اخبار خوزستان

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه عمومی برای کلیه آحاد جامعه است

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه عمومی برای کلیه آحاد جامعه است

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه عمومی برای کلیه آحاد جامعه است

نورانی روز پنجشنبه در نشست با رسانه‌های استان در محل اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، اظهار داشت: ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت وظیفه عمومی برای کلیه آحاد جامعه است و رسانه ها و جامعه هنری در این زمینه رسالت خاصی را بر عهده دارند.

وی افزود: زمانی که کار فرهنگی می‌کنیم گل سر سبد این کارها و والاترین فرهنگ، بحث ایثار است؛ جامعه ما جامعه ای سرشار از خانواده شهید پرور و ایثارگر است که جایگاه ویژه ای دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: در دانشگاه شهادت، اساتید دانشگاه، شهدایی هستند که به ما درس مردانگی، استقامت و ایستادگی می دهند؛ دانش‌آموز، کارگر، مهندس و ورزشکار و … جان خود را نثار کردند تا امنیت و آرامش به کشور ما بازگردد و وظیفه ما پاسداری از این دستاورد ارزشمند است.

وی تصریح کرد: بر اساس بند (ل) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ، مصوب شده بود که تمامی دستگاه ها، نهاده‌ها و سازمان ها یک درصد از بودجه خود را برای ترویج فرهنگ آهنگ ایثارگری و شهادت بگذارند و کارهای هنری، فرهنگی، برگزاری یادواره ها، ساخت فیلم، چاپ کتاب از خدماتی است که این فرهنگ را ترویج می کند.

نورانی بیان کرد: همچنین تجلیل از خانواده شهدا وسرکشی از خانواده جانبازان از رسالت های اصلی بنیاد شهید است اما یکی از وظایفی که به رغم قانونی بودن آن، دستگاه ها مورد انتقاد ما هستند بحث پرداخت ۳۰ درصد حق جانبازان و ایثارگران است که در این زمینه تذکراتی به برخی از دستگاه‌ها داده شده اما هنوز حدی گرفته نشده است.

وی خاطر نشان کرد: عدم توجه به این تعهد باعث شده که اکنون حدود ۱۱ هزار بیکار در جامعه ایثارگران داشته باشیم. بیش از ۹۰ درصد مراجعات ما بحث اشتغال است. متاسفانه این ایثارگران دارای مدرک ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: روز گذشته جلسه ای با استاندار خوزستان داشتیم که بار دیگر مصوب شد، دستگاه ‌ها به تعهدات خود نسبت به جامعه ایثارگران عمل کنند و اگر غیر از این باشد، می‌توانیم آن ها را به مراجع قانونی معرفی کنیم.

وی افزود: در بحث ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت، تهیه ۱۰ مستند از شهدای مدافع حرم در دستور کار است؛ یکی از برنامه های دیگر نیز تهیه ۱۴۸۰ مصاحبه با والدین، همسران و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد است که این گنجینه های گرانقدر ، ثبت شود .

نورانی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید داشتند که این خاطرات و‌ مسائل فرهنگی و سیره زندگی شهدا باید در جامعه منعکس و ثبت شود.

وی بیان کرد: متاسفانه هر هفته یا روزانه اخبار ناگواری می‌شنویم که تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان را از دست می دهیم و این گنجینه های ارزشمندی است که از دست می رود.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: در ماه های اخیر در بحث تاریخ شفاهی شتاب خوبی داشته ایم و از طریق صدا و سیما برنامه روایت قهرمانان آغاز شده است.

وی گفت: همچنین در ایام اربعین ۴۰ موکب توسط خانواده شاهد و ایثارگر در مرزهای استان برپا شد و بیش از ۱۲۰ هزار محصولات فرهنگی بین زائران اربعین حسینی در مرزهای استان توزیع شد.

نورانی اظهار داشت: غیر از آن نیز طرحی به نام نایب الشهید در اربعین امسال اجرا شد که هر زائری به نیابت از یک شهید به زیارت رفت. و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

وی افزود: موکب‌های ایثارگران و خانواده‌های شاهد ماهشهر در شهرستان‌های بهبهان، اندیمشک، ایذه، اهواز ، آبادان، خرمشهر، شلمچه و چذابه مستقر بودند و به زائران خدمت‌رسانی کردند .

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم اوایل بهمن ماه با همکاری شهرداری، سپاه و سایر دستگاه های اجرایی مصادف با شهادت ۱۳ شهید مدافع حرم در عملیات آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا سوریه برگزار می شود.

وی بیان کرد: همچنین برنامه روز بزرگداشت شهدا در روز ۲۲ اسفند با همکاری دستگاه های مختلف برگزار می شود.

نورانی گفت: برگزاری اردوی یک روزه در این ایام در دستور کار قرار گرفت که حدود ۱۲۰۰ نفر اعزام شدند؛ یکی دیگر از برنامه های ما در بحث درمانی اردوهای دو یا سه روزه بود که برای شهرستان های دزفول، شوش و اندیمشک در دستور کار قرار گرفت و آبادان و اهواز اعزام می شوند و به صورت پایش سلامت مورد معاینه قرار می گیرند.

وی تصریح کرد:همچنین در جلسه با نخبگان ایثارگر ، از گروه‌هایی برای همفکری و رفع مشکلات جامعه ایثارگران استفاده می شود.در بحث کمیسیون پزشکی نیز سال گذشته ۷ جلسه برگزار شد اما خوشبختانه در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶ کمیسیون برگزار شده و پیش بینی می شود ۵۰ درصد تا آخر سال در برگزاری این کمیسیون، افزایش داشته باشیم .

وی بیان کرد: یکی دیگر از مطالبات جدی ما اجرای آزمون بند ج تبصره ۷۸ قانون است چرا که بر اساس این ماده فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد می‌توانند در آزمون شرکت کرده و دولت نیز موظف به ایجاد اشتغال و تبدیل وضعیت آن‌ها است.

نورانی افزود: برای تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل ، قانون دولت را مکلف کرده است که تا آخر امسال این اقدام را صورت دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه به رغم تمامی دستورات تاکنون تنها حدود ۲۰ درصد کار انجام شده است.

مدیرکل بنیاد شهید خوزستان گفت:در حوزه مسکن نیز بیش از ۱۰ هزار ایثارگر داریم که تاکنون خدماتی دریافت نکرده‌اند اما در توافقنامه‌ای بین استانداری و بنیاد شهید که دو سال پیش انجام شده قرار بود سالانه ۲۵۰۰ زمین به این خانواده ها اختصاص داده شود و تاکنون باید به ۶ هزار ایثارگر خدمات ارائه می‌شد اما تاکنون این امر محقق نشده است.