اخبار خوزستان

توزیع بودجه‌های فرهنگی شهرداری اهواز ناعادلانه است

مصطفی بوعذار کارگردان خوزستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: مدیران فرهنگی شهرداری اهواز از ابتدا به کارهای نمایشی و تزیینی با هدف ارائه آمار وارقام روی آورده‌اند و از کارهای اثربخش و با اندیشه دور شده اند. مدیر انجمن ادبی خوزخندان گفت: مدیری که قائل به خِرد جمعی نباشد و به دنبال رضایت نسبی برخی جریان‌های خودی باشد هیچگاه ماندگار نخواهد شد و نمی‌تواند تاثیری در فضای فرهنگی و هنری داشته باشد واین هنرمند است که با رفت وآمد این مدیران همچنان ماندگار است. توزیع ناعادلانه بودجه و امکانات بوعذار افزود: توزیع ناعادلانه امکانات و بودجه‌های حمایتی به برخی از مجموعه‌ها و هیئت ها از سفارش پذیر بودن معاونت فرهنگی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری خبر می‌دهد؛ اجرای برنامه های کوچک وبی محتوا با هدف پول پاشی وتوزیع امکانات به حلقه های کوچک کار درستی نیست‌. دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور عنوان کرد: معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در اغلب دوره‌ها حیات خلوت جریان‌های سیاسی بوده است؛ روند معیوبی که همچنان ادامه دارد وهیچ گاه بر اساس شایسته سالاری نبوده است. وی با تاکید بر توسعه فرهنگی و برنامه ریزی صحیح وکاربردی وتجهیز فرهنگسراها وسراهای محلات در سطح شهر اهواز، اظهار کرد: در هر دوره ما شاهد وعده‌هایی در خصوص جریان‌ساز بودن سراهای محله و فرهنگسراها هستیم که به زودی فراموش می‌شوند. وی بیان کرد: فردی که تخصص لازم را در مدیریت ستاد انتخاباتی دارد چرا پس از مدیر شدن در پشت درب های بسته تنها با نزدیکان خود برای برنامه‌های فرهنگی مذهبی نسخه می‌پیچد؟ این کارگردان خوزستانی گفت: با وجود تعریف های بسیار برای نشان دادن توانمندی مدیران فرهنگی شهرداری اهواز، متاسفانه نتوانستند انتظارات به حق جامعه فرهنگی وهنری وعموم شهروندان فهیم اهوازی برآورده سازند.   جای خالی خلاقیت در برنامه شب‌های بین الحرمین وی با اشاره به برگزاری شب‌های بین الحرمین گفت: بزرگترین سرمایه این برنامه، حضور حداکثری عموم شهروندان اهوازی است که با ابتکاری در۱۴ سال پیش با هدف ترویج فرهنگ وهنر عاشورایی از جمله سرود، نمایش‌های تعزیه گونه و آیینی ،نقالی و پرده خوانی به زبان هنرهای مختلف ،پخش کلیپ وفیلم‌های کوتاه عاشورایی وحضور چند هیئت عزاداری وآئینی از مناطق مختلف شهر در یادمان شب های بین الحرمین همراه بود. بوعذار افزود: وجه تمایز برگزاری آن با سایر برنامه‌ها و هیئت‌های مذهبی در نوع نگاه و زاویه دید برگزارکنندگان برای عموم شهروندان بود که متاسفانه امسال یکی از ضعیف‌ترین رویدادهایی را شاهد بودیم که در سطح پایینی اجرا شد.  این کارگردان خوزستانی بیان کرد: رویداد شب‌های بین الحرمین بعد از ۱۴ سال تجربه برگزاری متاسفانه با اجرای نمایش‌های سطحی با طراحی نامناسب لباس و حرکات یادآور بضاعت تئاتر های دانش آموزی بود شب‌های بین الحرمین با وجود صرف هزینه‌های کلان از نبود شورای سیاستگذاری و هنری رنج می برد به شکلی که به لحاظ فنی، نور پردازی ها در نمایان ساختن ابعاد مختلف صحنه‌های نمایش ناموفق بوده است. این پژوهشگر هنری گفت: اصولا تکلیف برگزارکنندگان با هنرمندان مشخص نیست؛ نمایش های مذهبی همواره گونه های مختلفی دارند و ساختار هریک کاملا مشخص است در برخی شبها کارهایی اجرا شدند که مشخص نبودند درچه قالبی هستند‌؛ اجرای برنامه‌های تکراری در برخی شبها و عدم تناسب اجرای نمایش‌ها با موضوع مرتبط همان شب در دهه محرم نیز یکی از بی‌برنامگی‌های این رویداد بود.   نگاه سلیقه‌ای و مصادره برنامه‌های به نفع گروهی خاص وی افزود: شهروندان اهوازی شایسته بهترین‌ها هستند که متاسفانه مدیران فرهنگی شهرداری این برنامه را برای خود و به نفع جریان خود مصادره کرده‌اند و از نظرات افراد با تجربه‌ای که سال‌ها در این برنامه تلاش کردند استفاده نکردند؛ اگر نگاه فردی و سلیقه ایی در این برنامه نهفته باشد چیزی جز کار نمایشی برای ارائه گزارش کار وجود ندارد. این کارگردان خوزستانی با اشاره به جای خالی خلاقیت و نوآوری و استفاده از هنرهای آوایی و نمایش‌های رادیویی بامضمون  عاشورا، تعزیه سنتی و هنرهای تجسمی وبصری، گفت: این‌ها می توانست در جذب مخاطبان و ترویج فرهنگ هنر عاشورایی نقش بسزایی داشته باشد اگر برنامه شب‌های بین الحرمین متعلق به عموم مردم است باید همه مردم با گرایش‌های مختلف به ویژه صاحب نظران،هنرمندان و نخبگان در آن سهیم باشند و هر شب باید از ظرفیت گروه‌های سرود مناطق مختلف شهر اهواز بهره برد و در آن به اجرای برنامه بپردازند عضو شورای هنری کانون های فرهنگی وهنری مساجد خوزستان، تشکیل شورای هنری و یا کارگروه هنری متشکل از افراد صاحب نظر در این موضوعات در معاونت فرهنگی شهرداری اهواز راضروری دانست و گفت: در گذشته توسط جناب امینی معاون سابق شورایی شکل گرفت وهر تصمیم فرهنگی و هنری قابل ارزیابی بود. وی با احترام به تمام تلاش‌های صورت گرفته در امر برگزاری شب‌های بین الحرمین گفت: روند رو به نزول و سطحی این برنامه باعث ریزش مخاطبان شده است و در مقایسه با سال‌های گذشته این موضوع کاملاً مشهود است. از کارهای نمایشی پرهیز شود دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی وتعزیه اربعین حسینی افزود: مقام معظم رهبری بارها به مدیران تاکید کردند که ازکارهای نمایشی و تزیینی پرهیز کنند اما در خوزستان مدیرانی نالایقی داریم که تخصص آنها  رونمایی بدون انجام کار است و در حاشیه امن رابطه ها همچنان مدیریت می کنند.  وی با اشاره به برنامه “خیمه هنرهای عاشورایی” که توسط شهرداری تهران در حال اجراست، گفت: الگوبرداری صحیح از اتفاقات خوب در مرکز و سایر استانها نیز می تواند راهگشا باشدکه دراین زمینه هم توانی نیست‌؛ خوزستان سرزمین فرصت‌ها و سرزمین خلاقیت‌ها و ایده‌های نوین هنرمندان است که جهانی فکر می‌کنند و به اندیشه‌های ناب انقلاب و اسلام اعتقاد راسخ دارند اما هیچگاه از ظرفیت هنرمندان برای اجرای برنامه‌های عمیق  واثربخش بهره برداری نشده است.   بوعذار اظهار کرد: عدم برنامه ریزی صحیح در اعلام فراخوان همکاری و سفارش های ده روزه برای اجرا در این رویداد در شأن برنامه شب‌های بین الحرمین نیست و این یکی از  آفت های مدیرانی هست که راهبردمشخص وتقویم فرهنگی ندارد.   چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته است؟ بوعذار با طرح این پرسش که براستی چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته این تماشاگران و مخاطبان است؟ آیا اراده‌ای برای آسیب شناسی و نقد منصفانه این رویداد و همه رویدادهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری وجود دارد؟ کما اینکه در چند سال قبل توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر، همین رویداد بصورت فنی و هنری بررسی شد که صورتجلسات آن موجود است. وی گفت: برای اصلاح امور و رویکرد نوین و خلاقانه همراه با تحول نیازمند مدیرانی از جنس فرهنگ و هنر هستیم و هرجا مدیری خارج از این بدنه و بر اساس رابطه و بر سر کار آمده است بحران های جدی و لطمه های جبران ناپذیری را بر بدنه فرهنگ و هنر شهر زده است. این شاعر وداستان نویس برتر جشنواره های ادبی ادامه داد: نگاه سلیقه‌ای و جزیره‌ای در مناطق هشتگانه اهواز موضوع مهمی است که هیچگاه به آن توجه نشده است؛ با احترام به مدیران فرهنگی برخی مناطق که دغدغه کار فرهنگ و هنر را دارند؛ گفته می شود برخی از این معاونت‌های فرهنگی حق السهم برخی اعضای شورای شهر هستند که هیچ کتاب و یا داستانی را نخوانده‌اند وهیچ قرابتی با فرهنگ و هنر ندارد اما تصمیم گیر برنامه های فرهنگی و هنری در مناطق هستند. با نگاهی به فعالیت‌های صورت گرفته در شهرداری‌های اصفهان شیراز و یا هرمزگان به خوبی در خواهیم یافت که در هر دوره‌ای در معاونت فرهنگی شهرداری اهواز با افراط و تفریط‌های بسیاری مواجه هستیم و هیچ گاه ثبات مدیریتی نداشته است. مدیر انجمن تئاتر شاهد اهواز گفت: ما در برنامه های شادی آور هم متاسفانه هیچ خلاقیت و رویکرد تحولی نداریم و همواره به ادامه جُنگ های سخیف و سطحی گذشته ادامه می‌دهیم؛ جشن‌های محله محور که با آیتم‌های مشخص بدون هیچ گونه خلاقیت در حال اجرا هستند وهیچ رهآورد و نتیجه‌ای جز سرگرمی چند ساعته برای مخاطبان ندارند آیا آگاهی بخشی ونهادینه کردن فرهنگ آموزش شهروندی نباید لحاظ شود؟ نباید تذکر لسانی را به‌خاطر جذب مخاطب کنار بگذاریم این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: درصورتی که با صرف این هزینه‌ها و برنامه‌ریزی صحیح به فراخور هر منطقه رویدادی جدید و خلاقانه‌ای برای آن  میتوان طراحی ،ترسیم و اجرا نمود؛ سال‌ها هنرمندان وافراد دلسوز با دیدن بخشی از این اتفاقات تلخ در مجموعه شهرداری اهواز سکوت اختیار کردند و هرجا همراهی خواستند کنارشان بودیم‌ اما از یک برنامه حرفه ایی در تاریخ مشخص و بودجه مناسب انتظاری به حق داریم. وی با انتقاد از روند نامطلوب گزینش نمایش های منتخب ضعیف گفت: چه انتظاری از اجرای یک برنامه حرفه‌ای خواهیم داشت وقتی در ابتدایی ترین عناصر نمایشی همچون طراحی لباس ،نور وطراحی حرکات که غالبا نمایش میدانی را با اجرای صحنه ایی اشتباه فرض کرده بودندو کیفیت را قربانی کردند. همواره خیمه امام حسین پناه همه افراد با هرگرایش وهر پوششی بوده است واین برنامه عمدتا برای بخشی از جامعه اهوازی است اما نباید تذکر لسانی را بخاطر جذب مخاطب کنار بگذاریم. بوعذار افزود: نظم وساماندهی عزاداران و همچنین بهداشت محیط قابل تامل بود و در استفاده از غرفه‌ها و خیمه‌ها با کج سلیقگی همراه بود که می‌توانست از ظرفیت موسسات دیگر و فعال در زمینه هنرهای دینی و عاشورایی و مذهبی استفاده کرد اینها بخشی از پیشنهاداتی هستند که هیچگاه مدیران فرهنگی برای شنیدن آنها وقت ندارد. انتهای پیام/  

آخرین اخبار گروه خوزستان | خبرگزاری فارس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها