اخبار خوزستان

زائران راهیان نور به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند

به گزارش خوزستان خبر به نقل از

خبرگزاری موج

خوزستان

، دکتر پژمان بختیاری نیا سه شنبه در گفت و گو رسانه ای بیان کرد: بیماری‌ های منتقله از آب و غذا یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در سفر سلامتی فرد را تهدید می‌کند؛ علائم و نشانه‌های بالینی دربیشتر این بیماری‌ها شامل اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی است.

وی افزود: با رعایت اصول استفاده از آب و غذای سالم و بهداشتی و رعایت بهداشت فردی در هر شرایطی، می‌توان از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا پیشگیری کنیم.

بختیاری نیا ادامه داد: به منظور استفاده از آب آشامیدنی سالم باید از آب لوله کشی یا بطری شده دارای مشخصات و مجوز بهداشتی استفاده کرد و از آشامیدن آب‌های فاقد تابلوی آب آشامیدنی و مخصوص آبیاری فضای سبز در پارک‌ها، تفریح گاه‌ها و کنار جاده‌ها خودداری کرد، همچنین باید جهت خنک کردن آب و سایر نوشیدنی‌ها از یخ‌های عرضه شده در محیط های بهداشتی استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از خوردن غذا در رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خودداری شود.

وی بیان کرد: مواد غذایی پخته شده را تازه، به اندازه مصرف یک بار تهیه و در کوتاهترین فاصله زمانی مصرف نمایید. از مصرف غذای مانده در طول سفر خودداری کرده و در صورت استفاده مجدد از غذای پخته شده، آن را کاملا گرم و بعد استفاده کنید.

بختیاری نیا اظهار کرد: بهتر است از لیمو ترش و یا آبلیمو همراه با غذا استفاده کنید، جهت پیشگیری از بیماری کشنده بوتولیسم، کنسروها قبل از باز کردن به مدت ۲۰ دقیقه (از زمان جوش آمدن آب) بجوشانید و از مصرف قوطی‌های کنسرو متورم یا فرو رفته، زنگ زده و مشکوک به فساد خودداری کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: از خرید آب میوه، بستنی، انواع شربت، آب زرشک و … که توسط افراد دست فروش و دوره گرد عرضه می شود، پرهیز شود.

وی اضافه کرد: رعایت نکردن بهداشت فردی و عمومی و مدیریت نادرست محل‌هایی که به صورت موقت برای اسکان در نظر گرفته می‌شون امکان بروز بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد و همچنین برای رعایت بهداشت فردی، در هنگام مسافرت از لیوان های یک بار مصرف استفاده نمایید.

بختیاری نیا ادامه داد: دست‌ها در طول روز در اثر تماس با محیط اطراف از جمله مواد غذایی خام، وسایل سفر، اسکناس و یا استفاده از دستشویی آلوده می شوند و می‌توانند انواع بیماری‌ها را انتقال دهند، بنابراین بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا ، شستن صحیح دست‌ها است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: با توجه به حجم بالای جمعیت حاضر در مراسم راهیان نور و احتمال شیوع بیماری‌های حاد تنفسی توصیه می‌شود زائران، نکات بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی از قبیل شستن مکرر دستها با آب و صابون، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد و فرد با علائم تنفسی باید بلافاصله به پزشک مراجعه و دستورات پزشک مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات را رعایت کرده و تا زمان بهبودی و رفع علایم از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کند..

آیا این خبر مفید بود؟

خبرگزاری موج | آخرین اخبار ایران و جهان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها