اخبار خوزستان

ایمنی ۱۰۰ هزار راس دام سبک در برابر بیماری آبله در گتوند خوزستان

به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایلنا از خوزستان، هادی احمدفخرالدین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار رأس گوسفند و بز با بهره‌گیری از توان بخش های دولتی و خصوصی در برابر بیماری آبله واکسینه شده‌اند.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون آبله در جمعیت دامی، یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام است که به صورت کاملا رایگان توسط دامپزشکی در جمعیت دامی انجام می‌گیرد.

احمد فخرالدین با بیان اینکه واکسیناسیون تا پایان سال ادامه خواهد داشت، افزود: بیماری آبله از مهمترین بیماری‌های واگیر در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی است که به آسانی حتی از طریق هوا منتشر می‌شود و خسارت‌های زیادی را به مزارع پرورش دام وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: این بیماری به شدت مسری است و اغلب از راه تنفسی، غشاهای مخاطی یا خراش های پوستی منتقل می‌شود و همچنین تمامی ترشحات بدن دام آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری در دام‌های دیگر شده و موجب ضرر اقتصادی زیادی در دامداری‌ها شود. گر چه این بیماری در انسان به ندرت مشاهده می‌شود.

وی افزود: همکاری دامداران در اجرای عملیات واکسیناسیون در کنار رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از وقوع بیماری در سطح گله بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری کار ایران – ایلنا

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها