اخبار خوزستان

امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ پیش بینی می‌شود

امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ پیش بینی می‌شود

امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ پیش بینی می‌شود

سید حسین حسینی با اشاره به ذخایر و ثروت‌های کلان منابع طبیعی که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد گفت: استفاده بهینه از منابع آبی باید محور سیاستگذاری‌های تولید، اشتغال و امنیت غذایی سازمان‌های تصمیم گیرنده قرار گیرد و عدم بهره برداری از آب و ذخایر در حوزه کشاورزی و آبزی پروری مصداق بارز اسراف از منابع خدادادی است.

او افزود: باتوجه به اینکه در صنعت شیلات حوزه صید و صیادی ما را از حوزه آبزی پروری در سواحل و دریا مغفول کرده است، اما در استان خوزستان نیز سواحل جنوبی که در حوزه دریا است، شهرستان‌های ایذه و باغملک را تحت الشعاع فعالیت‌های شیلاتی قرار داده است.

به گفته آقای حسینی براساس مطالعات صورت گرفته توانمندی و ظرفیت‌های آبزی پروری این منطقه فرصت ارزشمندی برای صنعت شیلات از زنجیره تولید، پیش تولید و بازار را در برمی گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران که به اتفاق معاونین و مشاور خود به خوزستان سفر کرده، در نشستی پیرامون بررسی ظرفیت‌های شیلاتی شهرستان‌های ایذه و باغملک با حضور نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس، مدیرکل شیلات خوزستان، فرماندار و مقامات محلی در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد ادامه داد: پیش بینی امکان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون ۳ ظرفیت بسیار بزرگی است.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون ماهیان خاویاری که به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه‌ها به لحاظ گوشت و خاویار محسوب می‌شود و به عبارتی پرچم شیلات ایران است که در ۲۲ استان پرورش داده می‌شود اقدامات مطالعاتی به منظور پرورش این گونه در سد کارون ۳ نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: ظرفیت تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا فقط در سد کارون ۳، یک هزار و ۵۰۰ تن در چشمه‌ها و ۲۲ هزار تن در رودخانه‌ها شناسایی شده است.

حسینی به حمایت ویژه استاندار خوزستان از شیلات اشاره کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات طی ۲ هفته آینده با حضور استاندار خوزستان، دستگاه‌های اجرایی ذیربط، کارشناسان و متخصصان روند عملیاتی شدن این طرح‌ها و ظرفیت‌ها تسریع پیدا می‌کند.

معاون وزیر، توزیع صنعت شیلات در پیکره تولید، اشتغال و ارزش افزوده را موضوع بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: در بحث انتقال تکنولوژی ایران حرف برای گفتن دارد و بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی و جذب سرمایه گذاران تاکید کرد.

حسینی با انتقاد از اینکه چگونه در بحث مسائل محیط زیستی در خشکی برای حفاظت و نگهداری از جانوران و گونه‌های بومی تلاش می‌شود در حالی که در زمینه پرورش آبزیان و به منظور تنوع و حفظ گونه‌های بومی مقاومت‌های بسیاری از سوی برخی سازمان‌ها وجود دارد.

او در همین راستا افزود: در حالی که امروزه دولت، مجلس و سرمایه گذار پای کار آمده است باید اینگونه تحریم‌های داخلی بی اثر شود.

معاون وزیر در بخش پایانی سخنانش گفت: بازدید‌های میدانی از شهر‌های مختلف خوزستان نقطه شروع کار است و کلیه اقدامات و برنامه‌های عملیاتی باید به صورت تیمی و گروهی تا حصول نتیجه از سوی مدیران استانی و شهرستانی به جد پیگیری شود.