اخبار خوزستان

آغاز فاز دوم ساماندهی «کول‌فرح» ایذه

ایسنا/خوزستان پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از آغاز فاز دوم ساماندهی محوطه باستانی کول‌فرح ایذه خبر داد.
وجود شش نقش برجسته ارزشمند از دوره عیلامی در قلب زاگرس میانی و اهمیت این میراث کهن در میان مردم فرهنگ دوست ایذه و لزوم توجه به زیرساخت‌های آن از اولویت های پایگاه میراث فرهنگی ایاپیر از بدو تاسیس تاکنون بوده است.
به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایسنا، به همین سبب دومین فاز ساماندهی و بهسازی زیرساخت‌های گردشگری این محوطه باستانی وارد فاز اجرایی شد تا همچنان میزبان گردشگران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی باشد.
تعمیر و تکمیل سرویس بهداشتی با هشت چشمه ایرانی و فرنگی، به‌روزرسانی ایزوگام سقف ساختمان سنگی نگهبانی، تعمیرات سنگ‌فرش مسیر دسترسی به نقوش برجسته، تکمیل نورپردازی، تعمیرات آبرسانی و برق رسانی محوطه و تعمیرات ساختمان پایگاه از جمله مواردی است که هم‌اکنون در حال اجراست.
این پروژه با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و از محل اعتبارات استانی و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال به اجرا درآمده است.
سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح یا سنگ‌نگاره‌های کول‌فره (که با نام کتیبه‌های سنگی کول فرح در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است) سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به دوره عیلامیان است که در شهرستان ایذه، روستای کول‌فرح جای گرفته ‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.
کول‌فرح در انتهای دشت ایذه قرار دارد. «کول» به معنی دره و (فره یا فرح) به معنی خوشحالی است. با اینکه دره‌ها معمولا تنگ و خفه هستند اما این دره روح‌افزا و دلباز است و در سمت راست مدخل دره، در کنار رشته کوهی، ۲ قطعه سنگ عظیم و نامنظم دیده می‌شود که بر بدنه آنها نقوش ظریف و زیبایی از صورت انسان و شمایل جانوران در حالت‌های نیایش و احترام دیده می‌شود.
انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا | صفحه اصلی | ISNA News Agency – استان ها > خوزستان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها