اخبار خوزستان

الگوی یکسان علت مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در خوزستان با کشور

الگوی یکسان علت مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در خوزستان با کشور

به گزارش خوزستان خبر به نقل از  خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان ، دکتر پژمان بختیاری نیا با اشاره به اینکه بیماری‌های غیر واگیر طی سال‌های اخیر، مرگ و میر بیشتری را نسبت به بیماری‌های واگیردار رقم زده است بیان‌کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و خوزستان به ترتیب مربوط به بیماری‌های غیر واگیر قلبی، عروقی، متابولیک با اولویت دیابت، سرطان، مشکلات مزمن تنفسی، سوانح و حوادث ترافیکی بوده که تنها در برخی سال‌ها ترتیب این عوامل با تغییرات اندک، جابجا شده است.

بختیاری نیا ادامه داد: بیماری‌های قلبی، عروقی همیشه با اختلاف در رده اول قرار دارد و مابقی بیماری ها، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.
وی با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا از برخی بیماری‌های غیرواگیر بیشتر شد افزود: این شرایط به گونه‌ای شد که کرونا رده بندی مرگ و میر را تحت تاثیر قرار داد، اما از سال ۱۴۰۱ این وضعیت به حالت اول برگشت.
رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر در دنیا، کشور و خوزستان محسوب می‌شود.
بختیاری نیا خاطرنشان کرد: این نوع بیماری، مولتی فاکتوریال یعنی چند علتی است و تمام سازمان‌های ذیربط باید با نگاه سلامت محور نسبت به کنترل عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر برنامه ریزی و تلاش کنند.
بر اساس این گزارش بیماری‌های غیرواگیراز یک فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند و به دلیل فاکتور‌های محیطی، ژنتیکی و سبک زندگی به وجود می‌آیند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها