اخبار خوزستان

زندگی سالم و عمر طولانی با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن

زندگی سالم و عمر طولانی با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن

زندگی سالم و عمر طولانی با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان: با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن زندگی سالم و عمر طولانی تری خواهیم داشت. دکتر زهرا عفراوی گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.
 
وی افزود: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که نزدیک به ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند، همچنین کمتر از نیمی از این بیماران (۴۲ درصد) شناسایی و درمان شده اند و یک پنجم این بیماران (۲۱ درصد) فشارخون با کنترل مطلوب دارند.
 
دکتر عفراوی با بیان اینکه در همین سال بیش از ۱۰.۸ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند، ادامه داد: براساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲% افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته اند.
 
وی اضافه کرد: فشار خون سیستولیک ۱۴۰ میلیمتر جیوه و بالاتر یا فشارخون دیاستولیک ۹۰ میلیمتر جیوه و بالاتر تعریف می‌شود که این میزان در استان خوزستان ۲۸.۵ درصد است که از این میان ۶۱.۵ ردرصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و ۵۲ درصد آن‌ها برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کردند، ضمن اینکه ۴۲ درصد هم فشار خون کنترل شده و مطلوب داشتند.
 
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: در بیماری فشار خون بالا، بحث بدون علامت بودن این بیماری و اطلاع نداشتن افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و نیز درمان نکردن صحیح و کنترل بیماری است، به همین دلیل این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.
 
وی یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشار خون بالا را بی اطلاع بودن مردم از بالا بودن میزان فشار خون خودشان دانست و گفت: در حالی که فشار خون می‌تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود و این موضوع ضرورت توجه بیش از پیش به این بیماری را مطرح می‌کند.
 
دکتر عفراوی ۲۷ اردیبهشت ماه را روز جهانی فشارخون و بهانه‌ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص اهمیت این بیماری و اندازه گیری مرتب آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن عنوان کرد و افزود: هدف این مناسبت سالانه، ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا است.
 
به گفته این مقام مسئول؛ شعار امسال “فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید” و پیام آن ” با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید” انتخاب شده است.