اخبار خوزستان

تربیت جوانان دوستدار کتاب با کمک معلمان

تربیت جوانان دوستدار کتاب با کمک معلمان

تربیت جوانان دوستدار کتاب با کمک معلمان استاندار خوزستان : معلم‌ها باید الگوی کتابخوانی دانش آموزان باشند تا برای آینده جوانانی دوستدار کتاب تربیت کنیم. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، علی اکبر حسینی محراب در نشست شورای کتابخانه‌های عمومی خوزستان در محل استانداری بیان کرد: ما تا کتابخوان نداشته باشیم کتابخانه به تنهایی در ایجاد فرهنگ‌کتابخوانی اثرگذار نیست.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های عمومی باید انجام شود تا مردم در جامعه به کتابخوانی تشویق شوند، یکی از کار‌هایی که باید در این راستا انجام شود راه اندازی بازارچه‌های کتاب در شهر‌ها و روستا‌های استان است.
استاندار خوزستان اظهار کرد: دستگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های استان می‌توانند به ایجاد و ساخت کتابخانه در استان ورود کنند و علمای بزرگ می‌توانند کتابخانه‌های خود را برای استفاده عموم مردم وقف کنند.
حسینی محراب اظهار داشت: نیم درصد پرداختی شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها باید پیگیری شود، این سهم باید به موقع پرداخت شود تا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی اثر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه مکتب اسلام در حفظ و نوشتن کتاب گذشته درخشانی دارد اظهار کرد: باید مراقبت کنیم که کتاب‌هایی که به فرهنگ و رفتار جوانان آسیب می‌زنند عرضه نشود.
در ادامه این نشست معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: فرهنگ کتابخوانی بسیار کمرنگ شده است. سهمی که فضای مجازی، امروز در سبد زندگی مردم دارد بسیار بیشتر از کتابخوانی است.
عبداله افرازه شهاوند افزود: متاسفانه سطح سواد در خانواده‌ها بسیار در حال کاهش است و جوانان بیشتر به سمت خواندن مطالبی که در فضای مجازی بدون ریشه و منبع هستند گرایش دارند.
وی گفت: بخشی از معلمان و اساتید که باید در این بخش الگو باشند از کتاب فاصله گرفته اند.
افرازه شهاوند با اشاره با برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: یکی از جشنواره‌های با ارزش استان و کشور جشنواره کتابخوانی رضوی است که ظرفیت مهمی برای معرفی سیره ائمه اطهار است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی مشکلاتی دارند و به تنهایی نمی‌تواند این‌مشکلات را برطرف کنند و لازم است همه دستگاه‌ها در این زمینه کمک‌کنند.
افرازه شهاوندی افزود: مصوب می‌کنیم‌که کارکنان تمامی ادارات در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند. در یک استان با این وسعت تنها ۳۰ هزار نفر در این‌جشنواره ثبت نام کرده اند که نشان از جایگاه بسیار پایین کتابخوانی در استان دارد.
وی گفت: این‌جشنواره در دهه کرامت در تیرماه برگزار می‌شود و نقش کلیدی در آشنایی و معرفی سیره و زندگی اهل بیت دارد.
سند راهبردی کتابخانه‌های خوزستان تدوین شده است
همچنین مدیر کل نهاد کتابخانه‌های خوزستان گفت: سند راهبردی کتابخانه‌های استان تدوین شده تا در شاخصه‌های مختلف حوزه کتاب و کتابخانه‌ها به صورت کارشناسی اقدام شود.
عباس حسین زاده سه شنبه در شورای کتابخانه‌های خوزستان در محل استانداری بیان کرد: این سند با مشارکت اندیشمندان و کارشناسان و اساتید سند راهبردی برای حوزه کتابخانه‌های عمومی استان برنامه ریزی شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و منابع کتاب، خوزستان جزء سه استان برتر کشور است، سرانه فضای کتابخانه‌ای در شهرستان‌ها مختلف است و باید بر اساس این سند در این بخش عدالت برقرار شود.
وی گفت: تلاش کردیم در این برنامه راهبردی، عدالت در ایجاد بستر کتابخوانی در شهرستان‌های مختلف ایجاد شود.
حسین زاده اظهار کرد: در این سند تلاش شده که بخش‌های مختلف توسعه زیر ساخت و ترویج فرهنگ‌کتابخوانی در نظر گرفته شود.
وی گفت: مشخص شده که بر اساس این سند در هر شهرستان چه کار‌هایی در این حوزه انجام شود.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: برای اجرای این سند نیاز به تامین اعتبار است، از فرصت‌ها و تهدید‌های استان به یکسری تصمیم‌ها و برنامه‌ها در این سند رسیده ایم.
وی اظهار کرد: بر اساس این سند در نظر گرفته شده که ۹۶ هزار عضو کتابخانه‌های استان به ۱۲۰ هزار عضو افزایش یابد، لازم است باید برنامه‌های فرهنگی‌متنوعی در کتابخانه‌ها برگزار شود تا اثر گذاری کتابخانه را در سطح جامعه مشاهده کنیم.
وی افزود: در حوزه جهاد تبیین، ۲۶ مورد دریک‌هزار و ۲۴۸ برنامه برای سال جاری در نظر گرفته شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به فراخوان جشنواره رضوی از بهمن‌ماه پارسال ادامه داد: تا اول تیر ماه شرکت در این جشنواره ادامه دارد، امسال این‌جشنواره در ۹ عنوان کتاب در چهار گروه سنی با محوریت ترویج سیره رضوی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: امسال بخش ویژه جشنواره در خصوص معرفی زندگی امام حسن مجتبی (ع) است که در هفت رشته اجرا می‌شود.
حسین زاده ادامه داد: این‌جشنواره می‌تواند به عنوان یکی از برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان باشد.
در ادامه این نشست قائم مقام فولاد خوزستان و عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: یکی از محور‌های جشنواره رضوی باید حضور پر شور صدا و سیما و رسانه‌ها باشد.
علیرضا مخبر دزفولی اظهار کرد: باید از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ‌کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.
وی گفت: از ظرفیت کارخانه‌ها و شرکت‌های خوزستان در برنامه‌های مختلف ترویج کتابخوانی باید استفاده کرد.
مخبر دزفولی با تاکید بر نیازسنجی برای اجرای برنامه‌های سند راهبردی کتابخانه‌ها افزود: این سند می‌تواند در اجرای برنامه‌های این‌نهاد یک‌مبنای درستی باشد، به عنوان‌مثال برای تامین‌منابع کتاب کتابخانه‌ها باید نیاز سنجی انجام شود و بر اساس نیاز اقشار مختلف جامعه کتاب در کتابخانه‌ها عرضه شود.
۲۲۰ باب کتابخانه عمومی در خوزستان وجود دارد