باید سبک و سیاق و ذایقه نسل جدید را در نظر داشته باشیم گفت: این امر برای این است که مخاطبان بیشتری به سالن‌های نمایش که اغلب آن‌ها مخاطب عام و نسل جوان هستند و شاید مقداری از ادبیات کهن دور شده باشند جذب شود.

انتهای پیام

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها