اخبار خوزستان

لزوم اصلاح ارتباط با فرزندان در رابطه چهره به چهره / آموزش خلاقیت به کودکان با قصه‌گویی

لزوم اصلاح ارتباط با فرزندان در رابطه چهره به چهره / آموزش خلاقیت به کودکان با قصه‌گویی

دکتر محمد راضی جلالی در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی که در اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد، بیان کرد: فرآیند انتقال اطلاعات که در قصه‌گویی صورت می‌گیرد، اخلاقیات را به کودکان می‌آموزد، خلاقیت را رشد می‌دهد، قدرت تصمیم‌گیری و کنجکاوی را در آن‌ها تعریف می‌کند و هر گونه فرآیندی که در ادامه زندگی لازم است اتفاق بیفتد را برای کودک رقم می‌زند.

به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: نوع ارتباط والدین و فرزندان با ماشینی شدن زندگی کنونی دچار اشکال شده است و این مساله باعث شده در آموزه‌هایی که باید به کودکان‌مان بیاموزیم درست عمل نکنیم. یکی از بارقه‌هایی که می‌توان به عنوان بارقه‌های امید در برگرداندن و اصلاح این ساختار به شمار بیاید، همین قصه‌گویی است که به واسطه ایجاد یک ارتباط چهره به چهره بین والدین به ویژه بین مادر و فرزند این نیاز را برطرف می‌کند.

راضی جلالی گفت: دانشجویان ما متاسفانه برای ورود به دانشگاه از یک سری فرآیندها و موانع باید گذر کنند. چه بسا هر کدام رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کنند اما می‌بینیم آن سطح علمی و سطح تعامل اجتماعی که باید در جامعه داشته باشند را ندارند و در آینده ممکن است با نسلی مواجه باشیم که تخصص دارد ولی تعامل اجتماعی ندارد زیرا از کودکی از این فرآیندهای قصه‌گویی دور بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: فرزندی که در سن ۱۸ سالگی درگیر کنکور است حتی گاهی از ارتباطات خانوادگی دوری می‌کند تا موفقیت تحصیلی را به دست بیاورد که این به وجود اشکال در سیستم آموزشی ما برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: در قصه‌گویی، می‌توانیم خلاقیت را به کودک یاد بدهیم؛ خلاقیتی که می‌تواند در آینده از یک دانش‌آموخته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یک فناور بسازد. خلاقیتی که بتواند آن فرد را وادار به فکر کردن کند و فرد در نهایت مجبور نشود برای معیشت خودش در یکی از سازمان‌های دولتی استخدام شود بلکه به سمت کارآفرینی حرکت کند.

راضی‌جلالی در پایان گفت: در پارک علم  و فناوری خوزستان بیش از ۳۵۰۰ نفر در حوزه‌های مختلف شاغل هستند و در حوزه کودکان نیز هم در بحث صنایع خلاق هم در رباتیک و فعالیت‌های آموزشی اقدامات خوبی در حال انجام است.

انتهای پیام