اخبار خوزستان

راه اندازی ۲ پایگاه نجات غریق در بوستان‌های ساحلی دزفول

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول از راه اندازی ۲ پایگاه امداد و پیشگیری از غرق شدگی در پارک‌های ساحلی “علی کله” و “علی مالک” خبر داد.
 
به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، روح الله بهشتی فرد با اشاره به افزایش حضور گردشگران در بوستان‌های ساحلی دزفول در هفته‌های اخیر، گفت: بوستان‌های ساحلی این شهر در فصل گرم سال میزبان ده‌ها هزار نفر از شهروندان سراسر خوزستان است و این موجب شده تا ایمن سازی این بوستان‌ها ضرورت داشته باشد.
وی با بیان اینکه آتش نشانی برای ایمن سازی بوستان‌های ساحلی مسوولیتی به عهده ندارد، افزود: با توجه به دغدغه‌های موجود و احساس مسوولیت در این زمینه، ۲ پایگاه نجات غریق آتش نشانی در بوستان‌های ساحلی دزفول ایجاد شده و تلاش بر این است با رفع موانع فعالیت این پایگاه‌ها دائمی شود.
کاهش آمار غرق شدگی در دزفول طی سال‌های اخیر
بهشتی فرد با اشاره با اینکه دزفول یکی از نقاط سیاه غرق شدگی در کشور بود که با اقدام‌ها و اطلاع رسانی انجام شده و آمار غرق شدگی در این شهرستان طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است، ادامه داد: غرق شدگی یکی از علت‌های مرگ و میر غیرعمدی و قابل پیشگیری محسوب می‌شود و پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و استخر باغ ویلا‌های دزفول نیازمند کار رسانه‌ای و فرهنگی منسجم است.
رئیس سازمان آتش نشانی دزفول می‌گوید: میانگین غرق شدگی در دزفول از ۵۰ مورد طی سال‌های گذشته به حدود ۱۰ مورد در سال گذشته کاهش یافته که حفظ این روند و کاهش این آمار نیازمند نقش آفرینی دستگاه‌ها و تجهیز تیم‌های امدادی است.
وی اضافه کرد: آتش نشانی و شهرداری دزفول به تنهایی تجهیزات و توان لازم برای مقابله و پیشگیری از غرق شدگی در این شهرستان را ندارد که باید دستگاه‌های مختلفی همچون فرمانداری، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، امور آب، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، بخشداران، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و نیروی انتظامی به این مهم ورود کنند.
بهشتی فرد گفت: حضور گسترده خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در بوستان‌های ساحلی دزفول که بسیاری از آنها با فن شنا آشنایی ندارند، موجب شده تا بسیج تمام ظرفیت شهرستان برای جلوگیری از غرق شدگی در رودخانه، کانال‌های آب رسانی و استخر باغ ویلا‌ها ضرورت داشته باشد.
شهروندان از شنا در مناطق ممنوعه رودخانه دز خودداری کنند
بهشتی فرد با ارایه توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی اظهارکرد: آشنایی با فنون اولیه شنا و محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزام‌های قبل از شنا است.
وی افزود: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر وارد آمدن ضربه به سر و شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: اجتناب از شنا در محیط‌های فاقد نجات غریق، پرهیز از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا، مراقبت از کودکان حین آب بازی و استحمام در وان و همچنین اجتناب از شنا پس از مصرف دارو‌هایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، از جمله توصیه‌ها برای پیشگیری از غرق شدگی و حوادث پیرامون آن است.
وی با بیان اینکه شنا کردن در رودخانه بسیار متفاوت از استخر است و نیاز به مهارت‌های خاص خود دارد، افزود: یک سوم قربانی‌های غرق شدگی به طور کامل با فن شنا آشنا بوده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS AGENCY

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها