اخبار خوزستان

احیای مزرعه کشاورزی دانشگاه آزاد اهواز پس از ۱۰ سال

احیای مزرعه کشاورزی دانشگاه آزاد اهواز پس از ۱۰ سال

علی افروس با اشاره به کشت شلتوک برنج به وسعت ۱۰ هکتار در مزرعه  ویس ملاثانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اظهار کرد: کشت تابستانه شلتوک در مزرعه ۱۶ هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در وسعت ۱۰ هکتار انجام شده است و درصورت تامین آب، این میزان  به ۱۶ هکتار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: پس از انجام موفق عملیات کشت زمستانه در این مزرعه که باعث ثبت رکورد تولید ۶۸ تن گندم در این مزرعه شد، تیم دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با رایزنی با امور آب منطقه و انجام عملیات لوله‌گذاری در مسیر کانال بتنی، امکان تامین آب با آبدهی بیشتر را مهیا کرد و این امر موجب تامین منابع آب مورد نیاز جهت کشت تابستانه در این مزرعه شد.

افروس همچنین از از احیای مزرعه ۶ هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز (علوم و تحقیقات سابق) پس از ۱۰ سال و ورود به چرخه تولید خبر داد و گفت: مزرعه کشاورزی ۶ هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز (علوم و تحقیقات سابق) پس از ۱۰ سال عدم کشت به دلیل مشکلات تسطیح و شوری، امسال با همت همکاران دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی احیا و در چرخه تولید قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با اعلام این خبر افزود: عملیات احیای این مزرعه با انجام عملیات انتقال خاک از مکان دیگر، حل مشکل تامین آب، تسطیح اراضی، حفر زهکش و انجام عملیات آبشویی با هزینه ای بالغ بر دو هزار میلیون ریال در تابستان ۱۴۰۲ انجام شد.

وی افزود: با مدیریت مناسب انجام شده، بابت احیای این مزرعه هیچ گونه بار مالی تحمیل واحد نشد.

مهدی اسدی لور رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اهواز نیز در خصوص مزرعه ویس گفت: کشت تابستانه پس از ۶ سال، در سال ۱۴۰۲ به صورت مشارکتی انجام شده است.

وی برنامه‌ریزی تجهیز این مزرعه به سیستم آبیاری تحت فشار را در صورت تامین منابع مالی از اهداف دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در سال آینده برشمرد و افزود: با تجهیز این مزرعه به سیستم آبیاری تحت فشار، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، امکان افزایش تولید نیز پیش‌بینی می‌شود. 

اسدی لور با اشاره به برنامه‌ریزی این دانشکده برای کشت زمستانه غلات، پس از آبشویی مزرعه اهواز نیز در تابستان ۱۴۰۲، کاشت زمین و ورود این مزرعه در چرخه تولید را از اولویت‌های زراعی این دانشکده در پاییز پیش رو برشمرد.

وی افزود: با احیای مزرعه ۶ هکتاری مجموع زمین‌های زراعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به ۲۲ هکتار افزایش یافته است و نوید روزهای خوش تولید در سال زراعی آینده را می‌دهد.

انتهای پیام

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها