اخبار خوزستان

متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در خوزستان از ۳۰ سال هم کمتر است

متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در خوزستان از ۳۰ سال هم کمتر است

 

امیر سلطانیان عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه متوسط عمر مفید ساختمان‌های بتنی در ایران از ۳۰ سال هم کمتر است، گفت: عوامل گوناگونی از جمله کیفیت مصالح ساختمانی و چگونگی اجرا در طول عمر مفید ساختمان تاثیر بسیاری دارند.
او افزود: یکی از روش‌های محاسبه عمر مفید ساختمان استناد به آیین نامه ۲ هزار و ۸۰۰ است که طبق آن بطور کلی مقدار مقاومت در برابر زلزله و عمر مفید هر ساختمان با هر ارتفاعی باید حداقل ۵۰ سال باشد، بنابراین مقاومت ساختمان‌ها تا بیش از ۵۰ سال باید حفظ شود.
به گفته آقای سلطانیان برای افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها، علاوه بر استفاده از مصالح مرغوب باید نکات اجرایی و ساختاری را نیز هنگام استفاده از آن‌ها با دقت رعایت کرد، زیرا بدون رعایت اصول اجرایی مناسب در عملیات ساختمان‌سازی، استفاده از مصالح با کیفیت و مرغوب امری بی‌فایده خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش عمر مفید ساختمان را حضور سازنده ذی صلاح به عنوان نماینده فنی کارفرما در کارگاه دانست تا با توجه به تخصص و تجربه بتواند با استفاده از مصالح مرغوب تهیه شده و نیروی انسانی ماهر، عملیات اجرای کار ساختمان را با رعایت استاندارد‌ها و بر اساس نقشه‌های مصوب مدیریت و اجرا کند.
این مقام مسئول ادامه داد: به علت رعایت نکردن نکات فنی از سوی اشخاص فاقد صلاحیت در ساخت و ساز ساختمان‌ها در مقایسه با کشور‌های پیشرفته از مقاومت کمتری برخوردار هستند؛ خصوصاً در خوزستان که هم بالا بودن تراز آب‌های زیرزمینی و هم نوع خاک و دیگر عوامل مخرب از جمله حمله سولفات‌ها و … مزید بر علت می‌شود؛ به طور کلی عمر مفید ساختمان‌هایی که در اروپا از بتن ساخته می‌شوند را می‌توان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال تخمین زد.
یکی از دلایل وجود این اختلاف در عمر مفید ساختمان‌های بتنی در ایران و دیگر کشور‌های پیشرفته، نداشتن اطلاعات کافی از عوامل موثر در کاهش و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها است.
باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها