اخبار خوزستان

چالش‌های آموزش عشایری؛ از کاهش ساعات تدریس تا استخدام سرباز معلمان

چالش‌های آموزش عشایری؛ از کاهش ساعات تدریس تا استخدام سرباز معلمان

مسعود سعادتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان با توجه به ارائه آموزش دو ساله غیرحضوری، اظهار کرد: در ابتدا، تعطیلی مدارس را باید به دو حوزه تعطیلی در مدارس عشایری و روستایی و تعطیلی در مدارس شهری تقسیم کرد و سپس بر اساس شرایط هر کدام به تحلیل آن‌ها پرداخت.

وی افزود: بعد از تعطیلی مدارس در سراسر کشور، برخی از خانواده‌های شهری با استفاده از معلمان خصوصی و نیز سطح سواد والدین، تا حدی این مساله را حل کردند هر چند این شیوه هم نمی‌توانست جایگزین مناسبی برای مدرسه و آموزش حضوری باشد اما به هر حال تا حدی می‌توانست کمبود و ضعف به وجود آمده را جبران کند.

افت تحصیلی دانش‌آموزان عشایری و روستایی

این معلم مدارس خوزستان گفت: متاسفانه به خاطر شرایط مدارس عشایری و روستایی و نبود کلاس‌های خصوصی و نیز سواد ناکافی خانواده‌ها برای کمک به دانش‌آموزان، این دانش‌آموزان به شدت آسیب دیدند که نه تنها برای آن برنامه جبرانی مناسب و عملی، از طرف آموزش و پرورش ارائه نشد، بلکه تدریس بسیاری از معلمان استخدام شده بدون ضابطه و نیز سرباز معلمان بدون آزمون استخدام شده در چند سال گذشته در این مناطق، کار را برای جبران سخت‌تر کرده است.

کاهش ساعات تدریس

سعادتی ادامه داد: همچنین با کم شدن ساعات تدریس برخی مدارس به خاطر کم شدن تعداد دانش‌آموزان، که در پی مهاجرت بی‌رویه از روستاها و مناطق عشایری به شهر به وجود آمده است، در سال‌های آتی مشکلات سیاسی و اجتماعی این پدیده نیز روشن‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان روستایی و عشایری عنوان کرد: جبران افت تحصیلی در  مناطق روستایی و عشایری سخت‌تر شده اما بسیاری از معلمان این مناطق می‌توانند با از خودگذشتگی و تدریس و تاکید بر مطالب پایه مربوط به سال‌های گذشته در کنار مطالب فعلی، تا حدی ضعف‌های گذشته را برطرف کنند.

انتهای پیام