اخبار خوزستان

لزوم توجه کشاورزان به توصیه های فنی کارشناسان برای افزایش بهره وری

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بر توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی یاوران تولید و محققان کشاورزی به منظور افزایش راندمان بالا و بهره‌وری تاکید کرد.
 
به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،سیدبهرام اندرزیان یکی از رسالت‌های اصلی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی را تولید غذا به صورت پایدار باهدف حفظ تولید، منابع آبی و خاکی برای نسل‌های آینده عنوان کرد و گفت: در برخی سال‌ها منابع پایه مانند آب و خاک کشاورزی با محدودیت‌هایی مواجه هستند و برخی مواقع در زمان بروز محدودیت آبی، الگوی کشت اعلام می‌شود تا منابع آبی برای میزان کشت موردنظر کافی باشد.
وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت به معنای برنامه تولید غذا از طریق تلفیق منابع و محدودیت‌هاست، افزود: در حوضه کرخه کشاورزی که ۱۰۰ هکتار زمین دارد هنگام محدودیت آبی نمی‌تواند همه زمین خود را کشت کند بلکه باید محصولات با نیاز آبی کمتر را در اولویت قرار دهد.
اندرزیان با تاکید بر اینکه الگوی کشت باید طوری طراحی شود که نیاز استان نیز تامین شود، ادامه داد: الگوی کشت در شهرستان‌های مختلف متفاوت است و باید به گونه‌ای ارایه شود که ضمن حفظ منابع آب و خاک، سود اقتصادی کشاورز نیز دیده شود.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به محدودیت‌های آبی و کشت تابستانه در حوضه مارون و کرخه اشاره و اضافه کرد: کشاورزان باید به الگوی کشت ارایه شده پایبند باشند تا مشکلی برای تامین نیاز‌های خوزستان ایجاد نشود.
وی می‌گوید: کشاورزان مستقر در بالادست و بدون مشکل تامین آب، می‌توانند با کشاورزان پایین دست به صورت مشارکتی کشت کنند تا با تقسیم هزینه‌ها، اجاره زمین و آب بها عدالت برقرار شود و برای افزایش عملکرد و راندمان محصولات کشاورزی دوره‌های آموزشی برگزار و یافته‌های علمی به کشاورزان منتقل می‌شود.
اندرزیان افزود: محققان ضمن سرکشی به زمین‌های کشاورزی یافته‌های علمی را به کشاورزان منتقل می‌کنند و توضیحات لازم توسط محققان معین و یاوران تولید به کشاورزان ارایه می‌شود تا شاهد افزایش عملکرد باشیم.
وی بر ضرورت توجه به دستورالعمل‌های محققان توسط کشاورزان تاکید کرد و گفت: هر مزرعه با توجه به نوع آب، خاک و وضعیت منابع غذایی به یک نسخه خاص نیاز دارد که باید توسط محققان ارایه شود.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود توصیه‌های انجام شده فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد یافته‌های علمی در مزارع اجرا شده که برخی مشکلات به علت توزیع نشدن کود و دیگر نهاده‌های مورد نیاز است، علاوه بر اینکه برخی کشاورزان توجهی به توصیه کارشناسان نمی‌کنند و یا توجیه نشدند.
وی تاکید کرد: اگر ۸۰ درصد یافته‌های علمی در مزارع اجرا شود عملکرد کشاورزان ۲ برابر خواهد شد.
بر اساس برنامه کشت تابستانه، ۲۵۴ هزار هکتار محصولات فصلی زراعی استان شامل برنج، ذرت، حبوبات (ماش و لوبیا) , دانه‌های روغنی (کنجد و سویا) و سبزی و صیفی کشت خواهد شد.
سالانه حدود ١٨ میلیون تن محصول کشاورزی در استان خوزستان تولید می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS AGENCY

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها