اخبار خوزستان

سند گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان به دیگر تالاب‌ها تعمیم می‌یابد

ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تدوین سند گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان گفت: مقرر شده است سند گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان به دیگر تالاب‌ها نیز تعمیم یابد.
داود میرشکار در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که امروز (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان مقام نخست در میزان اراضی کشاورزی، تعداد سدها و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و مقام دوم در تاسیسات و اسکله‌ها را دارد. ۳۷ درصد صنایع پتروشیمی کشور در خوزستان قرار دارند و بیش از ۹۰ درصد گاز کشور در خوزستان تولید می‌شود.
به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایسنا، وی با اشاره به تنوع محیط زیستی و وجود شش تالاب در استان خوزستان افزود: پنج شرکت بزرگ بهره‌برداری نفت و گاز، ۳۸ میدان نفتی فعال، ۱۸ طرح توسعه میدان‌های نفتی و طرح موسوم به مخازن ۲۸ گانه نفتی و ۱۰ طرح احداث پالایشگاه نفت و گاز را در خوزستان داریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص چالش‌های زیست محیطی استان خوزستان گفت: وجود واحدهای آلاینده صنعتی بزرگ که بعضا تکنولوژی مربوط به سال‌های دور را دارند، آلودگی‌های ناشی از فعالیت صنایع پتروشیمی، وجود هفت کانون گرد و غبار داخلی، ورود گرد و غبارهای خارجی از پنج کشور، انتشار ۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای کشور در استان خوزستان و آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم از چالش‌های زیست محیطی خوزستان هستند.
وی افزود: وجود شش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز، آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی و مزارع نیشکر، پایداری هوا و عدم وزش باد، سوزاندان پسماندها، منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا، تکمیل نشدن کمربند سبز و کمبود سرانه فضای سبز نیز برخی از دیگر معضلات خوزستان هستند.
میرشکار در خصوص وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان بیان کرد: امسال در اهواز ۱۲۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹۶ روز ناسالم، ۱۲ روز بسیار ناسالم و ۱۶ روز خطرناک داشتیم.
وی با اشاره به نبود توجه کافی به مساله پسماندها بین دولتمردان و شهروندان افزود: بر اساس طبقه‌بندی واحدهای آلاینده هوای خوزستان در سال گذشته، کانون‌های گرد و غبار و مسائل حوزه پسماندها برخی از موارد آلاینده هوا در سال گذشته بوده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مسائل و چالش‌ها در حوزه خاک نیز از دیگر معضلاتی است که گریبان‌گیر استان خوزستان است. ارزش‌گذاری اقتصادی نشدن خاک، یکی از عواملی است که موجب می‌شود ارزش خاک دانسته نشود و آلوده کردن آن تبعاتی برای آلوده‌کنندگان نخواهد داشت.
وی بیان کرد: مشکلات حقوقی با آلوده‌کنندگان خاک، کمبود امکانات و تجهیزات پاکسازی کانون‌های آلوده مواد نفتی، مشکلات ناشی از دفن غیراصولی پسماندها و آلودگی منابع خاک به شیرابه‌ها برخی از دیگر معضلات در خصوص آلودگی خاک هستند.
میرشکار گفت: نبود یا ناقص بودن سیستم جمع‌آوری فاضلاب در بیشتر شهرها از مشکلات خوزستان است و نمونه بارز این مساله، اهواز است که ۹۴ درصد فاضلاب شهری و روستایی آن به صورت خام وارد رودخانه می‌شود.
وی افزود: مدیریت نشدن پساب‌ها و زهاب‌های پرورش ماهی، تامین نشدن حق‌آبه محیط زیستی رودخانه‌های استان خوزستان از جمله رودخانه‌های دز و کارون، نبود کنترل، نظارت و مدیریت برداشت آب و انجام نشدن برخوردهای قانونی با برداشت‌های غیر مجاز برخی دیگر از مشکلات استان خوزستان هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به چالش‌های حوزه منابع طبیعی عنوان کرد: متاسفانه زیستگاه‌ها، جزیره‌ای شده‌اند در حالی که باید یکپارچگی زیستگاه‌ها حفظ شود.
وی بیان کرد: گستردگی و پراکندگی گونه‌های جانوری، افزایش بیماری‌ها در حیات وحش، به هم خوردن رژیم آبی رودخانه‌ها بر اثر سدسازی، تخریب زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های نفتی، چرای بی‌رویه، خشکیدگی درختان بلوط و کاهش سطح جنگل‌های زاگرس، برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها، تغییر کاربری اراضی تالابی، فرسایش خاک و شکار و صید غیرمجاز برخی دیگر از این چالش‌ها هستند.
میرشکار با اشاره به اقدامات در حوزه محیط زیست انسانی گفت: برگزاری کارگروه‌های فنی، پایش‌های شبانه‌روزی منابع آلاینده، صدور اخطاریه‌ها و پیگیری‌های قضایی، اجرای طرح خوزستان پاکیزه و الزام و صدور اخطاریه به پالایشگاه آبادان برای ۵۴ واحد صنعتی در این حوزه انجام شده است.
وی بیان کرد: نصب و راه‌اندازی دو دستگاه سنجش آلودگی صوتی برای اولین بار در اهواز، نصب و راه‌اندازی ۲۶ دستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان و برنامه‌ریزی برای محاسبه و مطالبه ۳۰ فقره آلودگی خاک از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست انسانی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بررسی زیستگاه‌ها، شناسایی زیستگاه‌های منحصر به فرد، تدوین سند گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان، کنترل آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت و کاهش منابع آلاینده دریا برخی از اقدامات انجام شده یا در حال انجام در حوزه منابع طبیعی هستند.
وی افزود: مقرر شده است سند گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان به دیگر تالاب‌ها نیز تعمیم یابد.
میرشکار گفت: باید حفاظت از محیط زیست را اقتصادی کنیم. بنابراین در این راستا از همه کمک می‌خواهیم. از سوی دیگر باید مباحث سرمایه‌گذاری و اشتغال سبز خوزستان را شناسایی کنیم تا بسته‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری سبز اجرایی شود و شاهد توسعه پایدار در استان خوزستان باشیم. اگر حوزه محیط زیست شکوفا شود، اشتغال‌زایی نیز بیشتر می‌شود.
انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا | صفحه اصلی | ISNA News Agency – استان ها > خوزستان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها