اخبار خوزستان

جلوگیری از هدررفت آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری

آبیاری نوین روشی است که به منظور استفاده بهینه از منابع آبی ، پرهیز از روش‌های سنتی آبیاری و کاهش مصرف آب در زمین های کشاورزی استفاده می شود. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، در سالیان گذشته، کشاورزان برای آبیاری اراضی کشاورزی از روش‌هایی نظیر غرقابی استفاده می‌کردند، اما به تدریج روش‌های سنتی جای خود را به روش‌های نوین با مزایای بی شمار دادند.

در سال‌های اخیر، بحران کمبود آب و ذخایر آبی و در نتیجه خشکسالی به دلیل کاهش نزولات جوی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی گریبان بسیاری از مناطق کشور گرفته و براساس آمار و مستندات موجود، ۹۲ درصد از منابع آب ایران، در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود.
از میزان مصرف منابع آبی در کشور، حدود ۷۵ درصد آن در واقع هیچ دخالتی در روند کار نداشته و به هدر می‌رود؛ بنابراین ترویج روش‌های نوین آبیاری نقشی مهم و اساسی در کنترل مصرف آب مزارع و مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی دارد.
مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : آبیاری نوین روشی است که با استفاده از تجهیزات موجود برای استفاده بهینه از منابع آبی و پرهیز از روش‌های سنتی و قدیمی آبیاری اراضی کشاورزی و به حداقل رساندن مصرف آب. ضمن اینکه عملکرد سطح زیر کشت در یک هکتار را در کنار حداقل مصرف آب به حداکثر برسانیم.
سید یعقوب هاشمی افزود : آبیاری تحت فشار به مصرف بهینه آب و صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت آن کمک می‌کند .
وی با بیان اینکه به مصرف آب و بهره وری آب در همه دوره‌های آموزشی اشاره خواهد شد، افزود: در سال‌های اخیر زمین‌های کشاورزی استان به سیستم آبیاری قطره ای، تیپ و بارانی مجهز شده اند، ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱، ۲ مزرعه نوآور کشت گندم به ویژه در زمینه بهره وری آب در شهرستان‌ها انتخاب شدند و با هدایت کشاورزان به این مزارع و ارائه مزایای استفاده از آبیاری نوین، زمینه ترغیب و تشویق آن‌ها را فراهم کردیم.
منابع آبی، منابعی حیاتی برای هر کشور و منطقه محسوب می‌شوند، چرا که اگر در میزان آب مشکلی رخ دهد، می‌توان گفت زندگی تمامی موجودات زنده مختل می‌شود، پس با تجهیز تمامی اراضی کشاورزی در سطح کشور علاوه بر حفظ و صیانت از منابع آبی، هزینه‌های کشاورزان به شدت کاهش می‌یابد و سود و شیرینی حاصل از زحمات آن‌ها برای تامین منابع غذایی مردم بیش از پیش خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS AGENCY

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها