اخبار خوزستان

حق آلایندگی صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود!

سال گذشته بیشترین میزان پرداخت حق آلایندگی با مبلغ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز پرداخت شد اما هیچ‌گونه اقداماتی در راستای وظایف خود در حیطه جبران خسارت آلودگی‌ها و پروژه‌های عمرانی انجام نداده است.
به گزارش خوزستان خبر به نقل از روزنامه نسیم خوزستان، حق آلایندگی عوارضی است که از صنایع و فعالیت‌های آلاینده اخذ می‌شود تا به جبران خسارت وارده به محیط زیست و سلامت مردم بپردازد.
حق آلایندگی به سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوانند با مبالغ دریافتی در جهت جبران خسارت وارده از جمله توسعه فضای سبز، احداث و نگهداری تاسیسات جمع‌آوری و دفع فاضلاب، احداث و نگهداری تصفیه خانه‌های هوا، احداث و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و … هزینه شود.
استان خوزستان با توجه به وجود شرکت‌ها و صنایع آلاینده متعدد، همیشه در معرض آلودگی‌ها قرار دارد، لذا باید به همان نسبت نیز حق آلایندگی در این راستا هزینه شود. در دولت سیزدهم با توجه به پرداخت میزان حق آلایندگی به خوزستان، اما متأسفانه اقداماتی در جهت جبران خسارت‌ها صورت نگرفته و این نشان دهنده عدم نظارت بر چگونگی هزینه کرد حق آلایندگی است.
دیوان محاسبات خوزستان بالاترین مرجع نظارت مالی استان است. این نهاد موظف است که هزینه کرد عوارض آلایندگی را بررسی کند.
عدم شفاف سازی هزینه کرد حق آلایندگی در شهرداری‌ها بیشتر است بنابراین می‌طلبد که دیوان محاسبات چگونگی هزینه کرد عوارض آلایندگی را در شهرداری‌ها به ویژه شهرداری ‌اهواز بررسی نماید.
سال گذشته بیشترین میزان پرداخت حق آلایندگی با مبلغ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز پرداخت شد اما هیچ‌گونه اقداماتی در راستای وظایف خود در حیطه جبران خسارت آلودگی‌ها و پروژه‌های عمرانی انجام نداده است.
به گفته اعضای شورای شهر اهواز، شهرداری این شهر حق آلایندگی را صرف پرداخت حقوق پرسنل و دیگر مطالبات معوق کرده است و این به نوعی تخلف آشکار و ضعف مدیریتی از سوی شهردار اهواز تلقی می‌شود.
سید محسن موسوی زاده، منتخب مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: حق آلایندگی باید صرف هزینه خدماتی شود تا مضرات ناشی از آلایندگی را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه شرکت‌ها ملزم به پرداخت حق آلایندگی تا جبران خسارت‌های وارده در اثر آلودگی‌ها هستند، افزود: با توجه به اینکه درآمد شهرداری‌ها ثابت نیست، متاسفانه حق آلایندگی صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود.
منتخب مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه عنوان کرد: افرادی که در صدر نشستند باید تخلف و غیر قانونی بودن هزینه کرد حق آلایندگی توسط شهرداری را تشخیص دهند.
موسوی زاده در پایان با اشاره به اینکه باید ۴۰ درصد این مبالغ در حوزه جاری و ۶۰ درصد در حوزه عمرانی هزینه شود، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان، دست شهرداران و دهیاران را در هزینه کرد حق‌آلایندگی بازگذاشتند.
در ادامه ناصر مهداوی، عضو شورای شهر اهواز گفت: شهرداری که حاضر نیست ریز هزینه‌کرد حق آلایندگی را به شورا بدهد قطعا امانتدار شایسته ای نخواهد بود، در ضمن حق آلایندگی که قانونا و شرعا باید صرف توسعه فضای سبز، ایجاد پارک و بوستان و پروژه های عمرانی این شهر شود متاسفانه در جاهای دیگر هزینه شده است.
وقتی نظارتی بر هزینه کرد حق آلایندگی صورت نمی‌گیرد قطعا فساد در این حوزه رخ می دهد لذا پولی که باید صرف توسعه فضای سبز، ایجاد پارک و‌ بوستان شود صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران و حقوق پرسنل می‌شود.
به گزارش خوزستان خبر به نقل از روزنامه نسیم خوزستان، پرداخت عوارض آلایندگی با توجه به سود‌های سرشار این صنایع کمترین اقدامی است که می‌توان برای جبران این خسارت در نظر گرفت. حال پس از دو دهه تحمیل آلودگی ناشی از صنایع آلاینده به استان خوزستان، دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور برای اولین بار مبلغ هنگفتی از محل عوارض آلایندگی صنایع آلاینده را به مردم خوزستان برگرداند تا جبران خسارت‌ها و آلودگی ها شود اما تاکنون هیچگونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
انتهای پیام/

روزنامه نسیم خوزستان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها